Ingezonden persbericht


Persbericht

Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA):
Monsterboard.nl is de meest efficiënte en effectieve plaats op het internet Carrièresites verdringen dagbladen van koppositie arbeidsmarktwerving

Amsterdam, 8 september 2004 -- Online media hebben de dagbladen verdrongen van de nummer 1 positie als wervings- en oriëntatiemedium in arbeidsmarktcommunicatie. Van de online media blijkt Monsterboard.nl vervolgens de meest efficiënte en effectieve plaats op het internet om personeel te werven. Dat zijn enkele belangrijke conclusies uit het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) dat de afgelopen maanden werd uitgevoerd onder de instromende en werkende Nederlandse populatie in de leeftijd van 18 tot 55 jaar.

Dit jaar werd het NOA voor het eerst uitgevoerd om een actueel inzicht te krijgen in het oriëntatie- en switchgedrag van de instromende en werkende populatie in Nederland en het bereik van de media die in dat verband worden gebruikt. Het NOA beoogt de standaard te worden in mediabereik binnen de arbeidsmarkt en kent alle grote uitgevers als initiatiefnemers, waaronder: PCM, VNU Business Publications, De Telegraaf, NRp Dagbladen en Monsterboard.nl. Daarnaast wordt NOA ondersteund door de belangrijke brancheorganisaties als de Bond van Adverteerders (BVA) en de VEA /Vereniging van communicatie-adviesbureaus, vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie.

Carrièresites op kop
Het NOA-rapport laat zien dat carrièresites de koppositie hebben overgenomen van de dagbladen. Van de mensen die verwachten binnenkort van baan te veranderen, denkt 70,4% de meeste kans te hebben door oriëntatie via carrièresites. Regionale dagbladen nemen een tweede positie in (66,4%), gevolgd door 'vrienden en kennissen' (49,7%) en landelijke dagbladen (49,4%). Ook zij die het afgelopen jaar hebben gesolliciteerd deden dit vooral via carrièresites (67,0%). De regionale dagbladen stonden wederom op de tweede positie (65,3%), gevolgd door de landelijke dagbladen (59,2%). Hoogste bereik
Van de carrièresites heeft Monsterboard.nl het hoogste totale bereik (19,3%). Gevolgd door De Nationale Vacaturebank.nl (17,7%), Jobtrack.nl (16,1%) en Werk.nl (15,6%). Monsterboard.nl scoort eveneens het hoogst wanneer gekeken wordt naar opleidingsniveau van de kandidaten. 26,1% van alle WO/HBO/MBO'ers kiest voor Monsterboard.nl. De Nationale Vacaturebank.nl is wederom nummer twee (20.9%) gevolgd door Intermediair.nl (19,6%). Monsterboard.nl heeft tevens het grootste totale bereik onder alle respondenten met meer dan één jaar werkervaring en onder de respondenten in de vier grootste provincies, waar ook het grootste deel van de beroepsbevolking woonachtig of werkzaam is. Het beeld uit het NOA-rapport komt overeen met eerdere onderzoeken van TNS NIPO en Heliview, waaruit bleek dat Monsterboard.nl de bekendste en meest favoriete carrièresite van Nederland is.

Doorbraak
Marc de Vries, Managing Director van Monsterboard.nl, beschouwt het onderzoek als een belangrijke mijlpaal. 'Wij zien hierin een bevestiging van wat we al wisten door de explosieve stijging van het aantal vacatures en CV's. Door het ontbreken van mediabereiksonderzoek werd dit tot op heden echter niet objectief zichtbaar, terwijl de markt hier wel om vroeg. Daarom zijn we als Monsterboard.nl ook mede-initiatiefnemer van NOA. Dit onderzoek zorgt voor transparantie en maakt online media - waaronder Monsterboard.nl - eindelijk vergelijkbaar met de traditionele media. Het is goed te zien dat online recruitment zich definitief een plaats heeft verworven in de arbeidsmarktcommunicatie.'

De Vries verwacht dat het einde van deze ontwikkeling nog lang niet in zicht is. 'Kijk alleen maar naar de kosten. Een advertentie in een landelijk dagblad kost per duizend personen die je bereikt gemiddeld 25 keer meer dan een advertentie op Monsterboard.nl. Daarnaast geeft recent onderzoek van de Intelligence Group (2004) aan dat nu al 92% van de werkzoekenden het niet uitmaakt of het zelfs prettiger vindt als bedrijven besluiten alleen nog online te werven.'

/ / / /



Ingezonden persbericht