Time : 12:03:29 PM
Date : Monday, September 13, 2004
Sender Name: Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen

Acht reddingsboeien om het Vlaamse klimaatbeleid boven water tehouden Op 9 september 2004 heeft de MiNa-Raad advies uitgebracht over het Voortgangsrapport bij het Vlaamse klimaatbeleidsplan 2002-2005. De MiNa-Raad stelt vast dat de Vlaamse regering haar eigen klimaatdoelstellingen niet zal halen. Met de maatregelen uit het Voortgangsrapport zal Vlaanderen de broeikasgasemissies niet stabiliseren op het niveau van 1990. De kloof met de stabilisatiedoelstellingen wordt slechts met een kwart gedicht. Ook de Kyoto-doelstelling voor 2010 zal Vlaanderen niet halen.

Om de geloofwaardigheid van het Vlaamse klimaatbeleid overeind te houden, moet Vlaanderen bijkomende inspanningen leveren. De MiNa-Raad formuleert daarom acht voorstellen om Vlaanderen op relatief korte termijn om te vormen tot een koolstofarme samenleving.


1. Onroerende voorheffing

De Vlaamse huizen zijn energieverslinders en verspillers. Om de mensen aan te sporen hier iets aan te doen stelt de Raad voor om de onroerende voorheffing te verlagen voor lage energiewoningen. Deze maatregel werd ook aangekondigd in het Vlaamse Regeerakkoord 2004.


2. Wegenvignet en verkeersbelasting

In het Regeerakkoord wordt ook de invoering van het wegenvignet ter vervanging van de verkeersbelasting aangekondigd. Deze maatregel wordt echter enkel voorzien als financieel instrument om de wegeninfrastructuur te betalen. De MiNa-Raad stelt voor om de prijs van het wegenvignet vast te leggen in functie van de CO2-uitstoot van het voertuig. Op deze manier levert het vignet ook een klimaatbijdrage.


3. Fiscale aftrekbaarheid bedrijfswagens

De Raad stelt een beperking voor van de fiscale aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting tot bedrijfswagens die een A of een B-label hebben omwille van hun beperkt brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Aangezien het gaat over een federale bevoegdheid moet deze maatregel besproken worden in de Nationale Klimaatcommissie. De Raad is van oordeel dat discussies over bevoegdheidsverdeling van minder belang moeten zijn in het licht van de hoogdringendheid van de klimaatuitdaging.


4. Klimaatkrediet

Gezinnen kunnen 30 tot 70% besparen op hun energieverbruik en energiekost door een bestaand huis een 'klimaatbeurt' te geven. Het betreft ingrepen als het aanbrengen van muur- en dakisolatie, het plaatsen van super isolerend glas en de installatie van een hoogrendementsketel. De Raad pleit ervoor dat gezinnen die deze investeringen doen, kunnen genieten van een 'klimaatkrediet', waarbij zij de investeringen op korte termijn kunnen afschrijven en reeds na enkele jaren volop kunnen genieten van de drastische besparing op de energiekost.


5. Slimme kilometerheffing

De MiNa-Raad pleit voor de invoering van een 'slimme satellietgestuurde kilometerheffing die toelaat op elk moment en op elke plaats de werkelijk veroorzaakte maatschappelijke kosten aan de weggebruikers door te rekenen. Zelfs bij een budgettair neutrale invoering stuurt een dergelijke heffing het gedrag veel meer dan de huidige accijnzen op motorbrandstoffen. Door een hogere tarief voor het rijden in filegevoelige of stedelijke gebieden tijdens de spits of met een meer 'vervuilende' wagen, worden weggebruikers aangezet om met schonere wagens te rijden en daar ook verstandiger gebruik van te maken.


6. Decentrale kleinschalige hernieuwbare energie

De uitbouw van decentrale energieproductie via hernieuwbare energiebronnen en warmtekrachtkoppeling valt volledig binnen de bevoegdheid van het Vlaamse Gewest. De Raad stelt vast dat de regering langzaam inbindt op de 6% doelstelling voor hernieuwbare energie. Dit is spijtig aangezien recent wetenschappelijk onderzoek de mogelijkheden van ons land schatten op 18% in 2025.


7. Modal shift in milieuvergunningen

Vlaanderen kan vergunningsplichtige vervoersgenererende bedrijven(zones) opleggen bedrijfs(zone)vervoerplannen op te maken. Op basis van de resultaten van deze plannen kan de regering via de milieuvergunning een te halen minimumaandeel aan alternatieve transportmodi vastleggen in de aan- of afvoer van goederen en producten of in de woonwerk verplaatsingen van de werknemers. Dit is al het geval in een aantal concrete milieuvergunningen. De bestaande instrumenten die bedrijfsvervoerplannen willen stimuleren, blijken echter onvoldoende, zodat bijkomende ondersteuning nodig is.


8. Derde investeerdersysteem

Een derde investeerdersysteem moet toelaten dat bedrijven en later ook gewone huiseigenaars de investeringskost voor energie-efficiëntie laten dragen door een derde partij, die achteraf wordt vergoed met de opbrengst van de gerealiseerde energiebesparing. Bij 'derde investeerders' wordt gedacht aan samenwerkingen tussen energie-auditbedrijven, bouwbedrijven, toeleveringsfirma's, banken... Deze samenwerking kan leiden tot massale energie-efficiënte investeringen in bestaande woningen. Ook sociale woningmaatschappijen kunnen dit systeem hanteren.

____________________

Meer info:
Bert De Wel
tel: 02/558.01.39
bert.de.wel@minaraad.be