Offensief Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zupthen richting Den Haag
Een zware bestuurlijke delegatie uit de Stedendriehoek
Apeldoorn-Deventer-Zutphen woont op dinsdag 15 september 2004 de
vergadering van de vaste commissie voor Economische Zaken bij. De
commissie spreekt op die dag over het voornemen van het kabinet om 13
regios aan te wijzen als economisch kerngebied. De Stedendriehoek
Apeldoorn-Deventer-Zutphen dreigt deze status mis te lopen en voert
een intensieve lobby om de aanwijzing via de kamer alsnog binnen te
halen. De Stedendriehoek vindt het volstrekt onbegrijpelijk dat de
minister de Stedendriehoek negeert. Uit onderzoek blijkt dat het
gebied op vitale onderdelen beter scoort dan andere regios. De
opstelling van de minister kost het gebied veel geld. De rijksmiddelen
zullen vooral richting economische kerngebieden vloeien. Belangrijke
projecten in de Stedendriehoek dreigen hierdoor vertraging op te
lopen. De Stedendriehoek weet zich in de lobby gesteund door de
provinciebesturen van Gelderland en Overijssel.
De Stedendriehoek Apeldoorn (430.000 inwoners, 160.000
arbeidsplaatsen) is een regio met potentie, centraal gelegen op de
west-oost-as, direct bereikbaar via de A1 en de A50, stedelijke allure
gekoppeld aan het groen van de Veluwe en het blauw van de IJssel; de
Stedendriehoek heeft gewoon veel te bieden. De gemeenten in het gebied
werken al jaren nauw samen en de opbrengst mag er zijn. Ruimtelijke
plannen zijn op elkaar afgestemd, op economisch terrein wordt nauw
samengewerkt terwijl over de spreiding van voorzieningen permanent
afstemmingsoverleg plaatsvindt. De Stedendriehoek
Apeldoorn-Deventer-Zutphen is na het Knooppunt Arnhem-Nijmegen het
grootste stedelijke netwerk van Oost-Nederland.
Wat wil de Stedendriehoek ?
De Stedendriehoek wil de status van economisch kerngebied verkrijgen.
Op basis van de belangrijkste criteria van het ministerie van
Economische Zaken is het verbazend dat de Stedendriehoek niet al
geselecteerd is als economisch kerngebied. De omvang van de stuwende
werkgelegenheid is groter dan van veel andere regios. De perspectieven
zijn beter, het aanbod van hooggeschoold personeel is groter.
* De Stedendriehoek meent dat een verbeterde bereikbaarheid van de
A1 niet alleen van groot belang is voor de regio, maar ook voor de
Randstad en Twente. De internationale economische mogelijkheden
rond deze kennis-as naar Duitsland en de nieuwe EU-lidstaten
moeten ten volle benut worden.
* De Stedendriehoek vraagt ondersteuning vanwege het Rijk bij de
herstructurering van grote bedrijventerreinen als de Kanaalzone
(Apeldoorn) en Bergweide (Deventer) alsmede voor de ontwikkeling
van regionale bedrijventerreinen.
* De Stedendriehoek vraagt steun bij de ontwikkeling van goed
regionaal OV alsmede een goede aantakking aan de HSL-Oost via
Arnhem.
* De Stedendriehoek wil graag in nationaal verband de innovatieve
kracht van Nederland verder uitbouwen. De Stedendriehoek denkt
daarbij met name op het gebied van duurzaamheid, voedsel en
dienstverlening een voortrekkende rol te kunnen vervullen.
Wat gaat er mis als de Stedendriehoek geen economisch kerngebied
wordt ?
* Nederland buit de strategische ontwikkeling langs de A1-as vanuit
de Randstad via Twente, Duitsland naar Polen en de Baltische
Staten niet uit. Het gaat hier om landen waar de economie zich nu,
en de komende tijd, sterk ontwikkelt.
* Nederland gebruikt een belangrijke regionale economische motor met
forse multiplier niet. Door de omvang van de economie van de
Stedendriehoek en de verwachte groei ervan kennen
rijksinvesteringen in deze regio een hoog rendement.
* De Stedendriehoek realiseert onvoldoende nieuwe (regionale)
bedrijventerreinen. Feitelijk remt het rijksbeleid de economische
ontwikkeling in de Stedendriehoek, doordat bedrijventerreinen in
andere regios een concurrentievoordeel krijgen.
* De Stedendriehoek kan niet snel genoeg de herstructurering en
transformatie van bestaande bedrijventerreinen ter hand nemen. Ook
hier geldt dat het rijksbeleid de ontwikkeling van de regio
belemmert door concurrentievoordelen aan andere regios te geven.
* De bereikbaarheid via de A1 verslechtert. Omdat er minder
prioriteit gegeven wordt aan de capaciteit van, en aansluitingen
op, de A1, verslechtert de bereikbaarheid van bedrijven. Het
traject Apeldoorn Deventer klinkt nu al elke dag bij de
file-berichten.
* De Stedendriehoek dreigt minder prioriteit te krijgen bij de
uitbreiding van het OV-netwerk terwijl de aantakking van de
Stedendriehoek op de HSL-Oost juist de komende periode ter hand
genomen zou moeten worden.
* De rijksplannen hinderen de economische ontwikkeling van de
Stedendriehoek. De private sector leest immers mee met de plannen
van de rijksoverheid. Binnen- en buitenlandse investeerders kunnen
hierdoor afhaken.
* De Stedendriehoek loopt toekomstige rijks- en Europese subsidies
mis. Illustratief is de ervaring van Apeldoorn met het GSB.
Doordat Apeldoorn op grond van sociale indicatoren niet
geselecteerd is als G30-stad, loopt de stad nu subsidies mis in de
fysieke sector.
Voor het laatst bijgewerkt op: 9-sep-2004 02:48
Gemeente Apeldoorn