COLO
Mbo ontvangt ontwerp nieuwe kwalificatiestructuur op cd-rom
Beroepsonderwijs blijft 'Tijdens verbouwing geopend'
Economische en maatschappelijke veranderingen stellen nieuwe eisen aan
toekomstige werknemers. Deelnemers stellen andere eisen aan hun
opleidingen. Competentiegerichte kwalificatieprofielen maken het
mogelijk om beweeglijk in te springen op veranderingen in de
beroepspraktijk en wensen van leerlingen. Ook de doorstroming in de
beroepskolom wordt hierdoor verbeterd. Samen vormen de
kwalificatieprofielen een transparante en samenhangende
kwalificatiestructuur die aansluit bij de wens van staatsecretaris
Rutte om diploma's in de nabije toekomst breder te omschrijven.
Kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven leveren eind 2004 de
nieuwe kwalificatieprofielen op.
- Ontwerp op cd-rom
In de eerste weken van september ontvangt heel het middelbaar
beroepsonderwijs van Nederland het ontwerp van de nieuwe
kwalificatiestructuur op de cd-rom 'Tijdens verbouwing geopend'.
'Tijdens verbouwing geopend' omdat het onderwijs niet stilgelegd mag
worden om deze inhoudelijke vernieuwing tot stand te brengen.
Uitgangspunt van de verandering is dan ook de geleidelijke overgang.
Competentiegericht leren moet langzaam groeien, zowel in het onderwijs
als in het bedrijfsleven. Deze verandering heeft invloed op het werk
van veel organisaties. Met een gemeenschappelijke visie en door
professionele samenwerking tussen kenniscentra beroepsonderwijs
bedrijfsleven en de regionale opleidingscentra is deze belangrijke
omslag naar dynamisch en uitnodigend beroepsonderwijs te maken.
Op de cd-rom is onder andere het 'gereedschap' te vinden, dat tijdens
de ontwerpfase is ontwikkeld door Colo, de vereniging van kenniscentra
beroepsonderwijs bedrijfsleven. Met dit gereedschap worden op dit
moment de nieuwe kwalificatieprofielen ontwikkeld.
-----
Colo
Colo is de vereniging van de 19 kenniscentra beroepsonderwijs
bedrijfsleven die elk bedrijfstakgewijs georganiseerd zijn. Zij
ontwikkelen kwalificaties voor het middelbaar beroepsonderwijs, werven
leerbedrijven en bewaken de kwaliteit van deze leerbedrijven. De
kenniscentra zorgen samen met de onderwijsinstellingen voor voldoende
instroom van nieuw en gekwalificeerd talent in de diverse
bedrijfstakken. De kenniscentra willen samen met sociale partners,
leerbedrijven, onderwijs en overheid bijdragen aan goed en
aantrekkelijk beroepsonderwijs.
Aansluiting onderwijs-bedrijfsleven
De kenniscentra vormen de schakels tussen het onderwijs en het
georganiseerde bedrijfsleven. Veranderingen in de beroepspraktijk,
nieuwe en snel veranderende eisen aan werkenden; het is de taak van de
kenniscentra om ze door te sluizen naar het onderwijs. Omgekeerd
spannen de kenniscentra zich ook in om inzichten en vaardigheden uit
het onderwijs in de praktijk te laten doorklinken. Het doel is een
naadloze aansluiting van onderwijs en beroepspraktijk.
13 sep 04 11:20