FILMMUSEUM


Amsterdam, 7 september 2004

Joost Rekveld presenteert 4D
Over de fascinatie van kunstenaars voor beelden uit wetenschap en technologie

Van 10 september t/m 27 oktober organiseert het Filmmuseum het multidisciplinaire project 4D in het Filmmuseum. Curator van het project is filmmaker en kunstenaar Joost Rekveld, die door het Filmmuseum werd uitgenodigd een programma samen te stellen over de fascinatie van kunstenaars en filmmakers voor beelden uit wetenschap en technologie. Het resultaat is een film- en lezingenprogramma en een wisselende expositie met elf installaties.

Het Filmmuseum nodigde experimenteel filmmaker Joost Rekveld uit naar eigen inzicht een selectie te maken uit de omvangrijke collectie van het Filmmuseum. Zijn zoektocht spitste zich toe op een bijzonder onderdeel van de collectie: korte non-fictiefilms met onderwerpen uit wetenschap en technologie. Dit zijn films die oorspronkelijk zijn gemaakt voor onderwijs, voorlichting en reclame en die niet zijn bedoeld voor publieke vertoning in een kunstzinnige context. Rekveld stelt deze films tegenover het werk van hedendaagse experimentele kunstenaars die zich met dezelfde onderwerpen bezighouden. Op deze wijze creëert hij een nieuwe context waarin onverwachte poëtische verbanden en nieuwe betekenissen ontstaan.

4D in het Filmmuseum bestaat uit een filmprogramma, een wisselende expositie en een serie lezingen. In het filmprogramma komen veertien verschillende compilaties aan bod met thema's als 'Op reis door de tijd', 'De verruimde blik', 'De menselijke machine' en 'De geschiedenis van de toekomst'. De compilaties, een selectie van uniek materiaal uit de Filmmuseumcollectie gecombineerd met experimentele cinema uit buitenlandse archieven', bevatten films van o.a. Charles & Ray Eames (1907-'78 / 1912-'88), Michael Snow (1929), Malcolm LeGrice (1940) en Stan Brakhage, van wie het filmisch testament Comingled Containers (1996) te zien is. Ook is een programma korte stille films te zien met live elektronische begeleiding door Yannis Kyriakides, Justin Bennet, Anne Wellmer en Andy Moor. Daarnaast wordt een overzicht vertoond van het filmwerk van Joost Rekveld en de Hongaarse kunstenaar Laszló Moholy-Nagy (1895-1946), constructivist en prominent Bauhaus-lid. Ook vertoont het Filmmuseum een aantal toepasselijke klassiekers: Things to come (William Cameron Menzies, 1936) is een epische science fiction film, en Aleksandr Dovzjenko's Zemlia (Aarde, 1930) is een hoogtepunt van Sovjet-filmkunst. Ook te zien: Farrebique (1947,Georges Rouquier), The City (1939, Willard van Dyke en Ralph Steiner) en het drie uur durende La région centrale van Michael Snow (1970).
In de expositieruimte van het Filmmuseum is een wisselende tentoonstelling te zien van elf nieuwe installaties, gemaakt door jonge kunstenaars. Elke vrijdag wordt een nieuwe installatie gepresenteerd. De kunstenaars die curator Joost Rekveld voor deze expositie uitnodigde, houden zich op eigen wijze bezig met het incorporeren van wetenschappelijke concepten in hun werk. Deelnemers aan de expositie zijn Anne-Marie Cornu (v.a 10/9), Arnold Hoogerwerf (v.a. 10/9), Dirk Eijsbouts (v.a. 1/10), Jeff Guess (v.a. 24/10), Julien Maire (v.a. 10/9), Jürgen Reble (v.a. 8/10), Mateusz Herczka (v.a 8/10), WLFR (v.a. 10/9) en Joost Rekveld zelf (v.a. 10/9). Voor haar installatie 'Perspectiva 5' maakt Anne-Marie Cornu gebruik van glasvezelkabels, die het geprojecteerde beeld door de ruimte verspreiden. Arnold Hoogerwerf laat zelfs de bezoeker de weg van het licht in zijn 'Lightroom' beïnvloeden, doordat diens bewegingen lichtgolven veroorzaken. Julien Maire maakte drie projectoren die voorzien zijn van mechaniekjes die razendsnel een serie glazen voorwerpen voor de lens laten bewegen.

Kunstenaars en theoretici die hun sporen verdiend hebben op het gebied van technologisch en artistiek onderzoek geven in lezingen een overzicht van hun werk. Daarbij gaan ze in op het maatschappelijk belang van dergelijk onderzoek. Reeds in de jaren twintig stelde Moholy-Nagy dat het voor een maatschappij van vitaal belang is om technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen niet uitsluitend in handen van specialisten te laten. Volgens Moholy-Nagy hebben kunstenaars hierin een belangrijke taak, een opvatting die de sprekers delen. De lezingen worden achtereenvolgens gehouden door Otto Piene (17/9), Eleonore Schöffer (24/9), Yona Friedman (1/10), Dan Sandin (8/10), Errki Kurenniemi (15/10) en Yann Beauvais (22/10).

4D in het Filmmuseum
10 september t/m 27 oktober Filmmuseum Vondelpark Filmprogramma's: vrijdag/ zaterdag, 20.00 uur (herhaling dinsdag/ woensdag, 20.00 uur)
Een lijst van alle te vertonen films is verkrijgbaar bij het Filmmuseum. Openingstijden tentoonstelling: dagelijks van 13.00 tot 22.00 uur, m.u.v. donderdag (gesloten), vrijdag (van 17.30 tot 22.00 uur) en zaterdag (15.00 tot 22.00 uur). Presentatie nieuwe installatie: elke vrijdag, 17.30 uur. Lezingen: elke vrijdag, 19.00 uur, voorafgaand aan het filmprogramma.

Joost Rekveld (1970) studeerde aan de Interfaculteit Beeld en Geluid aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij zich bezighield met experimentele film en compositie van elektronische en 'visuele' muziek. Sinds 1992 maakt hij hoofdzakelijk abstracte films en kinetische installaties. Hij programmeerde o.a. voor het IMPAKT-festival en het Sonic Acts-festival. Ook werkte hij samen met ZT Hollandia/Paul Koek, het Asko Ensemble, orkest de Volharding en het Nederlands Danstheater. Rekveld geeft les aan de Interfaculteit Beeld en Geluid.

Voor meer informatie en voor beeldmateriaal:
FILMMUSEUM
Jan van den Brink, tel. (020) 5891.469, e-mail: Jbrink@filmmuseum.nl Mark Mallon, tel. (020) 5891.405, e-mail: mmallon@filmmuseum.nl (woensdag afwezig)


07 sep 04 16:49