Ingezonden persbericht


Jazz in Theater Lantaren/Venster, Rotterdam

The three faces of Eric Vloeimans

een muzikale driedaagse
Donderdag 9 t/m zaterdag 11 september 2004

"Met Vloeimans weet je nooit precies waar je aan toe bent", zo besluit een recensie in Trouw van enkele jaren geleden, en zo is het maar net. Bescheiden trompettist van internationale allure (vaak vergeleken met niet de minsten als Wynton Marsalis, Kenny Wheeler en Dave Douglas), Rotterdammer van Bossche origine, een uitgesproken lyricus die het avontuur niet schuwt en een begenadigd improvisator met een oorspronkelijke benadering van het jazzidioom, moeiteloos schakelend tussen subtiele kamerjazz, vrije impro, fusion, dance, wereldmuziek en wat dies meer zij. Vloeimans blijkt even buigzaam als zijn trompetgeluid en dat is hier bepaald positief bedoeld, evenals de vaststelling dat zijn muziek feitelijk "nergens op lijkt": de improvisator Vloeimans vloeit inmiddels zodanig samen met zijn instrument en zijn muziek dat hij daarin bijna afwezig lijkt en tegelijkertijd zeer aanwezig is. Dat zou je de Vloeimans-stijl kunnen noemen: geheel eigen muziek, die zich qua stijl niet laat vastleggen, muziek met stijl kortom, gedistingeerd maar altijd met een rafelig randje.

De opzet van deze Vloeimans-driedaagse is even simpel als veelbelovend: een veelzijdig muzikant als Vloeimans heeft vele muzikale gezichten, waarvan er in dit festival drie uitgelicht worden. De lyrische kant van Vloeimans komt uitgebreid aan bod op de eerste avond in het duo met de Britse meesterpianist John Taylor. De tweede avond treedt Boompetit voor het voetlicht, Vloeimans' eigen kwartet, waarin onbekommerd en goed gehumeurd gegrasduind wordt in het grensgebied tussen jazz en vrije impro. Op de slotavond staat Vloeimans' voorliefde voor cross-over en wereldmuziek centraal, tijdens het concert van het Vloeimans/Ogur Kwartet met daarin de Turkse topgitarist Erkan Ogur.

Een niet te missen evenement met andere woorden, deze Vloeimans-driedaagse. Hiermee neemt Theater Lantaren/Venster een voorschot op een nieuw jazzserie van veertig concerten, die onder auspiciën van Stichting Jazz International vanaf januari 2005 in het theater van start zal gaan, met een wekelijkse regelmaat. Als opmaat tot een dergelijke serie is deze driedaagse niet de slechtste keus. Ook een even gedegen als voor de hand liggende keus, omdat Vloeimans bij uitstek de aangewezen figuur is om een groot, voornamelijk Rotterdams publiek, op de been te brengen. De Rotterdamse jazzscene mag dan levendig zijn, versplinterd is ze ook. Deze Vloeimans-driedaagse en alles wat daarna zal komen, zal ongetwijfeld een verdere verlevendiging bewerkstelligen en een plek creëren, die men met recht een jazzscene kan noemen, naar behoren georganiseerd, maar ook zodanig informeel dat musici en publiek zich daar meer dan thuis zullen voelen.

Bio's

Eric Vloeimans
Vloeimans studeerde jazz- en klassieke trompet aan het Rotterdamse Conservatorium. Door toedoen van Peter van Helvoort, zijn eerste trompetleraar, Henk Koekkoek en Cees Smal kwam de jonge trompettist al snel in jazzvaarwater terecht. Podiumervaring deed hij op bij het Brabants Leerorkest van Paul van Kemenade. In 1988 studeerde hij cum laude af. Na een verblijf in de Verenigde Staten begon Vloeimans zich vooral in Nederland te profileren in de groepen van Niko Langenhuysen (Vaalbleek), Pierre Courbois, Michiel Borstlap, Bik Bent Braam, Eric van der Westen, Paul van Kemenade, Arend Niks, Martin Fondse en Kristina Fuchs, waarna hij in 1992 zijn eigen kwartet formeerde, toen al met gitarist Anton Goudsmit.Midden jaren negentig wordt Vloeimans een veelgevraagd solist en werkt hij samen met Hein van de Geyn, Charlie Mariano, Erkan Ogur, John Taylor, Joey Baron, Maria Schneider en Marc Ducret. Vloeimans'inspanningen blijven niet onopgemerkt en bepaald niet ongewaardeerd, getuige de toekenning van de prestigieuze Boy Edgar Prijs in 2001 en het winnen van de Bird Award op het North Sea Jazz Festival in 2002. Verdere hoogtepunten in Vloeimans carrière zijn een aantal recente, in het oor vallende cd's: Bitches and Fairytales uit 1998 (met pianist John Taylor, bassist Marc Johnson en drummer Joey Baron), waarmee een Edison in de wacht gesleept werd. In 2002 was daar de cd Brutto Gusto, een kwartetplaat met gitarist Nguyen Le, bassist Lars Danielsson en slagwerker Markku Ounaskari, gevolgd in 2003 door Hidden History, met pianiste Rita Marcotulli, bassist Palle Danielsson en drummer Roberto Gatto. Voorlopig sluitstuk van deze serie is Boompetit uit 2004, waarop cellist Ernst Reijseger, gitarist Anton Goudsmit en pianist Harmen Fraanje acte de presence geven.

