KONINKLIJKE GROLSCH N.V.

Winst Grolsch in lijn met prognose

Koninklijke Grolsch N.V. PERSBERICHT

WINST GROLSCH IN LIJN MET PROGNOSE

De netto-winst van Koninklijke Grolsch N.V. heeft zich in het eerste halfjaar van 2004 ontwikkeld binnen de begin dit jaar afgegeven prognose. De inmiddels in gebruik genomen nieuwe brouwerij leidt tot stijgende afschrijvingslasten en dalende rentebaten, waardoor het bedrijfsresultaat met 15% en de netto-winst met 30% is gedaald. Grolsch verwacht dat over geheel 2004 sprake zal zijn van een vergelijkbare procentuele daling van de netto-winst.

FINANCIELE RESULTATEN - De netto-omzet van Koninklijke Grolsch N.V. steeg in de eerste helft van 2004 met 5,2% tot Euro 152,0 miljoen (2003 Euro 144,4 miljoen). De omzetgroei komt voornamelijk voort uit de overname van een Nederlandse drankenhandel. De lichte volumegroei in het buitenland heeft slechts een beperkt effect op de omzet gehad door toedoen van prijsdruk en valuta-effecten. - De eerste fase van de efficiencyverbetering voortvloeiend uit de samenvoeging van de twee oude brouwerijen in één nieuwe brouwerij is gerealiseerd. Anderzijds is echter sprake van een met de nieuwbouw samenhangende stijging van de afschrijvingslasten (stijging eerste halfjaar 2004 Euro 2,8 miljoen). Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2003 daalde het bedrijfsresultaat in 2004 dan ook van Euro 17,0 miljoen naar Euro 14,5 miljoen (daling 14,9%). - Naast een stijging van de pensioenlasten en afschrijvingslasten zal de nieuwbouw zoals eerder aangegeven, zich vertalen in een stijging van de rentelasten (nadelig effect Euro 2,2 miljoen vóór belastingen). - Nadat in 2003 door toedoen van een faciliteit voor milieu- en energie-investeringsaftrek sprake was van een verlaagde belastingdruk (effect eerste halfjaar 2003 Euro 0,9 miljoen), kent 2004 weer een belastingdruk van ruim 34%. - De netto-winst (resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen) is met 29,9% gedaald tot een niveau van Euro 8,9 miljoen (2003 Euro 12,7 miljoen). - De winst per aandeel is uitgekomen op Euro 0,53 (2003 Euro 0,75).

GANG VAN ZAKEN - Grolsch heeft in de eerste helft van 2004 haar afzetvolume in horeca en thuisverbruik licht weten te verbeteren, ondanks het feit dat de Nederlandse biermarkt onder druk heeft gestaan door lichte volumedaling in de horeca. Grolsch heeft derhalve marktaandeel gewonnen. - Het buiten Nederland verkochte volume vertoonde per saldo een kleine groei. Tegenvallend was de Verenigde Staten, waar in de eerste helft van 2004 het verscheepte volume is gedaald door 'overstocking' in 2003. In het Verenigd Koninkrijk is een bescheiden groei gerealiseerd. - Op 7 april 2004 is de nieuwe brouwerij van Grolsch in Enschede geopend. Met deze meest moderne brouwerij ter wereld concentreert Grolsch alle Nederlandse brouwerijactiviteiten op één locatie. De oude brouwerij in Groenlo heeft inmiddels haar bedrijfsactiviteiten gestaakt en de oude brouwerij in Enschede-Noord zal begin 2005 gesloten worden. In de loop van de eerste helft van 2004 zijn de meeste afdelingen vanuit de testfase overgegaan tot productie. De activiteiten in Enschede-Noord beperken zich sedertdien tot het afvullen van bier in pijpjes (de 30cl. statiegeld fles voor de Nederlandse markt) en de daarmee corresponderende bierbereiding. In het eerste halfjaar van 2004 is een bedrag van Euro 35,6 miljoen geïnvesteerd in de nieuwe brouwerij, waarmee de cumulatieve investering tot en met 30 juni 2004 uitkomt op Euro 229,3 miljoen. Met het totale investeringsprogramma zal een bedrag van Euro 277,0 miljoen gemoeid zijn.

STRATEGIE - Onder leiding van de nieuw aangetreden voorzitter van de Raad van Bestuur heeft Grolsch de afgelopen maanden een grondige interne en externe analyse uitgevoerd. Deze analyse heeft geresulteerd in een actualisering van de strategie van de onderneming. - De strategie van Grolsch richt zich op autonome groei in zowel Nederland als in een (beperkter) aantal focuslanden. Hierbij vormen premium kwaliteit en smaak een belangrijk onderscheid ten opzichte van de concurrentie. Voortvloeiend uit de strategische analyse zal Grolsch komen met een nieuwe reclamecampagne voor de Nederlandse markt.

VOORUITZICHTEN VOOR 2004 - Binnenland De Nederlandse biermarkt zal naar verwachting ook over geheel 2004 een volumedaling laten zien. Daarbinnen verwacht Grolsch marktaandeel te winnen. - Buitenland Naar verwachting zal in de tweede helft van 2004 de groei in de buitenlandse markten hoger liggen dan in de eerste helft van 2004. De valuta-ontwikkelingen zullen op jaarbasis een drukkend effect hebben op het bedrijfsresultaat. - Nieuwe brouwerij In 2003 werd nog niet afgeschreven op de nieuwe brouwerij. In de eerste helft van 2004 was sprake van een geleidelijke toename van de betreffende afschrijvingen. De tweede helft van 2004 zal de volledige afschrijvingslast van de nieuwe brouwerij kennen, met uitzondering van de afschrijving op de nog op te leveren activa die zullen dienen ter vervanging van de productie-processen die nu nog plaatsvinden in Enschede-Noord. Ten aanzien van de rentelasten geldt dat deze verder zullen toenemen. Ook de efficiencyverbeteringen zullen in de tweede helft van 2004 hoger liggen dan in de eerste helft van 2004. - Prognose Koninklijke Grolsch N.V. verwacht dat over geheel 2004 de netto-winst een vergelijkbare procentuele daling zal tonen als over het eerste halfjaar van 2004.

Koninklijke Grolsch N.V. Enschede, 8 september 2004

- - - - - - - - - - - -