Nederlandse Politiebond
Tekst actie-aanzegging politiebonden
Gepubliceerd: dinsdag 07 september 2004.
Op donderdag 26 augustus 2004 hebben de vier landelijke politiebonden
de werkgevers in de politiesector een gezamenlijke actie-aanzegging
gestuurd. Hieronder de letterlijke tekst.
Aan de beheerders van de politiekorpsen en overige werkgevers in de
sector politie
Zoetermeer, 26 augustus 2004
Geachte mevrouw/mijnheer,
Door het mislukken van het 'voorjaarsoverleg' van het kabinet met de
Stichting van de Arbeid over onder meer prepensioen en levensloop is
de grondslag ontvallen aan de in de Verklaring van de STAR inzake het
arbeidsvoorwaardenoverleg 2004-2005 van 18 november 2003 vervatte
(immers voorwaardelijke) aanbeveling om voor 2005 een tot nul
naderende contractloonstijging overeen te komen.
De politievakorganisaties stellen voorts, overeenkomstig FNV, CNV en
MHP in lijn met de visie van de Stichting van de Arbeid - vast dat het
kabinet op wezenlijke punten geen uitvoering wenst te geven aan het
SER-advies d.d. 22 maart 2002 over beperking van het ziekteverzuim en
de instroom in de WAO en het SER-advies d.d. 20 februari 2004
betreffende verdere uitwerking WAO-beleid. Daarmee is ook de grondslag
ontvallen aan het in de Verklaring van de Stichting van de Arbeid van
22 maart 2002 onder meer opgenomen voornemen CAO-partijen aan te
bevelen geen bovenwettelijke loondoorbetalingen in het tweede
ziektejaar overeen te komen.
Het kabinet heeft in vervolg op het mislukken van het voorjaarsoverleg
en in reactie op de zojuist vermelde consequenties daarvan diverse
maatregelen op sociaal-economisch gebied aangekondigd resp. al in
werking gesteld. De belangrijkste onder die maatregelen behelzen dat:
* De fiscale faciliteiten voor VUT-regelingen en het sparen voor
prepensioen zullen worden afgeschaft; bestaande aanvullende
pensioenregelingen dreigen op de helling te komen doordat ze als
fiscaal bovenmatig worden aangemerkt;
* Deelneming aan prepensioenregelingen niet meer verplicht zal worden
gesteld; daartoe wordt de Wet verplichtstelling
bedrijfstakpensioenfondsen gewijzigd;
* CAO-bepalingen die voorzien in een contractloonstijging (per saldo
meer dan 0 procent) niet meer algemeen verbindend worden verklaard;
* De levensloopregeling zeer smal wordt ingevuld als een puur
individuele voorziening, die bovendien alleen openstaat voor degenen
die niet deelnemen aan een spaarloonregeling;
* Een ander arbeidsongeschiktheidsbegrip, tegen het unanieme advies
van de SER in, dat zeer veel mensen zal uitsluiten van een uitkering.
Het wordt een strenger en meer medisch getint begrip. De keus hiervoor
is op valse gronden gebaseerd, want het kabinet weigert de goed
onderbouwde berekeningen van de SER te accepteren.
* Ondanks alle bezwaren die daartegen ingebracht zijn worden de
bestaande WAO'ers voor een groot deel toch herbeoordeeld, met veel
strengere medische en arbeidskundige criteria. Het ministerie van
Sociale Zaken erkent dat dit meer dan 100.000 mensen (een deel van)
hun uitkering gaat kosten, zonder dat er verder iets in hun situatie
verandert.
* Gedeeltelijk arbeidsongeschikten worden straks ook voor hun
uitkering sterk afhankelijk van wat hun werkgever hen wil betalen.
Verdienen ze minder dan ze theoretisch zouden kunnen volgens de
beoordeling, dan worden ze dubbel gepakt. Én minder salaris, en ook
nog eens een minimumuitkering in plaats van één op basis van het loon.
