Ministerie van Buitenlandse Zaken

Aan de Voorzittervan de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Binnenhof 22

Den Haag


- Directie Integratie Europa

Bezuidenhoutseweg 67

Postbus 20061

2500 EB Den Haag


Datum


- 7 september 2004

Behandeld


- GJ Bijl de Vroe


Kenmerk


- DIE-434/04

Telefoon


- 070 - 348 5005


Blad


- 1/5

Fax


- 070 - 348 6381


Bijlage


- - gj.bijl-de-vroe@minbuza.nl


Betreft


- - Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 13-14 september 2004


-


-


- Graag - bieden wij u hierbij- de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 13-14 september 2004.

De Minister De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, voor Europese Zaken,

Dr. B. Bot Mr. Drs. A. Nicolaï

Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) van 13-14 september 2004

Algemene zaken
Agenda 2007

In de RAZEB van 26 juli jl heeft de Commissie haar voorstellen voor de nieuwe Financiële Perspectieven, een Generiek Correctiemechanisme en een nieuw Interinstitutioneel Akkoord gepresenteerd. Toen werd aangegeven dat plan van aanpak van het Nederlands Voorzitterschap zal worden gepresenteerd in de RAZEB van 13 en 14 september en dat aansluitend een eerste oriëntatiedebat zal plaatsvinden.

Het Nederlands Voorzitterschap zal dan ook een korte presentatie houden over het plan van aanpak voor de komende maanden. Doel is het afspreken van beginselen en richtsnoeren tijdens de Europese Raad van december. Dit om een afronding van de onderhandelingen over de Financiële Perspectieven in 2005 mogelijk te maken. Het Nederlands Voorzitterschap zal middels een intensief programma van consultaties op ambtelijk- en politiek niveau voldoende tijd inruimen om het omvangrijke pakket aan voorstellen van de Commissie te bestuderen. De inhoud van de discussie zal worden gestructureerd door middel van een benadering waarbij per uitgavencategorie goed wordt gekeken naar de beleidsvoorstellen van de Commissie en de bijbehorende middelen. Deze discussie zal het Voorzitterschap samenvatten in bouwstenen per categorie die zowel inhoudelijk als financieel een samenhangend beeld geven van de posities van lidstaten.

Tot slot zal de lidstaten de gelegenheid worden gegeven om zich uit te spreken over de brede kaders van de voorstellen van de Commissie. Dit zogenaamde oriëntatiedebat zal gaan over de beleidsprioriteiten van de Unie, de bijbehorende middelen, de Europese toegevoegde waarde en de structurering van de uitgaven in nieuwe uitgavencategorieën.

Externe betrekkingen

ASEM

De Raad zal de resultaten van het Gymnich-overleg van 3 en 4 september jl. over de uitbreiding van ASEM bekrachtigen. Hierover werd u reeds separaat geinformeerd. Meer in het bijzonder zal de Raad zich buigen over de aanscherping van het Gemeenschappelijk Standpunt (sancties tegen het regime en hulp voor de bevolking). Tevens zal de verdere inhoudelijke voorbereiding van de ASEM-top (inclusief de bespreking van Birma tijdens de Top) aan de orde komen, mede naar aanleiding van de Senior Officials Meeting in Hanoi van 6 september. Het Voorzitterschap zal blijven streven naar zowel verdere ontwikkeling van het ASEM-proces als bevordering van democratische hervormingen en respect voor mensenrechten in Birma.

Iran
De Raad zal spreken over de situatie in Iran, waaronder het gebrek aan eerbiediging van de mensenrechten. Meer in het bijzonder zal de Raad zich buigen over de nucleaire activiteiten van Iran, mede naar aanleiding van de recente rapport van het IAEA. Een eerste behandeling van dit rapport is voorzien in de IAEA-Bestuursraad van 13-16 september a.s. Het is van belang dat de internationale gemeenschap, waaronder de EU, eensgezind blijft in haar streven om Iran te bewegen om zich te houden aan zijn internationale verplichtingen. Daartoe dient maximale druk te worden uitgeoefend op Iran. Het Voorzitterschap zal er naar streven dat de betrokken EU-landen een eensgezinde positie innemen ten aanzien van Iran tijdens de genoemde bijeenkomst van de IAEA-Bestuursraad.

