Reactie op plan provincie. Minder omrijden, maar bushalte soms verder weg
De provincie heeft een concept Programma van Eisen opgesteld voor de
aanbesteding van het openbaar vervoer in Zwolle. De provincie heeft om een
reactie van de gemeente gevraagd. Een groot aantal punten uit de
hoofdlijnennotitie aanbesteding stadsdienst Zwolle van de gemeente Zwolle
heeft de provincie overgenomen. Zoals bijvoorbeeld het overgaan naar
volledige inzet van lagevloerbussen. Daar is de gemeente Zwolle blij mee.
Natuurlijk is dit het moment om het bestaande lijnennet tegen het licht te
houden. Dat neemt niet weg, dat er voor- en nadelen zitten aan de
voorstellen. Deze krijgt de provincie nu toegestuurd.
De voorgestelde wijzigingen hebben verbeteringen tot gevolg. Bijvoorbeeld
door het verminderen van het aantal eenzijdig gereden lussen door de
wijken. Zo krijgen reizigers directe verbindingen aangeboden en ontstaat er
een helder lijnennet. Een aantal locaties wordt beter bediend door de
gewijzigde manier van rijden. Hierbij gaat het om winkelcentrum Zwolle
Zuid, Hanzeland en Bachplein. Ook is het handig de bussen buiten de buurten
Gerenbroek en Gerenlanden te laten rijden in verband met de inrichting van
duurzaam veilig. Deze inrichting gaat niet altijd samen met het openbaar
vervoer in de wijk.
Keerzijde
De keerzijde van deze verbeteringen is dat de bediening op een aantal
punten ook minder goed wordt. In een aantal wijken neemt de loopafstand
naar de bushalte toe. Het uitgangspunt was altijd dat men binnen een straal
van 400 meter een bushalte in de buurt heeft. Dit uitgangspunt wordt
losgelaten. Een advies aan de provincie is: neem de tijd om het goed uit te
leggen aan het publiek. Daarnaast gaan de nieuwe plannen geld kosten, omdat
er meer haltes komen. De gemeente gaat ervan uit dat de financiële
consequenties van de wijziging van de (halte) infrastructuur door de
provincie wordt betaald. Als laatste wijst de gemeente de provincie erop
dat niet alle wegen geschikt zijn voor grote bussen. Dit is van belang
omdat de provincie de vervoerder de vrijheid geeft om met
route-alternatieven te komen.
---
Gemeente Zwolle