COLO

Mbo ontvangt ontwerp nieuwe kwalificatiestructuur op cd-rom

Beroepsonderwijs blijft 'Tijdens verbouwing geopend'

Economische en maatschappelijke veranderingen stellen nieuwe eisen aan toekomstige werknemers. Deelnemers stellen andere eisen aan hun opleidingen. Competentiegerichte kwalificatieprofielen maken het mogelijk om beweeglijk in te springen op veranderingen in de beroepspraktijk en wensen van leerlingen. Ook de doorstroming in de beroepskolom wordt hierdoor verbeterd. Samen vormen de kwalificatieprofielen een transparante en samenhangende kwalificatiestructuur die aansluit bij de wens van staatsecretaris Rutte om diploma's in de nabije toekomst breder te omschrijven. Kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven leveren eind 2004 de nieuwe kwalificatieprofielen op.


- Ontwerp op cd-rom
In de eerste weken van september ontvangt heel het middelbaar beroepsonderwijs van Nederland het ontwerp van de nieuwe kwalificatiestructuur op de cd-rom 'Tijdens verbouwing geopend'. 'Tijdens verbouwing geopend' omdat het onderwijs niet stilgelegd mag worden om deze inhoudelijke vernieuwing tot stand te brengen. Uitgangspunt van de verandering is dan ook de geleidelijke overgang. Competentiegericht leren moet langzaam groeien, zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven. Deze verandering heeft invloed op het werk van veel organisaties. Met een gemeenschappelijke visie en door professionele samenwerking tussen kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven en de regionale opleidingscentra is deze belangrijke omslag naar dynamisch en uitnodigend beroepsonderwijs te maken.

Op de cd-rom is onder andere het 'gereedschap' te vinden, dat tijdens de ontwerpfase is ontwikkeld door Colo, de vereniging van kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven. Met dit gereedschap worden op dit moment de nieuwe kwalificatieprofielen ontwikkeld.


-----

Colo
Colo is de vereniging van de 19 kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven die elk bedrijfstakgewijs georganiseerd zijn. Zij ontwikkelen kwalificaties voor het middelbaar beroepsonderwijs, werven leerbedrijven en bewaken de kwaliteit van deze leerbedrijven. De kenniscentra zorgen samen met de onderwijsinstellingen voor voldoende instroom van nieuw en gekwalificeerd talent in de diverse bedrijfstakken. De kenniscentra willen samen met sociale partners, leerbedrijven, onderwijs en overheid bijdragen aan goed en aantrekkelijk beroepsonderwijs.

Aansluiting onderwijs-bedrijfsleven
De kenniscentra vormen de schakels tussen het onderwijs en het georganiseerde bedrijfsleven. Veranderingen in de beroepspraktijk, nieuwe en snel veranderende eisen aan werkenden; het is de taak van de kenniscentra om ze door te sluizen naar het onderwijs. Omgekeerd spannen de kenniscentra zich ook in om inzichten en vaardigheden uit het onderwijs in de praktijk te laten doorklinken. Het doel is een naadloze aansluiting van onderwijs en beroepspraktijk.

13 sep 04 11:20