Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Milieudefensie geeft Albert Heijn, C1000 en Super de Boer gele kaart Gifgroente en -fruit retour supermarkten

Amsterdam, 9 september 2004 --- Milieudefensie brengt op dit moment groente en fruit, waaronder andijvie en aardbeien, terug naar het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Onafhankelijke metingen hebben bij deze producten illegaal gif aangetoond. Soortgelijke gifgroenten en -fruit zijn ook aangetroffen bij C1000 en Super de Boer, waardoor ook de directies van deze ketens desbetreffende groente en fruit retour kregen. Daarom krijgen deze drie supermarktketens een gele kaart van Milieudefensie.

'Landbouwgif is schadelijk voor gezondheid en milieu. Supermarkten moeten nu eindelijk hun verantwoordelijkheid nemen. Klanten horen weer te kunnen vertrouwen wat er op de schappen ligt,' aldus directeur Vera Dalm van Milieudefensie. Uit de nieuwste meetresultaten blijkt dat de drie grootste supermarktketens van Nederland hun zaakjes niet op orde hebben. Naast sporen van illegaal gif in de andijvie van Albert Heijn werd bij Super de Boer een overschrijding van de wettelijke normen voor gif in kropsla vastgesteld. Bij C1000 werden op de sla restanten van een groot aantal gifstoffen gevonden. Gifstoffen kunnen met name voor jonge kinderen gezondheidsrisico's met zich meebrengen. De Gezondheidsraad heeft onlangs aangegeven dat de huidige normen niet altijd voldoende bescherming bieden.

De drie supermarkten krijgen vandaag een gele kaart. De komende weken wordt in heel het land bij zo'n veertig filialen actie gevoerd, zodat consumenten hun eigen supermarkt ook een laatste waarschuwing kunnen geven. In november laat Milieudefensie nieuwe metingen verrichten. Als blijkt dat er dan nog geen verbetering is opgetreden, ontvangt de keten met het meest vervuilde product een rode kaart. Dit betekent dat Milieudefensie op zaterdag 18 december een boycot van dat product afkondigt en consumenten oproept dit product die dag niet te kopen.

De supermarkten kunnen verdere acties voorkomen door het gebruik van gif uit te bannen en meer openheid te geven. De belofte van Albert Heijn in 2000 om met een programma te komen om alleen nog maar levensmiddelen zonder resten landbouwgif te verkopen, is niet nagekomen. Britse supermarkten laten zien dat het wel mogelijk is om residuvrij voedsel te verkopen en volledige openheid te geven over metingen. Milieudefensie ziet geen enkele reden waarom de drie grootste supermarkten van Nederland hierbij langer achter zouden moeten blijven, zeker als je je klanten voorspiegelt kwaliteit te bieden.