* De contractuele aanspraak op bovenwettelijke loondoorbetaling na de
aanvang van het tweede ziektejaar zal leiden tot verlenging van de
wachttijd voor de WAO én tot dienovereenkomstige verlenging van de
wettelijke loondoorbetalingplicht van de werkgever (ook na het tweede
ziektejaar), totdat 52 weken zijn verstreken gedurende welke de
werknemer geen recht op meer dan 70% van het loon heeft gehad; een en
ander tenzij tegenover de bovenwettelijke loondoorbetaling 'voldoende
arbeid' (arbeid gedurende 13 weken voor een kwart van de normale
arbeidstijd) heeft gestaan;
* De WAO-uitkering van de werknemer die in het tweede ziektejaar
aanspraak heeft gehad op bovenwettelijke loondoorbetaling terwijl
daartegenover niet 'voldoende arbeid' heeft gestaan (ook al was de
werknemer in dat jaar volledig arbeidsongeschikt), niet zal worden
afgeleid van het verdiende loon (de 70 procent loongerelateerde
uitkering) maar van het minimumloon met leeftijdafhankelijke
aanvulling (vervolguitkering);
* CAO-bepalingen die voorzien in aanvullingen gedurende het tweede
ziektejaar niet algemeen verbindend worden verklaard;
* Ontslagvergoedingen voorzover zij een bepaald niveau te boven gaan,
zullen worden verdisconteerd met de WW-uitkering, waardoor eerder
getroffen contractuele voorzieningen dienaangaande worden uitgehold,
het afspreken van vergoedingen boven dat niveau nog slechts zin heeft
voor het geval geen beroep op de WW hoeft te worden gedaan en het de
rechter onmogelijk wordt gemaakt de omvang van de ontslag-vergoeding
adequaat toe te snijden op de in verband met het ontslag aan de
werkgever te maken verwijten;
* Grote verdergaande bezuinigingen op de WW en ook op de IAOW worden
doorgevoerd. De kortdurende WW-uitkering komt te vervallen en de
referte-eisen worden verzwaard. In de IAOW wordt de ingangsleeftijd
verhoogd van 50 naar 55 jaar;
* Voor werknemers in de collectieve sector voor 2005 een
arbeidsvoorwaardenruimte beschikbaar is die fors achterblijft en
ontoereikend is; de onderhandelingen met de bonden in de collectieve
sector (overheid, zorg etc.) worden bij voorbaat door een dictaat aan
banden gelegd.
* Minimumloon en sociale uitkeringen worden niet langer aangepast
conform de gemiddelde loonontwikkeling, maar volgen de
ambtenarensalarissen.
* De spaarloonregeling wordt sterk ingeperkt en de fiscale faciliëring
van PC-privé-regelingen wordt afgeschaft.
De minister van Binnenlandse Zaken, tevens lid van dit kabinet, heeft
aangegeven niet op het verzoek in te willen gaan gegevens te
verstrekken over de gevolgen voor het politiepersoneel verdeeld over
verschillende leeftijdscohorten inzake de kabinetsvoornemens rondom
het prepensioen en evenmin over de gevolgen met de politiebonden te
willen spreken. Wel wil hij aangeven dat de gevolgen 'fors' zullen
zijn.
De politiebonden en de overige bij de vakcentrales aangesloten bonden
hebben grote bezwaren tegen deze voorgenomen respectievelijk al
getroffen maatregelen. Die slaan grote gaten in het (wettelijke)
stelsel van sociale zekerheid en pensioenen en tasten daarmee de kern
van de solidariteit in deze regelingen aan. Verscheidene vormen een
inbreuk op verdragsverplichtingen inzake de fundamentele vrijheid van
collectief onderhandelen over arbeidsvoorwaarden. Sommige zullen
leiden tot ongeoorloofd leeftijdonderscheid, discriminatie van
gehandicapten en willekeur. Ze zullen ernstige repercussies in de
sfeer van de CAO-onderhandelingen tot gevolg hebben, en last but not
least, ze zullen voor individuele personen verstrekkende consequenties
hebben, ook al hebben deze mensen al jarenlang bijgedragen aan de
financiering van het sociale zekerheidstelsel.
