Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

8 september 2004

KidsWeek lanceert Junior uitgave

Nieuwe krant helpt ouders bij 'waaromvraag'

Amstelveen - Ook de jongste lezers van Nederland beschikken sinds vandaag over hun eigen krant. Voor alle kinderen vanaf 7 jaar lanceert Uitgeverij KidsWeek een junioreditie. KidsWeek Junior verschijnt voortaan iedere vrijdag in een oplage van 35.000 exemplaren. De introductie volgt op het succes van het oudere broertje KidsWeek, de weekkrant voor de groep jonge mensen tussen de 10 en 15 jaar. 18 maanden na de introductie heeft deze titel inmiddels 68.000 trouwe lezers.

Roland Pelle, de oprichter en uitgever van KidsWeek, denkt van KidsWeek Junior een even groot succes te kunnen maken: "Kinderen leren lezen als ze circa zes jaar zijn. Vanaf hun zeven jaar leren ze begrijpend lezen. Daarnaast raken ze geïnteresseerd in de betekenis van de wereld om zich heen; de overbekende 'waaromvraag' dient zich aan. KidsWeek Junior stimuleert die nieuwsgierigheid en belicht achtergronden, zonder een oordeel te vellen. Het is erg belangrijk om het lezen leuk te houden, want anders raak je ze alleen maar kwijt aan de televisie of spelcomputer. De proefnummers geven aan dat we de juiste snaar raken: gemiddeld lezen de kinderen drie kwartier in KidsWeek Junior en ruim 95% is ronduit tevreden over de inhoud en opmaak."

Annemarie Walker, hoofdredacteur van de beide krantentitels, licht de bedoeling van KidsWeek Junior verder toe: "Onze redactie neemt zijn jeugdige lezers serieus en verdiept zich in hun wereld. Wij geven ze een eigen, onafhankelijke informatiebron. Een krant die wat betreft inhoud, toon en vorm helemaal op hen is afgestemd. Met KidsWeek Junior kunnen kinderen op een veilige manier en in hun eigen tempo verdieping zoeken van actuele nieuwsberichten. Maar er is ook veel ruimte voor ontspanning, met artikelen over televisie, games, boeken, films, puzzels, en dergelijke. Het enige volwassene aan deze krant is de journalistieke maatstaf."

KidsWeek Junior kost tot eind september één euro in de losse verkoop. KidsWeek en KidsWeek Junior verschijnen iedere vrijdag en zijn te koop bij ruim 2.200 supermarkten, tijdschriften- en boekwinkels door het hele land. KidsWeek heeft inmiddels ruim 68.000 lezers. De krant wordt op meer dan 1.000 scholen verspreid in het basis- en middelbaar onderwijs.

Roland Pelle is in juni tijdens het 6e Nationaal Uitgevers Congres uitgeroepen tot winnaar van de Dolf van den Brinkprijs 2004. Deze prijs bekroont uitgevers die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de vernieuwing van het uitgeversvak in Nederland. De jury roemde zijn moed, enthousiasme en bezieling.