Persbericht 13 september 2004 Begin
---
Provinciale wegen nog geen veilig alternatief voor oplossing files
Investeringen nodig om onderliggend wegennet duurzaam veilig te maken
Meer verkeer van de snelwegen naar de provinciale wegen verplaatsen,
kan alleen als deze duurzaam veilig zijn.
Dit vraagt om extra investeringen. De SWOV stelt dit als een van de
randvoorwaarden op basis van onder meer het rapport
'Veiligheidaspecten van het concept Bypasses voor bereikbaarheid' dat
onlangs is verschenen. In verschillende plannen om het aantal files te
verminderen en de bereikbaarheid te vergroten, wordt gesproken over
verplaatsing van het autoverkeer van de snelweg naar het provinciale
wegennet, ofwel van een weg met een relatief laag ongevalrisico naar
wegen met een relatief hoog risico.
'Nederland slibt dicht' is een regelmatig te horen opmerking over de
files en de verslechterende bereikbaarheid met name in het westen van
Nederland. Als oplossing wordt onder meer gedacht aan het geleiden van
het verkeer dat de autosnelweg slechts over korte afstand gebruikt
(bijvoorbeeld tussen twee bij elkaar gelegen steden) over provinciale
wegen. Hierdoor ontstaat er op de snelweg meer ruimte voor het
langeafstandsverkeer. Zonder extra maatregelen op de provinciale wegen
betekent dit echter een verslechtering van de verkeersveiligheid. De
SWOV pleit ervoor dat deze plannen pas worden gerealiseerd als de
provinciale wegen duurzaam veilig zijn ingericht. Hiervoor dienen de
verschillende wegbeheerders in de komende jaren voldoende budget
beschikbaar te stellen.
'Bypasses voor bereikbaarheid'
Onder meer TNO Inro heeft een plan voorgesteld om regionaal
stroomverkeer van de snelweg naar de provinciale weg te verplaatsen en
zodoende de bereikbaarheid van vooral de economische centra te
verbeteren. In het rapport 'Bypasses voor bereikbaarheid' werkte TNO
hiervoor een variant uit op basis van aanpassingen van het bestaande,
zogenoemde onderliggende wegennet. Met deze variant zou bovendien de
verkeersveiligheid verbeteren.
Uit een nadere analyse en bij vergelijking met een variant ontwikkeld
door de SWOV blijkt dat het Bypasses-plan de bereikbaarheid het meeste
verbetert maar minder goed scoort op verkeersveiligheid. De
SWOV-variant, die geheel voldoet aan de verkeersveiligheidsprincipes
van Duurzaam Veilig, laat de sterkste daling van het aantal
verkeersslachtoffers zien. De bereikbaarheid wordt ook verbeterd, zij
het in mindere mate.
Gebiedsgericht benutten
In de regionale verkeersmanagementplannen, die bekend staan onder de
aanduiding 'Gebiedsgericht benutten', wordt ook uitgegaan van het
omleiden van regionaal verkeer over het bestaande provinciale
wegennet. Hierbij is geen uitbreiding van de wegen voorzien. Ook
hierover concludeert de SWOV dat zonder aanvullende maatregelen de
verkeersveiligheid door deze omleidingen zal verslechteren.
Aanbevelingen: plannen doorrekenen op bereikbaarheid én veiligheid.
De SWOV wil nu met andere partijen komen tot een variant waarbij zowel
de bereikbaarheid wordt verbeterd zonder dat dit ten koste gaat van de
veiligheid. In zo'n concept moeten de principes van 'Duurzaam
Veilig-wegverkeer' goed tot hun recht komen.
De gezamenlijke wegbeheerders in de regio moeten de
bereikbaarheidsplannen en andere investeringen op hun weggennet ook
doorrekenen op de effecten voor de verkeersveiligheid, zo beveelt de
SWOV aan.
Verkeersveiligheid niet uit het oog verliezen
De SWOV pleit er voor de verkeersveiligheid niet uit het oog te
verliezen in de plannen om de bereikbaarheid te verbeteren. Het
huidige provinciale wegennet is nog niet uitgerust om op een veilige
wijze meer verkeer te verwerken. Nu al is de veiligheid van deze wegen
een punt van aandacht. Zonder aanvullende maatregelen zullen op deze
wegen onnodig meer slachtoffers vallen.
Het volledige rapport `Veiligheidsaspecten van het concept `Bypasses
voor bereikbaarheid', R-2004-6, A. Dijkstra &
T. Hummel is te vinden op de SWOV-website onder Publicaties.
---
Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Jolanda Maas: 070 - 317 3315
Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318
E-mail: info@swov.nl
Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet
al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar
verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit
gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk
onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de
verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit
wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is
beschikbaar op deze website in de sectie "Over de SWOV".
---
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid