Ingezonden persbericht


Ivo van Hove in New York

Ivo van Hove repeteert momenteel Henrik Ibsens 'Hedda Gabler' bij New York Theatre Workshop. Dit toonaangevende 'off-Broadway' theater in Manhattans East Village bracht o.a. de wereldpremières van Tony Kushners 'Angels in America' en van de musical 'Rent' en introduceert hedendaagse buitenlandse auteurs (b.v. Ravenhills 'Shopping and Fucking') bij het Amerikaanse publiek. In het verleden maakte Van Hove daar al Tenessee Williams 'A streetcar named Desire', 'Alice in bed' van Susan Sontag en 'More Stately Mansions' van Eugene O'Neill. Voor deze laatste productie ontving Van Hove de prestigieuze 'Obie-Award' voor beste 'off-Broadway' regie. Voorstellingen zijn aangekondigd van 10 september tot en met 24 oktober; de première is op 21 september 2004. (www.nytw.org)

In 'Een Teken des Tijds, gedachten over Ibsens Hedda Gabler' schrijft Van Hove over zijn regie: 'Willen we dit vandaag de dag theatraal laten werken, dan moeten we Scandinavië en het einde van de 19e eeuw uit ons hoofd zetten. Onze Hedda Gabler speelt zich af in een loft in Manhattan. Het stuk begint in een nog leeg, niet gemeubileerd appartement. We bespieden Hedda alleen met haar piano. Het viel me op dat Ibsen Hedda nogal vaak alleen op het toneel laat; dat zijn haar momenten om uitdrukking te geven aan haar innerlijke pijn: ze balt haar handen, speelt met pistolen... enz. Dan stormt de familie Tesman binnen en alle overige personages beginnen hun invasie. En Hedda, erop uit de vijand te vernietigen, beklimt het pad naar zelfmoord. De Oostenrijkse schrijver Von Hofmannsthal schreef over Ibsen: 'Een werkelijk menselijk kunstwerk moet altijd uitdrukking geven aan een kreet.' In Hedda zijn we getuigen van die kreet. We zien hoe zij de negatieve weg kiest, de destructieve weg, om met haar toestand in het reine te komen. In Hedda Gabler zijn we getuigen van iemand die zichzelf doodt, van de klok die tikt, we weten dat het onvermijdelijke gaat gebeuren. Hedda Gabler is geen drama over de maatschappelijke middenklasse, geen drama over de strijd tussen man en vrouw, maar een existentialistisch toneelstuk, een zoektocht naar de betekenis van het leven, onsympathiek, zoekend naar de waarheid.' (New York, augustus 2004)

Ivo van Hove regisseert dit seizoen een huwelijkscyclus bij Toneelgroep Amsterdam. Na 'De kruistochten' volgen dit seizoen nog 'Scènes uit een huwelijk' en 'Het temmen van de Feeks'.

Einde persbericht


---

Interviews met Ivo van Hove zijn aan te vragen bij Renée Jongejan, hoofd marketing & publiciteit Toneelgroep Amsterdam, T: (020) 531 84 84, F: (020)531 84 85, E: reneejongejan@toneelgroepamsterdam.nl. (Telefonische) interviews m.b.t. dit persbericht zijn mogelijk op maandag 13 en woensdag 15 september na 15.30 uur.

---- --