Gemeente Den Haag

september 2004
Wie Dienst SZW vaker op huisbezoek ter voorkoming van fraude (7 september)

De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) van de gemeente Den Haag gaat haar fraudebeleid nog verder intensiveren. Dit heeft wethouder Heijnen aan het college voorgesteld. Het college van B en W ging hier vanmorgen mee akkoord. Door vooral in te zetten op het voorkomen van fraude, verwacht de gemeente nog betere resultaten. De dienst gaat dit doen door het verder verscherpen van de controle bij intakegesprekken. Dit gebeurt onder andere door het aantal huisbezoeken uit te breiden met 500 tot 1000, bovenop de 4000 huisbezoeken per jaar die de dienst al uitvoert. Wethouder Heijnen: "Elke euro die ten onrechte wordt verstrekt, is een euro minder voor diegenen die dat juist hard nodig hebben. Fraudebeleid is daarom erg belangrijk.

Als iemand een bijstandsuitkering aanvraagt, krijgt hij of zij in de meeste gevallen een intakegesprek bij de dienst SZW . Als er tijdens dit gesprek onduidelijkheden zijn, bijvoorbeeld over de woonsituatie, gaat de bijstandsconsulent op huisbezoek. Hierop zijn de bijstandsconsulenten van de dienst SZW voorbereid door de cursus Fraudepreventie. In deze cursus is onder andere aandacht besteed aan de juridische aspecten van een huisbezoek.

De consulenten krijgen bij het afleggen van de huisbezoeken ondersteuning van hun collega's van de afdeling Bijzonder Onderzoek. Deze afdeling is gespecialiseerd in het achterhalen van fraude. Uiteindelijk moeten de consulenten zelfstandig huisbezoeken af kunnen leggen.
Jaarlijks zal de dienst SZW vijfhonderd tot duizend extra huisbezoeken gaan afleggen.
Hiervan zal naar verwachting 10% leiden tot een afwijzing van de aanvraag. De uitbreiding van het aantal huisbezoeken wordt gesubsidieerd door het Ministerie van SoZaWe.

Dat de gemeente Den Haag fraudepreventie altijd al hoog in het vaandel had, blijkt onder andere uit het feit dat Den Haag bij 54% van alle fraudeonderzoeken resultaat boekt. Landelijk ligt dat percentage op 42%. In 2003 zijn 2.164 fraudegevallen vastgesteld, voor een totaalbedrag van EUR 5.800.000.