Nieuw-Vlaamse Alliantie


N-VA evalueert uitvoering inburgeringsdecreet (11/09/04)

Elk jaar komen er een 10.000-tal anderstalige nieuwkomers in Vlaanderen wonen. Ongeveer 3000 nieuwkomers vestigen zich in Antwerpen-Stad, en een 1000-tal in de rest van de provincie Antwerpen. Daarmee krijgt de provincie en vooral de stad Antwerpen veruit het grootste aandeel te verwerken. Vlaanderen heeft helaas niet de bevoegdheden om een eigen beleid te voeren ten aanzien van deze migratiestroom. Vlaanderen moet zich noodgedwongen beperken tot inburgeringsbeleid, wat eigenlijk een onhoudbare situatie is. Hoe schizofreen de huidige situatie in de praktijk is maakt het voorbeeld van de snel-belgwet duidelijk. De federale snel-belgwet stelt immers geen enkele inburgerings-voorwaarde en eens iemand de nationaliteit heeft, kan je hem/haar niet meer verplichten tot een inburgeringstraject.

Hoe dan ook is het Vlaams inburgeringsbeleid volgens de N-VA van cruciaal belang om te komen tot een evenwichtige samenleving. Er moet prioritaire beleidsaandacht en middelen aan worden besteed. In deze willen wij de bevoegde minister ten volle ondersteunen.

Uit een eerste analyse in de provincie Antwerpen van de uitvoering van het inburgeringsdecreet dat in werking trad op 1 april 2004, stellen we vast dat het met een aantal kinderziektes kampt. Gedeeltelijk valt dit te verhalen op een gebrek aan middelen, denken we maar aan het wegwerken van de wachtlijsten Nederlands Tweede Taal in de basiseducatie en het (her)invoeren van cursussen Maatschappelijk Oriëntatie in het volwassenenonderwijs voor hooggeschoolde nieuwkomers.
Daarnaast dringt een aantal structurele maatregelen zich op. Prioritair is de uitbreiding van de doelgroep voor verplichte inburgering. Daarnaast moet de duur van de modules NT2 uitgebreid worden van 60u naar 80u, moeten er op het veld actieve wervingscampagnes opgezet worden en moet er een maximumfactuur voor de opleidingstrajecten in de centra voor volwassenenonderwijs ingevoerd worden. Ten slotte moet er dringend een overlegronde komen om de kloof tussen het primaire en secundaire inburgeringstraject te dichten en moet de peiler loopbaanoriëntatie van het primaire inburgeringstraject opnieuw bekeken en uitgewerkt worden met de bedoeling om elke nieuwkomer een duidelijk beeld te geven van de arbeidsmarkt en het opleidingsaanbod in Antwerpen en Vlaanderen.

Ons veldonderzoek wijst uit dat de toepassing van het inburgeringsdecreet tot relatief goede resultaten leidt. Mits een aantal bijsturingen en mits uitvoering van de inzichten in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord (o.a. de uitbreiding van de doelgroep en de verhoging van de middelen), kan het Vlaams inburgeringsbeleid een onmisbare hoeksteen worden in het broodnodige streven naar een harmonieus samenlevingsmodel.

Auteur:
Bart De Wever en Kris Van Dijck, Vlaamse parlementsleden Luk Lemmens, gemeenteraadslid Antwerpen

Meer informatie:
Contactpersoon: Theo Francken, fractiemedewerker E-post: theo.francken@n-va.be
Url: www.n-va.be/inburgeringsdecreet