TROS

Afdeling Communicatie

Hilversum, 13-09-2004

SMS-Actie Reumafonds misleidend voor consument

Uit onderzoek van het TROS-consumentenprogramma RADAR blijkt dat de SMS-actie van het Reumafonds misleidend is voor de consument en het fonds financieel niets heeft opgeleverd. Bij deze actie moeten mensen (er wordt met name op jongeren gemikt) het woord 'reuma' sms'en naar een speciaal nummer. "Dit", zo beweert het Reumafonds in een tv-spotje, "kost maar ¤1,10 en je helpt er echt mee reuma te bestrijden".

RADAR wijst er vanavond in de uitzending op dat van de ¤1,10 gemiddeld maar 50 procent binnenkomt bij het Reumafonds. De overige 50 procent gaat naar de telecombranche. Van de 50 procent die binnenkomt bij het fonds moeten dan nog de gebruikelijke kosten zoals het tv-spotje en andere campagne-uitingen betaald worden. Dit betekent dat de gulle gever alleen heeft betaald voor de reclamecampagne en de actie een negatief rendement heeft gehad. Dick van Dijl van het Reumafonds geeft in de uitzending toe dat de actie voor het fonds financieel niet interessant is, maar geeft tevens aan er wel mee door te gaan omdat men er in de toekomst mogelijk wel wat van verwacht.

Geld werven door middel van sms-acties wordt door steeds meer goede doelen toegepast. Onder andere door de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind, de Nierstichting, het Rode Kruis (lokaal) en Unicef. Inmiddels hebben deze organisaties aangegeven de sms-actie als experiment te beschouwen en er voorlopig niet mee door te gaan. Geen van de organisaties heeft helder gecommuniceerd hoeveel procent van de inkomsten van de smsjes naar het goede doel gaat.

RADAR spreekt vanavond met het Centraal Bureau Fondsenwerving in hoeverre dit soort acties voldoet aan de regels dat 75 procent van de inkomsten van goede doelen moeten worden besteed aan het goede doel zelf.

Presentatie en eindredactie: Antoinette Hertsenberg

RADAR is ook te vinden op internet: www.trosradar.nl