Ingezonden persbericht


GOEDE KWALIFICATIE BRENGT CARLO VAN DAM GEEN GELUK


---

Lausitz, 12 september 2004 - Op het Duitse circuit LausitZring werd dit weekend de zevende ronde om het Duits Formule Renault 2000 kampioenschap verreden. Op het 4.534 km lange circuit traden 29 gemotoriseerde talenten aan voor twee races. Ook het Formule Renault team van Van Amersfoort Racing was naar dit hypermoderne Oval-circuit afgereisd met de getalenteerde Carlo van Dam die momenteel een vijfde plaats in het Benelux kampioenschap inneemt in de gelederen. Ondanks twee goede kwalificaties wist het jonge talent van S-T-A-R-T echter geen kampioenschappunten te behalen.

Carlo van Dam was op de vrijdagtraining continue voorin te vinden en werd in deze sessie vierde. Tijdens de kwalificaties zette de inwoner uit Vlaardingen deze lijn door en werd respectievelijk knap vierde (1:42.735) en zesde (1:42.653). De als vierde gestarte Van Dam had een goede start tijdens de eerste race en consolideerde zijn positie onder natte weersomstandigheden in het begin van de wedstrijd. Nog geen vier ron denlaterkwamdecoureurvanVanAmersfoortRacingonfortuinlijkindegrindbakenverloorhierdoorveelkostbarepositiesenfinishteuiteindelijkalslaatste.

Voor de tweede manche had de 18-jarige coureur wederom een goede start. In de eerste ronde haalde hij twee rijders in en lag op dat moment op een vierde stek. Nog geen ronde later won Van Dam nog een positie doordat Colin Fleming voor hem spinde en daardoor vocht hij om een podiumplaats. Na 14 ronden werd hij uiteindelijk als derde afgevlagd. Bij de technische keuring van alle Formule Renault bolides werd echter bij de auto van Van Dam een andere uitlaatdemper geconstateerd en werd abrupt uit de officiële uitslag geschrapt. Hierdoor moest de coureur met startnummer 42 zijn verdiende kampioenschappunten inleveren.

Carlo van Dam: "Hoewel mijn weekend erg sterk begon, is uiteindelijk het resultaat een beetje tegenvallend. Helaas kon ik hier weinig aan doen. De wedstrijdleiding heeft mij bestraft voor een andere uitlaatdemper die reglementair niet was toegestaan. Deze demper is in het Formule Renault 2000 Benelux kampioenschap wat groter dan in deze Duitse competitie. We hebben voorafgaande deze wedstrijd nog gezocht naar een andere demper maar die was niet voorradig. Dat ik uiteindelijk ben gediskwalificeerd door deze regel vind ik persoonlijk nogal raar want met een kleine demper zou je sneller moeten zijn op dit circuit. Zo zie je maar weer dat een podiumplaats en teleurstelling erg dichtbij elkaar liggen. Ondanks alles hebben we wederom veel kilometers gemaakt en belangrijke data verzameld. Mijn team heeft een goede auto neergezet en waren qua snelheid en betrouwbaarheid gelijkwaardig aan de subtop van het deelnemersveld."

S-T-A-R-T (Stichting Aankomend Race Talent) is een nieuw Nederlands initiatief dat jong, aankomend racetalent op diverse facetten van de autoracesport wil ondersteunen. Racetalenten; mentaal sterk genoeg om te kunnen 'vechten' voor een stoeltje in de racerij maken kans opgenomen te worden in dit uitdagende, ondersteunende concept dat zich op de grid presenteert als een S-T-A-R-T-F-I-G-H-T-E-R, de kleur van de auto is geïnspireerd op de F104 / Starfighter van de US Airforce. Zoals de US Airforce destijds alleen de grootste talenten opleidde, zo wil S-T-A-R-T Nederlands grootste talenten begeleiden in hun weg naar de top in de autosport. Het beste materiaal, de beste coaching en de strengste selecties. Ondernemingen die als sponsor willen participeren in dit concept en jonge racetalenten die menen in aanmerking te komen voor deze begeleiding kunnen contact opnemen met S-T-A-R-T door een emailbericht te sturen naar trademarketingbenelux@eddinglega.nl

Nieuws en foto's zijn ook verkrijgbaar via Carlo van Dam's officiële website: www.carlovandam.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Roelof Oosterhuis (+ 31 652 056 637 / media@insightf1.com)

© 2003 - 2004 All Rights Reserved - www.thepitbox.nl