Ingezonden persbericht


10-09-2004

De Groene Weg naar 25 slagerswinkels

De Groene Weg, Nederlands grootste franchiseketen voor biologisch vlees, wil binnen drie jaar het aantal aangesloten winkels van achttien naar 25 uitbreiden. Op de lange termijn wordt gedacht aan landelijke dekking. "Het aantal is een indicatie", zegt Edwin de Boer, algemeen manager van de keten. "Voorop staat de kwaliteit van de winkels. Aangesloten ondernemers behoren niet alleen hun zaakjes goed voor elkaar te hebben, maar dienen ook bij te dragen aan versterking van de formule. Onze kracht schuilt in de optelsom van alle winkels."

Na de millenniumwisseling leek het erop als zou de afzet van biologisch vlees een groeispurt doormaken. Onze economie beleefde hoogtijdagen en de consument zou biologische alternatieven willen, geschrokken door BSE, MKZ en varkenspest in de reguliere landbouw. Albert Heijn, De Groene Weg en de Vereniging van Biologische Varkenshouders sloten in 2001 daarom een uniek convenant om 1800 varkens per week via 600 winkels te vermarkten. Totdat de prijsoorlog roet in het eten gooide en veel potentiële consumenten naar de bekende 'kiloknaller' teruggrepen. Een sanering volgde, gefinancierd door de sector zelf. Tegenwoordig slacht Dumeco, eigenaar van De Groene Weg, 700 biologische varkens per week. Daarvan worden er 550 als biologisch verkocht. De rest gaat als gewoon vlees over de toonbank. Volgens De Boer heeft het klassieke verhaal van de varkenscyclus - voor een volgroeid varken is minimaal twee jaar nodig - slechts weinig te maken met de groei van de biolog Whole Foods Market, Amerika's grootste biologische supermarktketen, belangstelling tonen voor Nederland en De Groene Weg als slagerijonderdeel, dan zegt hij niet onmiddellijk 'nee'. Tegen P+ People Planet Profit: "Maar dat is wel een heel verre brug. Nu bestaat er geen noodzaak. Dumeco is zelfstandig. De Groene Weg heeft een goed team met een mooie franchiseformule." Whole Foods is een opmerkelijk groeiende winkelketen voor 'organic food' die gekozen heeft voor een duidelijke kwaliteitsuitstraling. De Amerikanen spreken graag van 'Deli' en 'Gourmet'. De opmars van Whole Foods wordt begeleidt met prestigieuze prijzen op culinair gebied. De nieuwste Whole Foods in New York op Columbus Circle kreeg dan ook de hoogste score in de categorie algemene supermarkt, en daardoor een vermelding in de prestigieuze Zagat Survey 2005, een prijs die kon worden toegevoegd aan een bijna jaarlijkse terugkeer op de Fort une Top 100 van Best Companies to Work For.

Een bericht van Tseard Zoethout