9 september 2004
Halfjaarcijfers Royal Friesland Foods
Nettowinst stijgt ondanks lastige marktomstandigheden
Eerste halfjaar 2004
Nettowinst stijgt met 9% tot 35 miljoen euro
Netto-omzet daalt met 4% tot 2,2 miljard euro
Omzetgroei hoofdmerken onder druk door valutaontwikkelingen en
toenemende concurrentie
Bedrijfsresultaat stijgt door lagere lasten
Meppel De nettowinst van Koninklijke Friesland Foods N.V. is in het
eerste halfjaar van 2004 met 9 procent gestegen tot 35 miljoen euro
ten opzichte van het eerste halfjaar 2003. De netto-omzet is in
dezelfde periode met 4 procent afgenomen tot 2.209 miljoen euro.
De daling van de netto-omzet met 4 procent is het gevolg van negatieve
valuta-invloeden, lagere opbrengstprijzen en een lager volume. De
verkopen zijn in volume met 1 procent afgenomen door stagnerende
marktgroei en hevige concurrentie in Europa. Ook de omzet van de
hoofdmerken is met 1 procent afgenomen. Gecorrigeerd voor de
valuta-ontwikkelingen hebben de hoofdmerken een groei van 3 procent
gerealiseerd. In percentage van de totale omzet is de omzet van de
hoofdmerken gestegen van 44 naar 45 procent. Vooral de omzet van de
merken Peak, Pöttyös Túró Rudi, Frico en Dutch Lady is ten opzichte
van het eerste halfjaar 2003 gestegen.
Het bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill is met 10 procent
gestegen tot 106 miljoen euro. Dit is het gevolg van lagere lasten;
met name reorganisatiekosten en pensioenpremies. Van de lagere
inkoopprijzen voor grondstoffen in Europa kon niet worden geprofiteerd
vanwege de daling van de verkoopprijzen en de verlaging van de
steunbedragen vanuit de Europese Unie. Voor aangekondigde
reorganisaties bij Frico Cheese (verpakken, veredelen, logistiek),
Friesche Vlag (out of home activiteiten) en Friesland Consumer
Products (kindervoedingactiviteiten)is een voorziening getroffen van 5
miljoen euro. Aan het pensioendepot is 15 miljoen euro toegevoegd. De
dekking van het pensioendepot, inclusief 4 procent voorziening in de
balans, bedraagt 115 procent per ultimo juni. Het bedrijfsresultaat
voor afschrijving goodwill als percentage van de omzet (ROS) is
toegenomen van 4,2 naar 4,8 procent. De post belastingen bedraagt 27
miljoen euro. Dat is 13 miljoen euro meer dan in de vergelijkbare
periode van 2003 toen deze post positief werd beïnvloed door lagere
belastingverplichtingen dan voorzien. Het aandeel derden van 11
miljoen euro is gedaald door een lagere winstgevendheid van de
activiteiten in Zuidoost-Azië.
De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als percentage van het
balanstotaal) is ten opzichte van eind 2003 gestegen van 33,7 naar
34,3 procent. Door seizoensinvloeden zijn sinds ultimo 2003 de
voorraden met 4 procent en de kortlopende vorderingen met 5 procent
toegenomen. De nettoschuld is vooral hierdoor sinds ultimo 2003 met 3
procent gestegen tot 686 miljoen euro. Het gemiddeld werkkapitaal als
percentage van de netto-omzet ligt met 5 op hetzelfde niveau als in de
vergelijkbare periode van het vorig jaar. De kasstroom uit
operationele activiteiten bedraagt 76 miljoen euro, dit is een daling
van 14 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode in 2003.
Stagnerende marktgroei
De ontwikkeling van de netto-omzet en de groei van de hoofdmerken in
West- en Centraal-Europa staan onder druk. Enerzijds is dit het gevolg
van stagnerende marktgroei en druk op de verkoopprijzen als gevolg van
de toegenomen concurrentie tussen de verschillende supermarkten en
anderzijds door een verschuiving van de consumentenaankopen van
merkproducten naar huismerken en naar de goedkopere supermarkten. Ook
de omzet en margeontwikkeling van producten voor de buitenhuismarkt
blijven onder druk staan als gevolg van achterblijvende
consumentenbestedingen in dit segment. In Griekenland is het resultaat
opnieuw verder verbeterd. Ook de activiteiten gericht op industriële
afnemers laten goede resultaten zien voor wat betreft de toegevoegde
waarde producten. Het bedrijfsresultaat is in Europa gestegen met 66
procent als gevolg van lagere lasten.
In Azië zijn de ontwikkelingen in locale valuta positief. Met name in
Thailand en Vietnam is de netto-omzet verder verbeterd. Echter vooral
als gevolg van afvlakking van de groei in Indonesië en de ongunstige
ontwikkeling van de koersen is de netto-omzet in Azië met 3 procent
afgenomen. Het bedrijfsresultaat is afgenomen met 29 procent. In
Afrika is sprake van groei. Met name Peak in Nigeria blijft zich goed
ontwikkelen.
De steunbedragen (restituties en interne toeslagen) van de Europese
Unie zijn in de eerste helft van 2004 al met ruim 20 procent gedaald
vooruitlopend op de interventieprijsverlaging in juli 2004. Desondanks
liggen de opbrengstprijzen van generieke melkpoeders op een iets hoger
niveau dan in de vergelijkbare periode van 2003 door enerzijds de
goede vraag en anderzijds de lagere melkaanvoer in de Europese Unie.
Voor boter liggen de prijzen op ongeveer hetzelfde niveau als in de
eerste helft van 2003.
Vooruitzichten
Voor het tweede halfjaar van 2004 verwachten we dat de
marktomstandigheden niet wezenlijk zullen veranderen. Kostenbeheersing
blijft in de bedrijfsvoering een belangrijk aandachtspunt.
Royal Friesland Foods
Op 7 juni 2004 heeft Hare Majesteit Koningin Beatrix aan Friesland
Coberco Dairy Foods Holding N.V. het predikaat Koninklijk toegekend.
Vanaf die datum is de naam van de vennootschap Koninklijke Friesland
Foods N.V. In de loop van 2005 zal in het hele concern een nieuwe
huisstijl met nieuw logo worden doorgevoerd.
Royal Friesland Foods is een multinationale onderneming die zich richt
op het winstgevend ontwikkelen, produceren en verkopen van een breed
assortiment zuivelproducten en vruchtendranken onder merk voor
consumenten, professionele gebruikers en industriële afnemers. Met
name in West- en Centraal Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is
Royal Friesland Foods sterk op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. De
omzet bedraagt 4,6 miljard euro. In totaal zijn 18.000 medewerkers in
dienst waarvan 12.500 buiten Nederland. De belangrijkste merken zijn
Appelsientje, Bonnet, Chocomel/ Cécemel, Completa, CoolBest, Debic,
DubbelFrisss, Dutch Lady, Extran, Frico, Friso, Foremost, Friesche
Vlag, Frisian Flag, Fristi, Milli, NoyNoy, Peak, Pöttyös Túró Rudi,
Rainbow en Taksi.
Friesland Coberco Dairy Foods