Ingezonden persbericht


Persbericht

Utrecht, 7 september 2004

Fietsersbond zoekt oplossingen voor problemen van kinderen

Start Meldpunt KinderFietsProblemen in Almere

De Fietsersbond heeft een meldpunt geopend, waar kinderen hun problemen met fietsen of de fiets kunnen doorgeven. De Fietsersbond zoekt vervolgens samen met de kinderen een oplossing. Op 9 september is de officiële start van dit meldpunt op basisschool 't Zonnewiel in Almere. Kinderen van 't Zonnewiel hebben vier klachten doorgegeven aan de Fietsersbond. Op donderdag 9 september presenteren ze samen met de Fietsersbond een aantal oplossingen. Zo wordt er een fietsenrek geplaatst, waarin ook mountainbikes passen, komen er borden op een fietspad waar heel hard wordt gereden door bromfietsers, maatregelen om het grote aantal foutparkeerders rond de school terug te dringen en een versperring om bromfietsers van een naburige Scholengemeenschap van het schoolplein te weren.

Fietsen is vet
De Fietsersbond voert dit jaar de campagne 'Fietsen is vet', met als doel het fietsgebruik onder kinderen te stimuleren. Vaak ervaren kinderen (of hun ouders) zulke problemen dat ze niet meer kunnen of mogen fietsen. Gestolen fietsen, glas op het fietspad, enge mannen, gevaarlijke kruisingen, kan niet fietsen... de problemen die fietsende kinderen tegenkomen zijn legio. De Fietsersbond vindt dit jammer omdat de fiets juist voor kinderen, zo'n handig, gezond en leuk vervoermiddel is. De Fietsersbond nodigt kinderen (en ouders en leerkrachten) daarom uit problemen te melden op www.fietsersbond.nl/kinderen. De Fietsersbond probeert een oplossing te vinden en geeft die ook door aan anderen die dezelfde problemen hebben. Op de website van de Fietsersbond is een speciale pagina met tips en informatie voor kinderen, ouders en leerkrachten. Sinds september staat er ook nieuw lesmateriaal voor de basisschool op de website. Een serie knipplakplaten over de voordelen van het fietsen, de geschiedenis van de fiets en het belang van goede veilige fietsvoorzieningen.
---------------------------------