Stadsdeel Geuzenveld/Slotermeer Amsterdam


Vernieuwd stappenplan voor horeca-ondernemers

Per 1 oktober zijn er nieuwe regels voor horeca-ondernemers. U kunt het hier lezen.

Aanleiding
In 1997 zijn voor de handhaving van de meest voorkomende overtredingen van horecabedrijven stappenplannen opgesteld. Met deze plannen kan het bestuur optreden tegen ondernemers die zich niet aan de regels houden en daarmee (vaak) overlast veroorzaken voor omwonenden.

De afgelopen jaren is gebleken dat het vaak lang duurt voordat met de stappenplannen het gewenste effect bereikt werd. De stadsdelen en de politie hebben daarom verzocht de huidige stappenplannen aan te passen om sneller en effectiever te kunnen optreden.

Daarnaast is in november 2000 de Drank- en Horecawet gewijzigd, waardoor gemeenten meer mogelijkheden kregen om bij overtreding van de bepalingen de vergunning in te trekken.

Wijzigingen
Een aantal stappenplannen is ingekort: met name het aantal dwangsombeschikkingen is teruggebracht. Maar ook de tijdelijke sluitingen die in de stappenplannen stonden zijn in aantal verminderd. Dat betekent dat het bestuur sneller en efficiënter tegen een illegale situatie kan optreden.

Daarnaast zijn er stappenplannen toegevoegd als gevolg van gewijzigde regelgeving. Aan de APV is in december 2002 een artikel toegevoegd dat ook in een alcoholvrije inrichting tijdens openingstijden een leidinggevende aanwezig moet zijn (conform de regeling in de Drank- en Horecawet voor alcoholschenkende zaken). Daarvoor is een nieuw stappenplan geschreven.

Ook is het stappenplan voor hasjcafés gelijk getrokken aan dat van de coffeeshops, nu er gezien de vastgestelde einddatum voor hasjcafés op
1 april 2007 geen reden meer bestaat om hasjcafés aan een ander regime te onderwerpen.

De Drank- en Horecawet is strenger geworden ten aanzien van het schenken van drank aan jongeren, als gevolg van het alcoholmatigingsbeleid. De strengere regelgeving is in de stappenplannen verwerkt.

Voor deze nieuwe, strengere regels zijn nieuwe stappenplannen opgesteld, zoals verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse zonder vergunning voor een slijtersinrichting, schenken van zwakalcoholische drank aan jongeren onder de 16 jaar of sterke drank aan jongeren onder de 18 jaar, dronken personen in slijters- of horecalokaliteit en niet voldoen aan de voorwaarden in de drankvergunning.

Voor handhaving van de Wet op de Kansspelen bestonden nog geen stappenplannen. Om ook overtredingen van deze wet goed te kunnen handhaven, zijn deze stappenplannen opgesteld. Daarbij is aansluiting gezocht bij vergelijkbare overtredingen van de APV en de DHW.

Bevoegdheden
Met betrekking tot de regels uit de APV en de Wet op de Kansspelen is de burgemeester bevoegd. Daarom heeft de burgemeester deze stappenplannen vastgesteld. De stadsdeelvoorzitters voeren deze stappenplannen in mandaat uit.

Voor de regels uit de Drank- en Horecawet is het college van Burgemeester en Wethouders het bevoegde orgaan. Deze bevoegdheid is gedelegeerd aan de Dagelijkse Besturen van de stadsdelen. Dat betekent dat de Dagelijkse Besturen zelf handhavingsbeleid kunnen vaststellen. Het college is wel bevoegd voor de gebieden die (nog) niet in een stadsdeel vallen, zoals Westpoort.

In 1997 hebben de Dagelijkse Besturen ingestemd met het vaststellen van de stappenplannen voor de Drank- en Horecawet voor de hele stad. Ook deze keer hebben de stadsdelen allemaal hetzelfde plan vastgesteld. De voordelen daarvan zijn:


* de regels uit deze wet worden in de hele stad op dezelfde manier toegepast;

* overtredingen worden in heel Amsterdam op gelijke wijze gehandhaafd. Dat is eerlijk ten opzichte van de ondernemers, maar maakt het voor centrale handhavers als de politie en de inspectie van de Voedsel- en Waren Autoriteit (voorheen de Keuringsdienst van Waren) ook eenvoudiger. Zij kunnen bij dezelfde overtreding in alle stadsdelen hetzelfde optreden;

* een eenduidig stappenplan is van belang voor het OM in verband met het opleggen van sancties.

Inwerkingtreding
Op 28 juni 2004 heeft de burgemeester de nieuwe stappenplannen voor de handhaving van de regels uit de APV en de Wet op de Kansspelen vastgesteld. De stappenplannen zijn op 14 juli 2004 in het Gemeenteblad, afd. 3B, nr. 44 gepubliceerd.

Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer heeft op 7 september 2004 de stappenplannen Drank- en Horecawet voor stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer vastgesteld. Dit besluit is op 15 september 2004 gepubliceerd. De stappenplannen zullen zoals gezegd op 1 oktober in werking treden.

U vindt het stappenplan onderaan deze pagina als pdf-bestand. Om dit te kunnen openen, heeft u Adobe Reader nodig. Klik hier voor dit gratis programma. Horeca-ondernemers krijgen het stappenplan ook per post toegestuurd.

Bijlage(n):
Stappenplan voor horeca-ondernemers (pdf-bestand)