Gemeente Gouda
datum: 8 september 2004
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: Peter Smit
telefoon: 0182 - 588393
verlenging RijnGouweLijn naar Stolwijkersluis onderzocht
Het college van B&W heeft ingestemd met de inventarisatie die
adviesbureau Holland Railconsult in opdracht van de gemeente Gouda
heeft verricht naar de mogelijkheden de RijnGouweLijn te verlengen. Al
eerder heeft het college laten weten voorstander te zijn van het
verlengen van deze lightrail verbinding. De Raad heeft gevraagd de
mogelijkheden nader te onderzoeken.
In het onderzoek is gekeken naar de kwaliteit van verschillende
mogelijkheden voor verlenging van de RijnGouweLijn. Daarbij is ook
globaal gekeken hoe de door te trekken lijn ingepast kan worden in de
bestaande infrastructuur, hoeveel kosten ermee gemoeid zijn en of het
zinvol is hier verder onderzoek naar te verrichten. Uit dit eerste
onderzoek blijkt dat de beste variant van een verlenging van de
RijnGouweLijn een tracé is dat vanaf het station, via de Spoorstraat,
de Blekerssingel en de Fluwelensingel naar Stolwijkersluis loopt.
Wanneer daar een parkeervoorziening (transferium) wordt aangelegd,
kunnen bezoekers aan de binnenstad de RijnGouweLijn gebruiken als snel
en comfortabel openbaar vervoer tussen parkeerplaats en de binnenstad
van Gouda. Reizen uit de regio naar de binnenstad van Gouda en
andersom is dan zonder overstap mogelijk.
leiden en gouda
In Leiden worden al diverse plannen uitgewerkt om het tramspoor door
de binnenstad aan te leggen. Over een aantal jaren zal de
RijnGouweLijn bij station Lammenschans in Leiden het bestaande spoor
verlaten en over nieuwe tramsporen via de Lammenschansweg, Breestraat
(binnenstad Leiden) en het station Leiden Centraal naar het
transferium A 44 gaan rijden. In Gouda zal de RijnGouwelijn vooralsnog
beginnen op het s tationGoudaCentraal.BijdeGoudsePoortzaleen
nieuwe halte van de RijnGouweLijn worden aangelegd.
infrastructuur
Een eventuele verlenging vergt ook forse ingrepen in de
verkeersstructuur en de ruimtelijke omgeving. Daar is nu nog weinig
over bekend. Een dergelijke ontwikkeling duurt tussen de 8 en 10 jaar.
Daarom wil het college op korte termijn verdere studie laten
verrichten naar gevolgen van de verlenging naar Stolwijkersluis.
Onderzocht moet worden of deze nieuwe vorm van openbaar vervoer met
een minimum aan hinder voor de bewoners langs het tracé kan rijden.
Verlenging vanaf het hoofdstation gaat altijd via de Spoorzone.
Realisering van plannen in dit gebied en het verlengen van de
RijnGouweLijn vergt goede afstemming. Ook daarom is nader onderzoek op
korte termijn noodzakelijk.
-- einde bericht --