Gemeente Zwolle

Reactie op plan provincie. Minder omrijden, maar bushalte soms verder weg

De provincie heeft een concept Programma van Eisen opgesteld voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in Zwolle. De provincie heeft om een reactie van de gemeente gevraagd. Een groot aantal punten uit de hoofdlijnennotitie aanbesteding stadsdienst Zwolle van de gemeente Zwolle heeft de provincie overgenomen. Zoals bijvoorbeeld het overgaan naar volledige inzet van lagevloerbussen. Daar is de gemeente Zwolle blij mee. Natuurlijk is dit het moment om het bestaande lijnennet tegen het licht te houden. Dat neemt niet weg, dat er voor- en nadelen zitten aan de voorstellen. Deze krijgt de provincie nu toegestuurd.

De voorgestelde wijzigingen hebben verbeteringen tot gevolg. Bijvoorbeeld door het verminderen van het aantal eenzijdig gereden lussen door de wijken. Zo krijgen reizigers directe verbindingen aangeboden en ontstaat er een helder lijnennet. Een aantal locaties wordt beter bediend door de gewijzigde manier van rijden. Hierbij gaat het om winkelcentrum Zwolle Zuid, Hanzeland en Bachplein. Ook is het handig de bussen buiten de buurten Gerenbroek en Gerenlanden te laten rijden in verband met de inrichting van duurzaam veilig. Deze inrichting gaat niet altijd samen met het openbaar vervoer in de wijk.

Keerzijde
De keerzijde van deze verbeteringen is dat de bediening op een aantal punten ook minder goed wordt. In een aantal wijken neemt de loopafstand naar de bushalte toe. Het uitgangspunt was altijd dat men binnen een straal van 400 meter een bushalte in de buurt heeft. Dit uitgangspunt wordt losgelaten. Een advies aan de provincie is: neem de tijd om het goed uit te leggen aan het publiek. Daarnaast gaan de nieuwe plannen geld kosten, omdat er meer haltes komen. De gemeente gaat ervan uit dat de financiële consequenties van de wijziging van de (halte) infrastructuur door de provincie wordt betaald. Als laatste wijst de gemeente de provincie erop dat niet alle wegen geschikt zijn voor grote bussen. Dit is van belang omdat de provincie de vervoerder de vrijheid geeft om met route-alternatieven te komen.


---