Time : 3:48:02 PM
Date : Wednesday, September 08, 2004
Sender Name: EXKi

EXKi-koffie met het Max Havelaar-keurlabel - een primeur in defastfoodsector

EXKi is een Belgische onderneming die sinds drie jaar in de sector van de kwaliteitsfastfood actief is en ook in Italië vestigingen heeft. In de 7 restaurants zijn 80 personeelsleden tewerkgesteld. EXKi is pijlsnel gegroeid (zie tekst hieronder) en zet nu in het gezelschap van Max Havelaar en Café Liégeois een zeer belangrijke stap: de lancering van de EXKi-koffie, vrucht van het werk van echte koffieliefhebbers.
Goede koffie is in de horeca een essentieel element als het om klanttevredenheid gaat. De drank draagt bij tot de gezelligheid in het restaurant, maar ook tot de rentabiliteit ervan. Meer nog dan de producten, de diensten, de commerciële bedrijfsvoering en de financiële doelstellingen, zijn de waarden die door EXKi worden uitgedragen, de verklaring voor het stijgende succes bij de klanten en geven ze het personeel van EXKi een gevoel van saamhorigheid.
We willen, nu meer dan ooit, deze waarden met concrete acties ondersteunen: gezondheid, onthaal, maar ook milieuvriendelijkheid en duurzame ontwikkeling.

Gezondheid
Behalve door de algemeen erkende pluspunten van de fastfoodsector - snelheid, transparantie en betaalbare prijzen - wil EXKi zich onderscheiden door een benaderingswijze die bij zijn identiteit aansluit: "EXKi, Natural, Fresh and Ready". Deze 4 trefwoorden illustreren de dagelijkse inzet van EXKi voor het genot en de gezondheid van onze klanten (zie tekst hieronder: de identiteit van EXKi.

Onthaal
De klant moet bij ons een aangenaam moment doorbrengen, ook al duurt dat moment dan maar even. Elk personeelslid kent DE regel: "Iedereen bij EXKi bedient de klant zoals hij zelf bediend zou willen worden." Deze regel lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar wie hem wil toepassen, moet heel de kunst van het "goed ontvangen", waarin EXKi een expert wil zijn, onder de knie hebben.

Milieuvriendelijkheid en duurzame ontwikkeling.
Ons milieu beschermen houdt in dat we in onze restaurants bestek gebruiken dat 100% biologisch afbreekbaar is en composteerbaar is tot hernieuwbaar materiaal; het houdt in dat we verpakkingen sorteren en recycleren (test in twee restaurants) en dat we ecologische onderhoudsproducten gebruiken (ISO 14001) die door de CEP (Council of Economic Priorities) erkend zijn (test in vier restaurants). Verder houdt het in dat we toenadering zoeken tot £ de biologische landbouw (zie omkaderde tekst; de Identiteit van EXKi).De koffieproblematiek is een nog belangrijkere kwestie van
duurzame ontwikkeling, omdat hierbij wereldwijd 20 miljoen landbouwgezinnen rechtstreeks betrokken zijn. De koffiehandel is onrechtvaardig, want de economische voorwaarden (onevenwichtige concurrentie, asymmetrische informatie,...) voor een "doeltreffende markt" zijn niet vervuld. De gevolgen zijn onder meer de grote wispelturigheid van de prijzen. Bijvoorbeeld: de prijs van arabica-koffie (voor een zak van 100 pond) bedroeg 52 USD in augustus 1992, 257 USD in mei 1997, 77 USD in september 1999, 48 USD in februari 2002 en ongeveer 70 USD nu.
Deze grote prijsschommelingen hebben miljoenen producenten en hun gezinnen tot de armoede gedreven.
De actie die door het Max Havelaar-keurmerk wordt gevoerd, biedt een doeltreffende oplossing voor iedereen die wil handelen. Hoe meer consumenten deze actie ondersteunen, hoe groter de hoeveelheden zijn die de koffiebranders met het Max Havelaar-keurmerk voor een vaste prijs (minstens 126 USD) kopen, waardoor de productiefilières van koffie kunnen worden gestabiliseerd en duurzaam kunnen worden ontwikkeld.
Om dit project concreet vorm te geven, heeft EXKi samengewerkt met de directie en personeelsleden van Café Liégeois, echte koffieliefhebbers die sinds 1955 alle fases voor de creatie van uitzonderlijke koffie beheersen.
Nu willen Max Havelaar, Café Liégeois en EXKi u de kans geven om deze koffie te leren kennen.

DE WEG DIE EXKI HEEFT AFGELEGD:

Eerste opening in Brussel in januari 2001 aan de Naamsepoort, met een jaar later de opening van een tweede restaurant, in de Nieuwstraat.

In 2003 opende EXKi nog twee verkooppunten: één in Antwerpen (op De Keyserlei) en nog één in Brussel (in de Tongerenstraat).

Voor 2004 zijn 6 restaurants gepland. Drie openden reeds hun deuren: centrum van Torino (Italië), Brussel Zuidstation en Stefaniaplein. Tegen het einde van de zomer gaan de drie andere open: Torino Lingotto, Woluwe Shopping Center en Brussel Agora (nabij de Grote Markt).

In 2002, toen EXKi nog maar net uit de startblokken was gekomen, maar toch al een "award" (MAPIC / Cannes) in de wacht had gesleept, zette EXKi een belangrijke stap. De GIB Groep, de financiële partner van de 3 oprichters (Arnaud de Meeûs, Frédéric Rouvez en Nicolas Steisel) besloot immers om zich uit het EXKi-avontuur terug te trekken. Een privé-investeringsfonds vormt dan samen met de oprichters het kapitaal.

In 2003 werd door middel van een master-franchisecontract een partnership afgesloten, met de bedoeling om de ontwikkeling van de keten in Italië te bevorderen.

In 2004 zal EXKi het begrotingsjaar afsluiten met een positieve EBITDA.
Onze onderneming krijgt tevens de steun van de banken Triodos en Dexia.

Vanaf 2005 wil EXKi zich ook in andere belangrijke Europese steden vestigen, met behulp van eigen middelen, maar ook door master-franchise.

De identiteit van EXKi:

"EXKi"
Een naam die naar het zingenot verwijst. Frank Fol, De "Groentechef®" werkt exclusieve en diëtisch verantwoorde recepten uit, exclusief voor EXKi. In onze bereidingen zit geen mayonaise, maar worden wel groentetapenades gebruikt.

"Natural"
Wij vermijden het gebruik van kunstmatige stoffen. De precieze en volledige samenstelling van elke bereiding wordt meegedeeld. Indien mogelijk gebruiken wij gecertificeerde biologische producten, zoals brood, melk, yoghurt, kwark, eieren, thee, enz.

"Fresh"
Elke dag maken we alle aangeboden producten klaar (broodjes, slaatjes, bereide gerechten, groentetaarten, fruittaarten, vruchtensappen, fruitslaatjes,...). Al sinds de opening van ons eerste restaurant kan het Leger des Heils dankzij een overeenkomst, gratis de onverkochte gerechten komen afhalen. We maken geen gebruik van bewaarmiddelen. Versheid is onze beste garantie om de smaak te behouden en gezond eten te serveren. Proef het verschil!

"Ready"
Alles wordt zorgvuldig verpakt en is verkrijgbaar in grote toegankelijke koelkasten.
Alles is duidelijk, netjes en eenvoudig. De informatie is volledig, de klant kan zich niet vergissen.

n.v EXKi
CHAUSELSENESTEENWEG 12
1050 BRUSSEL
02 502 10 15
www.exki.be