Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Persbericht 13 september 2004 Begin
---

Provinciale wegen nog geen veilig alternatief voor oplossing files Investeringen nodig om onderliggend wegennet duurzaam veilig te maken

Meer verkeer van de snelwegen naar de provinciale wegen verplaatsen, kan alleen als deze duurzaam veilig zijn. Dit vraagt om extra investeringen. De SWOV stelt dit als een van de randvoorwaarden op basis van onder meer het rapport 'Veiligheidaspecten van het concept Bypasses voor bereikbaarheid' dat onlangs is verschenen. In verschillende plannen om het aantal files te verminderen en de bereikbaarheid te vergroten, wordt gesproken over verplaatsing van het autoverkeer van de snelweg naar het provinciale wegennet, ofwel van een weg met een relatief laag ongevalrisico naar wegen met een relatief hoog risico.

'Nederland slibt dicht' is een regelmatig te horen opmerking over de files en de verslechterende bereikbaarheid met name in het westen van Nederland. Als oplossing wordt onder meer gedacht aan het geleiden van het verkeer dat de autosnelweg slechts over korte afstand gebruikt (bijvoorbeeld tussen twee bij elkaar gelegen steden) over provinciale wegen. Hierdoor ontstaat er op de snelweg meer ruimte voor het langeafstandsverkeer. Zonder extra maatregelen op de provinciale wegen betekent dit echter een verslechtering van de verkeersveiligheid. De SWOV pleit ervoor dat deze plannen pas worden gerealiseerd als de provinciale wegen duurzaam veilig zijn ingericht. Hiervoor dienen de verschillende wegbeheerders in de komende jaren voldoende budget beschikbaar te stellen.

'Bypasses voor bereikbaarheid' Onder meer TNO Inro heeft een plan voorgesteld om regionaal stroomverkeer van de snelweg naar de provinciale weg te verplaatsen en zodoende de bereikbaarheid van vooral de economische centra te verbeteren. In het rapport 'Bypasses voor bereikbaarheid' werkte TNO hiervoor een variant uit op basis van aanpassingen van het bestaande, zogenoemde onderliggende wegennet. Met deze variant zou bovendien de verkeersveiligheid verbeteren. Uit een nadere analyse en bij vergelijking met een variant ontwikkeld door de SWOV blijkt dat het Bypasses-plan de bereikbaarheid het meeste verbetert maar minder goed scoort op verkeersveiligheid. De SWOV-variant, die geheel voldoet aan de verkeersveiligheidsprincipes van Duurzaam Veilig, laat de sterkste daling van het aantal verkeersslachtoffers zien. De bereikbaarheid wordt ook verbeterd, zij het in mindere mate.

Gebiedsgericht benutten
In de regionale verkeersmanagementplannen, die bekend staan onder de aanduiding 'Gebiedsgericht benutten', wordt ook uitgegaan van het omleiden van regionaal verkeer over het bestaande provinciale wegennet. Hierbij is geen uitbreiding van de wegen voorzien. Ook hierover concludeert de SWOV dat zonder aanvullende maatregelen de verkeersveiligheid door deze omleidingen zal verslechteren.

Aanbevelingen: plannen doorrekenen op bereikbaarheid én veiligheid. De SWOV wil nu met andere partijen komen tot een variant waarbij zowel de bereikbaarheid wordt verbeterd zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. In zo'n concept moeten de principes van 'Duurzaam Veilig-wegverkeer' goed tot hun recht komen. De gezamenlijke wegbeheerders in de regio moeten de bereikbaarheidsplannen en andere investeringen op hun weggennet ook doorrekenen op de effecten voor de verkeersveiligheid, zo beveelt de SWOV aan.

Verkeersveiligheid niet uit het oog verliezen De SWOV pleit er voor de verkeersveiligheid niet uit het oog te verliezen in de plannen om de bereikbaarheid te verbeteren. Het huidige provinciale wegennet is nog niet uitgerust om op een veilige wijze meer verkeer te verwerken. Nu al is de veiligheid van deze wegen een punt van aandacht. Zonder aanvullende maatregelen zullen op deze wegen onnodig meer slachtoffers vallen.

Het volledige rapport `Veiligheidsaspecten van het concept `Bypasses voor bereikbaarheid', R-2004-6, A. Dijkstra & T. Hummel is te vinden op de SWOV-website onder Publicaties.
---

Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie Jolanda Maas: 070 - 317 3315 Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318 E-mail: info@swov.nl

Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is beschikbaar op deze website in de sectie "Over de SWOV".
---