De vakcentrales hebben het kabinet en de Tweede Kamer in een brief
laten weten dat de aangesloten bonden zullen overgaan tot
protestacties die zich mede kunnen keren tegen werkgevers.
Natuurlijk zullen de vakcentrales regering en parlement met kracht van
argumenten pogen te overtuigen dat met realisering van de
kabinetsplannen een heilloze weg zou worden ingeslagen. Mocht daar
evenwel geen bevredigende respons op komen, dan zullen de komende
CAO-onderhandelingen onder hoge spanning komen te staan. Wij zullen
dan niet aarzelen het dichten van de door regering en parlement
geslagen gaten in het sociale stelsel tot voorwerp van die
onderhandelingen en zo nodig tot inzet van collectieve acties tegen
werkgevers te maken.
Intussen kunnen wij niet stilzitten en de besluitvorming van regering
en parlement weerloos ondergaan. De politievakorganisaties hebben, in
lijn met de vakcentrales, besloten tot opvoering van de acties die ten
doel hebben de politieke besluitvorming over de kabinetsvoornemens
dusdanig te beïnvloeden dat zij geen doorgang vinden.
In de komende weken zullen wij onze leden binnen ons werkgebied
betrekken in acties van een gevarieerd karakter, die ten doel hebben
hen te informeren en hen te mobiliseren in protest tegen de
kabinetsplannen. Zij zullen kunnen bestaan uit protestuitingen
waaronder het dragen van een button op de (werk)kleding,
protestbijeenkomsten binnen en buiten bedrijven, werkonderbrekingen en
(kortdurende) stakingen.
De thans voorgenomen acties zijn dat moge na het voorafgaande
duidelijk zijn primair gericht tegen de kabinetsplannen, niet
specifiek tegen een of meer werkgevers, hoewel de minister van
Binnenlandse Zaken in zijn rol als primaire politiewerkgever zich door
de acties aangesproken mag voelen. Dat geldt temeer nu hij heeft
geweigerd met ons over een belangrijk voornemen van dit kabinet van
gedachten te wisselen en relevante informatie te verschaffen.
Wij menen tot het voeren van acties als zojuist bedoeld, gerechtigd te
zijn ook al kunnen de overige werkgevers daardoor in hun belangen
worden getroffen nu de kabinetsplannen ingrijpen in belangen van
werknemers en ex-werknemers die voorwerp van collectieve
onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden zijn en deels de vrijheid van
onderhandelen over arbeidsvoorwaarden zelf rechtstreeks aantasten.
Wij voelen ons vrij u bij deze aan te kondigen dat wij onze leden op
zullen roepen om vanaf 13 september aanstaande voor de duur die wij
noodzakelijk achten de actiebutton zichtbaar tijdens het werk te
dragen als uiting van collectieve actie.
Wij roepen de korpsbeheerders op, ook als zij de aangekondigde acties
niet zouden wensen te ondersteunen, deze tenminste te gedogen. 22
september 2004 zullen wij beschouwen de eerste actiedag voor de
politiesector en op 2 oktober zullen ook onze leden deelnemen aan de
grootste protestmanifestatie op het Museumplein in Amsterdam.
Voordat wij ertoe overgaan de werknemers in de afzonderlijke
organisaties tot (overige) acties op te roepen zullen wij,
uitgezonderd het dragen van de protestbutton, het voornemen daartoe
aan de respectieve werkgevers kenbaar maken. De respectieve
bestuurders van onze organisatie staan open voor overleg over
veiligheidsmaatregelen, maatregelen in het kader van de openbare orde
en veiligheid en maatregelen ter beperking van de schade.
Hoogachtend,
Hans van Duijn, NPB
Gerrit van de Kamp, ACP
Ron Tournier, ANPV
Michiel Holtackers, VMHP
Overname van deze informatie is toegestaan mits met bronvermelding. ©
07 09 2004 NPB