PERSBERICHT - 2004-09-09

Internationaal reizigersonderzoek British Airways toont Europese reisgewoonten

Vakantieliefde Nederlandse man onbeantwoord in buitenland

Nederlanders, en in het bijzonder Nederlandse mannen, zijn geen geliefde kandidaten voor vakantieromances bij Europese vakantiegangers. Desondanks hebben de Nederlanders vergeleken met de andere nationaliteiten het meeste succes in de vakantieliefde, maar dan wel met iemand uit het eigen land.

Dit zijn enkele van de opmerkelijke resultaten uit het tweede internationale reizigersonderzoek van British Airways dat naar aanleiding van de 'Londen is dichterbij dan je denkt' - campagne is uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt dat 43% van alle respondenten ooit wel eens een vakantieromance heeft gehad. Nederland en Frankrijk scoren het hoogste met respectievelijk 55% en 54%. Spanjaarden en Italianen zijn het meest gewild als buitenlandse vakantiepartner met respectievelijk 18% en 17%. Nederlanders bleken met 7% de minst begeerlijke partner voor vakantieromances. Overigens geniet bij alle landen een vakantieliefde met iemand van dezelfde nationaliteit nog altijd de voorkeur. Zweden komen bij Nederlanders op de tweede plaats.

Het onderzoek naar de Europese reisgewoonten toont verder aan dat vooral Nederlanders en Britten houden van ontspannen en georganiseerde reizen; Nederlanders pakken hun speciaal aangeschafte kleding graag de avond voor hun vlucht in en zorgen ervoor dat ze voldoende nachtrust hebben gekregen. De vlucht zelf brengen ze graag relaxed door met een goed boek of krant en een paar oordoppen.

Dit staat in schril contrast met de Italianen die samen de Fransen de meest chaotische reizigers van Europa zijn. Zij boeken hun reis vaak pas twee weken van te voren (beide 17%), gaan graag de nacht voor vertrek nog een nachtje stappen met hun vrienden en nemen de kleren mee die toevallig schoon zijn (28%). Bovendien komt 27% van de Italianen later dan gepland op het vliegveld aan - dit geldt in het bijzonder voor Italiaanse vrouwen.

Van de Europeanen in het algemeen zegt 80% meestal op tijd op het vliegveld aan te komen. Het onderzoek bevestigde ook enkele stereotype veronderstellingen: de temperamentvolle Zuid Europeanen zijn vooral op zoek naar passie tijdens hun vakantie terwijl Noord Europeanen vooral op zoek zijn naar de zon.

Overigens toont het onderzoek ook aan dat voor bijna alle respondenten de vakantie eigenlijk al begint op het moment dat ze in het vliegtuig stappen; de meerderheid gaf aan zich opgewekt en ontspannen te voelen zodra ze in het vliegtuig zitten.


* Noten voor redactie:
Voor het onderzoek heeft British Airways 600 reizigers uit Groot-Brittannië , Frankrijk, Italië, Spanje, Sweden en Nederland gevraagd naar hun reisgewoonten en vakantievoorkeuren.

Het onderzoek is een onderdeel van een marketing campagne ter promotie van London voor zowel de zakelijke als de vakantiereizigers. Deze campagne met de slogan "Londen is dichterbij dan je denkt" wordt gedurende september, oktober en november uitgerold in Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Parijs, Stockholm, Milaan en Rome.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

GCI Holland Public Relations/Public Affairs
Michel Boulogne (mboulogne@gci.nl)
Yael de Haan (ydehaan@gci.nl)
telefoon: 020 - 67 68 666