Ministerie van Justitie

Campagne straatgeweld slaat aan
8 september 2004

De publiekscampagne Weet wat je te doen staat, als het om geweld gaat, een initiatief van de ministeries van Justitie en BZK, evenals de Stichting Meld Geweld, slaat goed aan. Dit blijkt uit de tussentijdse evaluatie door de Rijksvoorlichtingsdienst naar de campagne, die op 1 juli van start ging. Niet alleen is de anti-geweldscampagne erg bekend bij het publiek (tussen de 80 en 90 procent blijkt hem te kennen), ook waarderen volwassenen én jongeren de campagne met een hoog rapportcijfer. Het gemiddelde van 7,5 is zelfs beduidend hoger dan bij andere overheidscampagnes. Belangrijker echter nog is het effect dat het initiatief op burgers lijkt te hebben. In vergelijking met de nulmeting aan het begin van de campagne, geven nu veel meer burgers aan te weten wat ze moeten doen als ze zelf getuige zijn van geweld op straat. Ruim één derde (36 procent) van de volwassenen en bijna de helft (49 procent) van de jongeren noemt spontaan de campagnetip mobiliseer omstanders, op de vraag wat ze denken te doen als het straatgeweld voor hun ogen plaatsvindt. Aan het begin van de campagne lagen deze scores nog op respectievelijk 7 procent (volwassenen) en 33 procent (jongeren). Bijna twee op de drie volwassenen en jongeren geeft aan de tip ook daadwerkelijk in praktijk te willen brengen, als ze getuige zijn van geweld. Aan het begin van de campagne dacht slechts (iets meer dan) de helft van de jongeren en volwassenen er zo over.