Soedan

De Raad zal de situatie in Soedan bespreken naar aanleiding van het rapport van de Speciale Vertegenwoordiger van de Secretaris-Generaal van de VN Pronk aan de VN-Veiligheidsraad. Het rapport van Pronk geeft een gemengd beeld van de samenwerking door de Soedanese regering. Op humanitair vlak wordt er op bescheiden schaal vooruitgang geboekt; op het gebied van veiligheid dient Soedan een forse additionele inspanning te verrichten. Daarnaast onderstreept Pronk het belang van een versterkte presentie van de internationale gemeenschap in Darfur, middels een uitbreiding van het aantal AU-waarnemers en de daarbij behorende beschermingsmacht. In eerste instantie dient de VN-Veiligheidsraad zich nu uit te spreken over de situatie op basis van het rapport van Pronk. Het Voorzitterschap zal streven naar voortgezette druk op de partijen, in het bijzonder de Soedanese regering, ter bevordering van implementatie van VN-Veiligheidsraadresolutie 1556. Sancties blijven mogelijk, maar de discussie zal zich in dit stadium vooral richten op mogelijke EU-ondersteuning van een uitgebreide AU-presentie in Soedan. Overigens zou van dit laatste ook een boodschap uitgaan dat de regering van Soedan zich aan de gedane toezeggingen moet houden.

Irak

De Raad zal spreken over de situatie in Irak en de mogelijkheden voor een vergrote EU-rol in dit land bij de wederopbouw in brede zin. De Raad zal zich hierbij baseren op de bevindingen van de verkenningsmissie die van 29-31 augustus Bagdad bezocht. De missie ziet vooral mogelijkheden voor de EU op de terreinen politie-training, ondersteuning van "rule of law" en mensenrechten, civiele administratie en ondersteuning van de voorbereidingen voor de verkiezingen. Het Voorzitterschap zal blijven streven naar spoedige besluitvorming over steunverlening op deze gebieden. Daarnaast zal het Voorzitterschap het belang blijven benadrukken van een versterkte presentie van de VN in Irak en daartoe een hernieuwde oproep doen aan de Commissie en de Lidstaten om een financiele bijdrage te leveren ten behoeve van de VN-beschermingsmacht in Irak.

Grote Meren

De Raad zal spreken over de situatie in de Grote Meren-regio naar aanleiding van de toegenomen spanning na de slachting die door rebellen werd aangericht in het Burundese vluchtelingenkamp Gatumba. De Raad zal spreken over de consequenties van de aanslag voor de vredesprocessen in Burundi en de Democratische Republiek Congo en de wijze waarop de EU kan bijdragen aan het voorkomen van ontsporing van deze processen. Namens het Voorzitterschap heeft de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking samen met de Speciale Vertegenwoordiger van de EU voor de Grote Meren direct na het incident reeds een bezoek gebracht aan Burundi om escalatie te voorkomen. Veiligheid in het oosten van de DRC blijft het cruciale element. De Raad zal derhalve ook spreken over voorstellen van de Secretaris-Generaal van de VN voor een krachtiger en effectiever optreden van MONUC in de DRC, en een mogelijke EU-bijdrage daaraan.

Europees Nabuurschapsbeleid (ENP)

De Commissie zal de stand van zaken schetsen ten aanzien van de afronding van de eerste groep actieplannen in het kader van het Europese Nabuurschapsbeleid. De Commissie voert momenteel de laatste gesprekken over de actieplannen met Jordanië, Moldavië, Marokko, Tunesië, Oekraïne, Israël en de Palestijnse Autoriteit. Het Voorzitterschap streeft naar spoedige goedkeuring van de formele voorstellen voor de actieplannen door de Raad, zodat met de uitvoering en monitoring een begin kan worden gemaakt.

Wit-Rusland (Belarus)
De situatie inWit-Rusland zal worden besproken op verzoek van Letland, met het oog op de parlementsverkiezingen van 17 oktober a.s. in Wit-Rusland en mogelijke actieve steun aan "civil society", de vrije media en de oppositie in dit land.


-

===