John Taylor
Mancunian John Taylor is vanaf 1969 een kernfiguur in de Engelse jazzscene, gelet op zijn samenwerking met John Surman, Alan Skidmore, Cleo Laine, Ronnie Scott, die vanaf de jaren tachtig zijn muzikale actieradius tot ver buiten de U.K. uitbreidt middels samenwerkingen met Jan Garbarek, Enrico Rava, Gil Evans, Lee Konitz, Charlie Mariano en Ralph Towner. De werkelijke doorbraak voor Taylor kwam in 1977 met het fameuze trio Azimuth (met Kenny Wheeler en Norma Winstone) "one of the most imaginatively conceived and delicately balanced comtemporary chamber-jazz groups". Met trompettist Wheeler en saxofonist Surman werkt Taylor tot op de dag van vandaag samen. Taylor's eigen trio met bassist Marc Johnson en de onovertroffen Joey Baron, bekend van Naked City en andere Zorneske extravaganza, mag hier tot slot niet onvermeld blijven.

Ernst Reijseger
Cellist Ernst Reijseger is, hoewel klassiek geschoold, een improvisator pur sang met een brede muzikale horizon, die loopt van gitarist Derek Bailey tot cellist Yo Yo Ma. Reijseger drukte zijn onmiskenbare stempel op Misha Mengelberg's ICP Orkest, het quintet van Gerry Hemingway, de groepen van Theo Loevendie en Guus Jansen en last but not least het Trio Clusone, met Han Bennink en Michael Moore. In 1985 ontving hij de Boy Edgar Prijs.

Anton Goudsmit
Gitarist Anton Goudsmit studeerde aan het Sweelinck Conservatorium en trok al snel de aandacht na zijn toetreding tot het Vloeimans-kwartet en wat later het New Cool Collective. Verder werkte hij samen met Arnold Dooyeweerd, Corry van Binsbergen, Victor Bailey, Roy Hargrove en John Zorn.

Harmen Fraanje
Pianist Harmen Fraanje studeerde aan de conservatoria van Tilburg en Utrecht om vervolgens in de V.S. in de leer te gaan bij o.a. Clare Fisher en Kenny Werner. Fraanje heeft een eigen kwartet Sonatala, met o.a. bassist Hein van de Geijn, en won dit jaar de compositieopdracht van het North Sea Jazz Festival.

Erkan Ogur
Erkan Ogur is de uitvinder van de fretloze gitaar en een van de belangrijkste gangmakers in de Turkse muziek van de laatste tien jaar. Hij werd geboren in Ankara en groeide op in Oost-Anatolië, alwaar de locale volksmuziek hem niet onberoerd liet: Ogur leerde daar de baglama, een saz-achtig luit-instrument, hanteren en tevens te improviseren, een wezenlijk bestanddeel van oorspronkelijke volksmuziek, net als van jazz trouwens. Vanaf de middelbare school stortte hij zich op de gitaar, eerst klassiek en tijdens zijn studie natuurkunde in Turkije en Duitsland ook electrisch, in een jazz- en pop-context. Onbevredigd door de zijns insziens te beperkte mogelijkheden van de gitaar en beschikkend over de nodige technische vaardigheden om daar verandering in te brengen, begon hij vanaf 1976 fretloze gitaren te bouwen, een mijlpaal in zijn loopbaan en zijn leven. Dat resulteerde in een rijke variatie aan gitaren, soms met dubbele nek en vaak zelfs met twaalf snaren plus de ontwikkeling van een electrische strijkstok. Dat resulteerde al evenzeer in een rijke variatie aan improvisatie-muziek, zowel jazz (o.a. duetten met Philip Catherine) als volkmuziek (o.a. duetten met Djivan Gasparyan). Momenteel is hij vooral actief met zijn eigen trio.

Programma

Donderdag 9 september
Duo Eric Vloeimans / John Taylor (trompet/piano)

Vrijdag 10 september
Boompetit (Eric Vloeimans - trompet, Ernst Reijseger - cello, Anton Goudsmit - gitaar, Harmen Fraanje - piano)

Zaterdag 11 september
Vloeimans / Erkan Ogur Quartet (Eric Vloeimans - trompet, Erkan Ogur - gitaren, Gulli Gudmondsson - bas, Jasper van Hulten - drums)

Aanvangstijd alle avonden: 21:00 uur.

Entree: E 12,50 / E 10,00 per avond
Passepartout: E 25,00

Theater Lantaren/Venster
Gouvernestraat 133
Kassa/ reserveren: 010 - 277 22 77
www.lantaren-venster.nl

Met dank aan: Kadir Selçuk, Stichting Jazz International, Jeanne van Bommel-Cornelis, Frank van Berkel, Pieter-Jan Jacobs en Eric Vloeimans. Tekst: Willem Kniknie.
Vormgeving: De Panamese Vlag.

---- --