Gemeente Apeldoorn

Offensief Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zupthen richting Den Haag

Een zware bestuurlijke delegatie uit de Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen woont op dinsdag 15 september 2004 de vergadering van de vaste commissie voor Economische Zaken bij. De commissie spreekt op die dag over het voornemen van het kabinet om 13 regios aan te wijzen als economisch kerngebied. De Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen dreigt deze status mis te lopen en voert een intensieve lobby om de aanwijzing via de kamer alsnog binnen te halen. De Stedendriehoek vindt het volstrekt onbegrijpelijk dat de minister de Stedendriehoek negeert. Uit onderzoek blijkt dat het gebied op vitale onderdelen beter scoort dan andere regios. De opstelling van de minister kost het gebied veel geld. De rijksmiddelen zullen vooral richting economische kerngebieden vloeien. Belangrijke projecten in de Stedendriehoek dreigen hierdoor vertraging op te lopen. De Stedendriehoek weet zich in de lobby gesteund door de provinciebesturen van Gelderland en Overijssel.

De Stedendriehoek Apeldoorn (430.000 inwoners, 160.000 arbeidsplaatsen) is een regio met potentie, centraal gelegen op de west-oost-as, direct bereikbaar via de A1 en de A50, stedelijke allure gekoppeld aan het groen van de Veluwe en het blauw van de IJssel; de Stedendriehoek heeft gewoon veel te bieden. De gemeenten in het gebied werken al jaren nauw samen en de opbrengst mag er zijn. Ruimtelijke plannen zijn op elkaar afgestemd, op economisch terrein wordt nauw samengewerkt terwijl over de spreiding van voorzieningen permanent afstemmingsoverleg plaatsvindt. De Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen is na het Knooppunt Arnhem-Nijmegen het grootste stedelijke netwerk van Oost-Nederland.

Wat wil de Stedendriehoek ?

De Stedendriehoek wil de status van economisch kerngebied verkrijgen. Op basis van de belangrijkste criteria van het ministerie van Economische Zaken is het verbazend dat de Stedendriehoek niet al geselecteerd is als economisch kerngebied. De omvang van de stuwende werkgelegenheid is groter dan van veel andere regios. De perspectieven zijn beter, het aanbod van hooggeschoold personeel is groter.
* De Stedendriehoek meent dat een verbeterde bereikbaarheid van de A1 niet alleen van groot belang is voor de regio, maar ook voor de Randstad en Twente. De internationale economische mogelijkheden rond deze kennis-as naar Duitsland en de nieuwe EU-lidstaten moeten ten volle benut worden.

* De Stedendriehoek vraagt ondersteuning vanwege het Rijk bij de herstructurering van grote bedrijventerreinen als de Kanaalzone (Apeldoorn) en Bergweide (Deventer) alsmede voor de ontwikkeling van regionale bedrijventerreinen.

* De Stedendriehoek vraagt steun bij de ontwikkeling van goed regionaal OV alsmede een goede aantakking aan de HSL-Oost via Arnhem.

* De Stedendriehoek wil graag in nationaal verband de innovatieve kracht van Nederland verder uitbouwen. De Stedendriehoek denkt daarbij met name op het gebied van duurzaamheid, voedsel en dienstverlening een voortrekkende rol te kunnen vervullen.

Wat gaat er mis als de Stedendriehoek geen economisch kerngebied wordt ?

* Nederland buit de strategische ontwikkeling langs de A1-as vanuit de Randstad via Twente, Duitsland naar Polen en de Baltische Staten niet uit. Het gaat hier om landen waar de economie zich nu, en de komende tijd, sterk ontwikkelt.

* Nederland gebruikt een belangrijke regionale economische motor met forse multiplier niet. Door de omvang van de economie van de Stedendriehoek en de verwachte groei ervan kennen rijksinvesteringen in deze regio een hoog rendement.
* De Stedendriehoek realiseert onvoldoende nieuwe (regionale) bedrijventerreinen. Feitelijk remt het rijksbeleid de economische ontwikkeling in de Stedendriehoek, doordat bedrijventerreinen in andere regios een concurrentievoordeel krijgen.
* De Stedendriehoek kan niet snel genoeg de herstructurering en transformatie van bestaande bedrijventerreinen ter hand nemen. Ook hier geldt dat het rijksbeleid de ontwikkeling van de regio belemmert door concurrentievoordelen aan andere regios te geven.
* De bereikbaarheid via de A1 verslechtert. Omdat er minder prioriteit gegeven wordt aan de capaciteit van, en aansluitingen op, de A1, verslechtert de bereikbaarheid van bedrijven. Het traject Apeldoorn Deventer klinkt nu al elke dag bij de file-berichten.

* De Stedendriehoek dreigt minder prioriteit te krijgen bij de uitbreiding van het OV-netwerk terwijl de aantakking van de Stedendriehoek op de HSL-Oost juist de komende periode ter hand genomen zou moeten worden.

* De rijksplannen hinderen de economische ontwikkeling van de Stedendriehoek. De private sector leest immers mee met de plannen van de rijksoverheid. Binnen- en buitenlandse investeerders kunnen hierdoor afhaken.

* De Stedendriehoek loopt toekomstige rijks- en Europese subsidies mis. Illustratief is de ervaring van Apeldoorn met het GSB. Doordat Apeldoorn op grond van sociale indicatoren niet geselecteerd is als G30-stad, loopt de stad nu subsidies mis in de fysieke sector.

Voor het laatst bijgewerkt op: 9-sep-2004 02:48