Ingezonden persbericht


529f3.jpg
PERSBERICHT 10 september 2004

Geachte Redactie ,

Vooral lokale goede doelen profiteren van guller bedrijfsleven

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft de afgelopen 12 maanden meer geld geschonken aan charitatieve instellingen dan twee jaar geleden. Hiervan profiteerden echter vooral lokale goede doelen. Dat is een van de uitkomsten van het rapport van het onderzoek ´Charitatief Gedrag Bedrijven 2004´ dat onderzoeksbureau Heliview uit Breda voor de vijfde keer uitvoerde. Heliview ondervroeg ruim 600 bedrijven met meer dan 20 werknemers naar hun beleid op het gebied van charitatieve schenkingen en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Tegenover de opkomst van de locale goede doelen staat een duidelijke teruggang van de kindgerelateerde fondsen. De gezondheidsfondsen konden in zijn algemeenheid hun marktaandeel behouden.

Bedrijven geven aan dat ten aanzien van hun geefgedrag humanitaire overwegingen een veel grotere rol spelen dan commerciële. Ruim 70% geeft aan geen tegenprestatie te verlangen voor hun donatie. Opvallend is dat gevers aan lokale goede doelen veel vaker aangeven commercieel nut te hebben gehad van hun gift dan gevers aan landelijke instellingen.

In bijna 80% van de gevallen neemt de directeur van de vestiging de beslissing welke goede doelen worden gesteund. In 2002 was dit nog 68%. Vanzelfsprekend neemt dit percentage af naarmate de vestiging groter is.