BRITISH AIRWAYS
Vakantieliefde
- persinformatie -
Vakantieliefde
Internationaal reizigersonderzoek British Airways toont Europese
reisgewoonten
Amsterdam, 9 September 2004 - Nederlanders, en in het bijzonder
Nederlandse mannen, zijn geen geliefde kandidaten voor
vakantieromances bij Europese vakantiegangers. Desondanks hebben de
Nederlanders vergeleken met de andere nationaliteiten het meeste
succes in de vakantieliefde, maar dan wel met iemand uit het eigen
land. Dit zijn enkele van de opmerkelijke resultaten uit het tweede
internationale reizigersonderzoek van British Airways dat naar
aanleiding van de 'Londen is dichterbij dan je denkt'campagne is
uitgevoerd.
Uit het onderzoek blijkt dat 43% van alle respondenten ooit wel
eens een vakantieromance heeft gehad. Nederland en Frankrijk scoren
het hoogste met respectievelijk 55% en 54%. Spanjaarden en Italianen
zijn het meest gewild als buitenlandse vakantiepartner met
respectievelijk 18% en 17%. Nederlanders bleken met 7% de minst
begeerlijke partner voor vakantieromances. Overigens geniet bij alle
landen een vakantieliefde met iemand van dezelfde nationaliteit nog
altijd de voorkeur. Zweden komen bij Nederlanders op de tweede
plaats.
Het onderzoek naar de Europese reisgewoonten toont verder aan dat
vooral Nederlanders en Britten houden van ontspannen en georganiseerde
reizen; Nederlanders pakken hun speciaal aangeschafte kleding graag de
avond voor hun vlucht in en zorgen ervoor dat ze voldoende nachtrust
hebben gekregen. De vlucht zelf brengen ze graag relaxed door met een
goed boek of krant en een paar oordoppen. Dit staat in schril
contrast met de Italianen die samen de Fransen de meest chaotische
reizigers van Europa zijn. Zij boeken hun reis vaak pas twee weken van
te voren (beide 17%), gaan graag de nacht voor vertrek nog een
nachtje stappen met hun vrienden en nemen de kleren mee die toevallig
schoon zijn (28%). Bovendien komt 27% van de Italianen later dan
gepland op het vliegveld aan - dit geldt in het bijzonder voor
Italiaanse vrouwen.
Van de Europeanen in het algemeen zegt 80% meestal op tijd op het
vliegveld aan te komen. Het onderzoek bevestigde ook enkele
stereotype veronderstellingen: de temperamentvolle Zuid Europeanen
zijn vooral op zoek naar passie tijdens hun vakantie terwijl Noord
Europeanen vooral op zoek zijn naar de zon.
Overigens toont het onderzoek ook aan dat voor bijna alle respondenten
de vakantie eigenlijk al begint op het moment dat ze in het vliegtuig
stappen; de meerderheid gaf aan zich opgewekt en ontspannen te voelen
zodra ze in het vliegtuig zitten.
Noten voor redactie:
- Voor het onderzoek heeft British Airways 600 reizigers uit
Groot-Brittannië , Frankrijk, Italie, Spanje, Sweden en Nederland
gevraagd naar hun reisgewoonten en vakantievoorkeuren.
- Het onderzoek is een onderdeel van een marketing campagne ter
promotie van London voor zowel de zakelijke als de vakantiereizigers.
Deze campagne met de slogan 'Londen is dichterbij dan je denkt' wordt
gedurende september, oktober en november uitgerold in Amsterdam,
Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Parijs, Stockholm, Milaan en Rome.
- Voor meer informatie kunt u contact opnemen met GCI Holland
Public Relations/Public Affairs. Yael de Haan (ydhaan@gci.nl),
telefoon: 020 - 67 68 666.
09 sep 04 19:32