briefadvies in PDF-formaat Brief over Koers BVE:
Mooie plannen beroepsonderwijs missen uitwerking
9 september 2004 -
Nederland heeft zich in Europa aan hoge ambities verbonden bij het
bestrijden van het voortijdig schoolverlaten. Dat geldt ook voor het
vergroten van het aantal mensen dat een geschikt diploma heeft om de
arbeidsmarkt duurzaam te betreden en voor het vergroten van het aantal
mensen dat zich via scholing blijft bekwamen tijdens hun
beroepsloopbaan. Om het middelbaar beroepsonderwijs daarin zijn taak
te laten vervullen is meer nodig dan de plannen in de nota Koers BVE,
het regionale netwerk aan zet , die 27 september in de Tweede Kamer
besproken wordt. De SER-commissie Arbeidsmarkt- en
Onderwijsvraagstukken geeft in een brief aan staatssecretaris Rutte
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een eerste, kritische reactie op
het ontbreken van een concrete uitwerking en vreest dat de gewenste
resultaten uitblijven.
De SER-commissie stemt in met de plannen van het kabinet, maar zij
meent dat hiermee niet volstaan kan worden. De commissie wenst een
inhoudelijk betrokken overheid die hoge prestaties eist en de
onderwijsinstellingen aanspreekt als zij in gebreke blijven. Duidelijk
moet zijn waarvoor de overheid verantwoordelijkheid neemt en wanneer
de instellingen naar eigen inzicht mogen handelen. Instellingen
krijgen terecht meer ruimte om in te spelen op de onderwijsvraag in
hun verzorgingsgebied. De rijksoverheid moet dan wel de
randvoorwaarden vervullen die daarvoor nodig zijn. Belangrijk is ook
dat het bedrijfsleven tijdig bij de plannen betrokken raakt, om te
voorkomen dat het wordt overvraagd met wensen van verschillende
instanties.
Grootste uitdaging voor het beroepsonderwijs in de komende jaren is de
overgang naar de nieuwe op competenties gerichte beroepsopleidingen.
De SER-commissie vraagt het kabinet de planning van de invoering strak
te volgen en waar nodig steun te verlenen. Het realiseren van
doorlopende leerwegen tussen vmbo, mbo en hbo is een tweede
belangrijke uitdaging voor het onderwijs. Daarvoor is nodig dat de
onderwijsprogrammas goed aansluiten bij het vervolgonderwijs.
In het nieuwe onderwijs staat de leerling centraal. Meer maatwerk
draagt bij aan de bestrijding van voortijdige schooluitval en sluit
beter aan bij de groeiende behoefte aan een leven lang leren. Om dit
van ambitie tot realiteit te maken zijn meer investeringen nodig in
bijvoorbeeld individuele leerloopbanen.
In Koers BVE spelen benchmarks een rol bij de beoordeling van het
onderwijs. Via een benchmark kan men prestaties van een school
vergelijken met het landelijk gemiddelde. Daarvoor zijn gegevens nodig
die echter nauwelijks beschikbaar blijken te zijn. De SER-commissie
meent dat de invoering van het onderwijsnummer nu snel moet
plaatsvinden, omdat dit de basis vormt voor betrouwbare management- en
beleidsinformatie. Zonder die informatie valt niet te beoordelen of de
hoge ambities van het kabinet gerealiseerd worden.
Met deze brief geeft de Commissie Arbeidsmarkt- en
Onderwijsvraagstukken van de SER een eerste reactie op de
adviesaanvraag over de nota Koers BVE met het oog op het overleg in de
Tweede Kamer. Naar verwachting zal de raad nog voor de jaarwisseling
het definitieve advies uitbrengen.
Sociaal-Economische Raad