Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Brandbrief aan minister vanwege vele storingen

ROVER: Prorail is blok aan been spoorsector

Reizigersvereniging ROVER luidt vandaag in een brief aan minister Peijs de noodklok over de voortdurende grootschalige storingen aan de spoorinfrastructuur. Door problemen met de bediening van seinen en wissels worden treinreizigers aan de lopende band geconfronteerd met uitvallen van treindiensten, waarbij grote gebieden langdurig onbereikbaar zijn. Ook uitgelopen werkzaamheden leiden tot veel ongemak. ROVER wil dat Verkeer en Waterstaat infrabeheerder ProRail krachtiger aanstuurt op prestatieverbetering.

De laatste weken zijn er opnieuw veel ernstige storingen aan het spoorwegnet. Met name reizigers in de omgeving van Rotterdam, Brabant en Zeeland ondervonden hier grote hinder van. Vanmorgen maakte een storing de zuidelijke Randstad grotendeels onbereikbaar voor tienduizenden treinreizigers. Maar ook op andere plaatsen in het land gaat het regelmatig mis. Daarnaast zorgen uitgelopen werkzaamheden voor veel overlast. Zo reden afgelopen maandag in de ochtendspits geen treinen tussen Den Haag en Gouda.

Bestuurslid Rikus Spithorst van ROVER constateert: "We zien dat de NS een kwaliteitsverbetering bewerkstelligt, maar dat daaraan meteen weer afbreuk wordt gedaan doordat ProRail te weinig resultaat boekt bij het terugdringen van de 'megastoringen'. Dat is wrang. ProRail heeft de spoorinfrastructuur niet goed in de greep. Dat remt het broodnodige kwaliteitsherstel van het treinvervoer. Dat zo veel mensen kiezen voor de trein draagt er in belangrijke mate aan bij dat het verkeer in Nederland nog niet volledig is vastgelopen. De overheid zou de bijdrage die treinreizigers leveren aan het mobiel houden van Nederland moeten waarderen door te zorgen voor grotere betrouwbaarheid van het spoorsysteem."

In de brief aan de minister schrijft ROVER onder meer: "Iedere 'megastoring' dupeert niet alleen velen, maar voedt ook de twijfel bij een groep reizigers aan hun keuze voor de trein als vervoermiddel. Op deze manier kan het niet doorgaan. ProRail bereikt te weinig resultaat bij het terugdringen van 'megastoringen' en wordt op dat punt onvoldoende door Verkeer en Waterstaat gecontroleerd en aangestuurd. De gevolgen achten wij funest voor het vertrouwen van de reizigers en ondermijnend voor een geloofwaardig mobiliteitsbeleid. Wat ons betreft is de maat meer dan vol."
Amersfoort, 7 september 2004

---