STICHTING HET REKENSCHAP

Burgers moeten zelf kiezen hoe zij met de overheid contact willen

Stichting Rekenschap heeft vandaag een reactie gegeven op de brief Op weg naar de elektronische overheid aan de Kamer. Uit de notitie ademt een sfeer van elektronische dienstverlening die vooral ontworpen is vanuit de ogen van de overheid zelf. Stichting Rekenschap vraagt de Tweede Kamer: waar is de burger?

De notitie mist de invalshoek van de eenling versus de overheid (en versus bedrijfsleven). Dat kan bij verdergaand gebruik van technologie een groot probleem voor individuele klanten worden. Het gebruik van nieuwe technologie draagt immers altijd het gevaar in zich van een instrument dat wel ten dienste kan staan van veel individuen, maar waarbij individuele greep verloren wordt. Zo is een systeem waarbij de beller via een menu kan kiezen uit verschillende opties aardig, maar lastig voor degene wiens optie er niet bij staat. Het is om die reden dat mensen soms snakken naar een persoon aan de lijn. Geef hen dan die keuze! Deze keuze ontbreekt in de notitie Op weg naar een elektronische overheid

Een elektronische overheid functioneert pas echt goed als kritische burgers de mogelijkheid hebben om iets te doen als de kwaliteit onvoldoende is. Daarom vraagt de stichting Rekenschap aan het programma een domein Regie bij de burger toe te voegen.

Op een aantal punten doet Rekenschap suggesties:
- de burger kiest zelf op welke manier hij met de overheid communiceert!

- de burger moet kunnen weten wat de overheid van hem weet
- de burger moet inzicht krijgen in zijn individuele rechten door middel van een burgerpolis

- burgers kunnen vragen om pro-actieve dienstverlening of vragen daarvan gespeend te blijven

- de burger heeft recht op statusinformatie voor langere vergunningstrajecten of correspondentietrajecten
- getroffen burgers hebben recht op compensatie bij fouten in overheidsregistraties

- burgers krijgen recht om toestemming te geven voor informatieuitwisseling

- burgers hebben recht op toegankelijke informatie over prestaties van overheidsorganisaties

De stichting Rekenschap heeft de Tweede Kamer gevraagd de minister onder druk te zetten om meer aandacht te geven aan de mogelijkheden van burgers om zelf invloed te hebben op de wijze en het medium waarmee zij contact hebben met de overheid. De tekst van de reactie is te vinden op de website van stichting Rekenschap.

Stichting Rekenschap, Mail: mail@rekenschap.nl, Telefoon: 020 777 1052 Mobiel: 06 263 207 60

H.D. Albeda

De stichting Rekenschap wil bevorderen dat de overheid betere verantwoording geeft over resultaten. Deze stichting is opgericht door particulieren. De Consumentenbond en de FNV zijn supporter van Rekenschap.


07 sep 04 09:00