FINANCIËLE STEUN ONMISBAAR VOOR NIEUWE AANPAK BASISVORMING

De eindrapportage Vernieuwing Basisvorming stelt de leerling en het leerproces centraal. Scholen moeten zelf in staat worden gesteld om een eigen gezicht aan de onderbouw te geven, luidt het advies. De leraar wordt erkend als spil van het leerproces. De Onderwijsbond CNV onderschrijft die positiebepaling en bepleit dat scholen in de komende tijd ook de financiële steun krijgen om deze processen vorm te geven.

De Onderwijsbond CNV (56.000 leden) vindt die ondersteuning nodig, omdat in het rapport een nieuw soort basisvorming zichtbaar wordt. Bijvoorbeeld om de eerste twee jaar in te richten als schakel tussen het primair onderwijs en de bovenbouw van het vmbo en havo/vwo. Lessen op maat zijn dan nodig.

Aan deze processen kunnen - in de optiek van de Onderwijsbond CNV - door de scholen het best zelf vorm geven. Resultaten zijn pas zichtbaar wanneer de overheid de scholen daarbij tegemoet komt in financiële en personele zin. Het rapport bepleit de oprichting van een branche-organisatie. De Onderwijsbond CNV vindt dat de specifieke rol van de vakorganisaties, bijvoorbeeld bij de totstandkoming van CAO's, volmondig moet worden erkend.

Een nieuw rol is weggelegd voor de overheid. Geconstateerd kan worden dat deze nu al veel moeite heeft met deze rol in de dagelijkse praktijk. De toegezegde autonomie in het onderwijs wordt vaak teniet gedaan door bemoeienis van politiek Den Haag met zaken van geringe importantie. Ook wat betreft de rol van de Inspectie zijn wijzigingen nodig, zodat minder sturend en vaker stimulerend zal worden opgetreden.

Nadere informatie: Kees van Kortenhof, 06 53 20 47 36 of 079 320 20 40