Ingezonden persbericht


Alfabetiseringsdag 8 september 2004 en dyslexie

Er zijn diverse oorzaken voor analfabetisme, verwaarloosde dyslexie is er een van. Mensen met dyslexie hebben zeer hardnekkige lees- en/of spellingproblemen .

Elk jaar gaan 7.200 leerlingen met dyslexie van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ondanks de extra hulp die zij gedurende gemiddeld vier jaar tijdens hun basisschoolperiode kregen, behalen ze in de CITO toets onvoldoende beheersingsniveau lezen en/of spellen. Voor ruim tweederde van hen wordt hun dyslexie en de opgelopen leesachterstand gezien als een ernstige belemmering voor het volgen van het voortgezet onderwijs.*

In het voortgezet onderwijs wordt in het algemeen geen remediërende hulp meer gegeven en moet de leerling zich meestal zien te redden met extra tijd voor proefwerken, die soms in een groter lettertype worden aangereikt. In de brugklas dreigt een kind met dyslexie echter te verzanden in de veelheid aan nieuwe leerstof. Een school moet dan voorkomen dat hij in de negatieve spiraal terechtkomt van mislukking, frustratie, gedragsprobleem en voortijdig schoolverlaten. Leerlingen met dyslexie vormen voor het Speciaal Onderwijs en het VMBO een aparte uitdaging omdat hun aantal daar aanzienlijk groter is dan in de overige onderwijssectoren . Moderne computerhulpmiddelen voor dyslectici kunnen een belangrijke rol spelen bij het doorbreken van die negatieve spiraal. Sinds kort is er in Nederland, in navolging van de Verenigde Staten en Engeland, eindelijk ook voldoende aanbod van specieke hulpmiddelen voor dyslectici, zoals Daisy apparatuur, de ReadingPen en de Nederlandse versie van Kurzweil 3000.

Scholen die hierin investeren, creëren een uitdagende leeromgeving voor hun kwetsbare leerlingen. Het rendement daarvan laat zich voor dyslectici vertalen in meer leerplezier, een grotere motivatie en betere schoolprestaties. Het effect zal zijn dat meer jonge mensen in staat worden gesteld aktief deel te nemen aan onze moderne kennismaatschappij. En daar is het in de alfabetiseringscampagne allemaal om begonnen.



Ingezonden persbericht