Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
HBD scriptieprijzen uitgereikt
08-09-2004
Merkbeleving en beleveniseconomie favoriete themaâs HBD scriptieprijzen
Op 6 september jl. werden voor de zesde keer de HBD scriptieprijzen
uitgeloofd aan twee studenten op het Hoofdbedrijfschap Detailhandel
(HBD) in Den Haag. De winnende scripties âLet me entertain jou!
Retailtainment, verleden, heden en toekomstâ van Jesse Fokkink
(Vrijetijdsmanagement te Diemen) en âConsumeren in magere tijden: Aldi
jam en Douwe Egberts koffie?â van Tamara van der Peet
(Communicatiewetenschap te Amsterdam) werden unaniem verkozen tot
winnaars. Beide winnaars hebben een geldbedrag overhandigd gekregen
van ⬠3.000,-. Daarnaast publiceert het HBD beide scripties.
Als kenniscentrum van en voor de detailhandel wil het HBD met de
scriptieprijs onderzoek naar en interesse in de detailhandel bij
studenten stimuleren. Jaarlijks wordt een prijs uitgeloofd voor de
beste WO- en HBO scriptie die over de detailhandel gaat.
De scripties zijn afkomstig van diverse opleidingen en kenden een hoge
kwaliteit. Tijdens een bijeenkomst bij het HBD reikte de voorzitter
van de jury, prof. dr. J.G. Lambooy, emeritus hoogleraar in de
ruimtelijke economie, de cheque en een oorkonde uit aan de beide
winnaars.
Beoordeling jury
Naast het wetenschappelijk gehalte heeft de jury vooral gelet bij het
beoordelen van de scripties op de praktische betekenis van het
onderzoek voor de sector detailhandel. Opvallend was dat ook dit jaar
één centraal thema in de scripties van de studenten terugkomt. Zo
keerde vooral merkbeleving en beleveniseconomie binnen de detailhandel
als centraal thema terug.
De beoordelingen van de scripties waren bijzonder lovend. âJesse
Fokkink is er met zijn scriptie in geslaagd een grote hoeveelheid
informatie op een heldere wijze te structureren, waardoor de lezer
snel de rol van entertainment in de detailhandel begrijptâ, aldus de
jury. âVooral de wijze waarop de informatie is samengebracht, is van
zeer hoog niveauâ, zo meldde de voorzitter.
âHet onderwerp is bovendien zeer actueel en relevant voor de
detailhandel. Hoe trek je klanten en hoe houd je ze vast in jouw
winkel of winkelcentrum? Een vraag die bij de Romeinen vroeger al
speelde en die door de jaren heen een rol is blijven spelen. En dat
ook in de toekomst ook zal blijven doen. Hadden de Romeinen kunnen
vermoeden dat de toekomst ligt in Remoteshopping of Runshopping?â De
jury kwam unaniem tot de conclusie dat dit verhaal voor iedereen met
interesse in de detailhandel het lezen meer dan waard is.
De WO-scriptie van Tamara van der Peet kende eveneens een grote
actualiteitswaarde en toont consumentgedrag in tijden van recessie.
âWaar en waaraan geven we onze euroâs uit. We doen niet overal
concessies aan. Daar waar ons imago in het geding is, zijn we geneigd
om toch de hogere standaard vast te houden. Op de koffie voor ons
bezoek zullen we dus niet snel bezuinigen, terwijl de jam op ons brood
best wat minder luxe mag. De metafoor in de titel van de scriptie
geeft ons gedrag weer in magere tijdenâ , aldus een oordeel van de
jury.
De sterke samenhang, de terughalen en beantwoorden van de
onderzoeksvragen, de heldere wijze van combineren van de economische
en psychologische invalshoeken zijn sterke punten van de scriptie. De
scriptie is zeer prettig leesbaar, to-the-point en vormt een afgerond
geheel.
Publicatie
De scripties worden gratis als download aangeboden. En zijn als
HBD-uitgave beschikbaar en tegen betaling van ⬠7,50 per exemplaar te
bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per
e-mail: bestel@hbd.nl via de HBD bestellijn: telefoon 0800 â 023 02 05
(gratis), of per fax 070 - 338 57 11.
Foto
de gelukkige winnaars met hun prijzen