Ministerie van Algemene Zaken

13 september 2004 04R476064 Overzicht Postbus 51-campagnes 2005

Hierbij zend ik u het overzicht van voorgenomen massamediale voorlichtingscampagnes die in 2005 gebruik maken van Postbus 51-middelen. De lijst telt 25 campagnes.

Als zendgemachtigde beschikt de rijksoverheid over een vaste hoeveelheid radio- en televisiezendtijd bij de publieke zenders. Daarnaast wordt zendtijd voor Postbus 51 ingekocht bij de commerciële stations. Voor de volledigheid treft u in de bijlage achtergrondinformatie aan over de definitie van massamediale campagnes, de toetsingsprocedure en de selectiecriteria die gelden voor het inzetten van Postbus 51.

De resultaten van het effectonderzoek naar de Postbus 51-campagnes worden jaarlijks aan u toegestuurd. Op 17 juni 2004 heeft u de evaluatie van de campagnes in 2003 ontvangen.

Via deze brief deel ik u verder mee dat de verspreiding van Postbus 51-folders via decentrale distributiekanalen door een veelheid aan redenen sterk is afgenomen. Omdat de afgelopen jaren diverse andere, meer effectieve kanalen zijn ontwikkeld voor de verspreiding van publieksinformatie, worden Postbus 51-folders per
1 januari 2005 niet meer via postkantoor en bibliotheek gedistribueerd. De Postbus 51 Informatiedienst blijft uiteraard folderdistributie op maat verzorgen, telefonische, schriftelijke en e-mailvragen beantwoorden en uitgebreide informatie bieden via www.postbus51.nl.

Daarnaast wordt in het kader van het Actieprogramma Overheidscommunicatie onderzocht op welke wijze informatieverspreiding naar specifieke doelgroepen (zoals ouderen, allochtonen en ondernemers in het MKB) verder kan worden verbeterd.

DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,

mr.dr. J.P. Balkenende

Pagina

2/8

SZW Van WAO naar WIA
De wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) moet uitval van arbeid door ziekte en arbeidsongeschiktheid terugdringen. De WIA bestaat uit een regeling voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten en één voor volledig duurzaam arbeidsongeschikten. Met de leidraad 'het gaat niet om wat je niet meer kan, maar om wat je nog wel kan' informeert deze campagne werkgevers, werknemers, huidige WAO'ers en intermediairs over de nieuwe maatregelen. De campagne was ook voor 2004 aangemeld. Omdat het besluitvormingsproces is vertraagd, is de campagne uitgesteld tot 2005. De Postbus 51-campagne wordt pas gevoerd als de Eerste Kamer akkoord is met het wetsvoorstel.

Justitie/BZK Nederland veilig De campagne 'Nederland veilig' laat zien wat de overheid doet om Nederland veiliger te maken en wijst burgers op het belang om hieraan een eigen bijdrage te leveren. Deze Postbus 51-campagne maakt deel uit van een meerjarenstrategie waarbij koepelcampagne en deelcampagnes worden gecombineerd. Deze koepelcampagne agendeert het belang van het creëren van een veiliger Nederland, zowel door de overheid als door de samenleving. Daarnaast worden in deelcampagnes concrete handelingsperspectieven aangereikt zodat burgers weten hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan een veiliger samenleving. Voor 2004 waren dat 'Meld misdaad anoniem','Geweld op straat' en 'Identificatieplicht'. Welke deelcampagnes volgend jaar worden gevoerd, wordt eind dit jaar besloten.

BZK Voorlichting bij rampen In deze campagne wordt aandacht besteed aan drie onderwerpen. Allereerst het zogenaamde basisscenario `Wat te doen als de sirene gaat'. De campagne kondigt verder het maandelijkse luide proefalarm aan (op de eerste maandag van de maand) en informeert de burger over rampentypen en mogelijke handelingsperspectieven in het geval zich een ramp voordoet. Wie meer informatie wil, wordt naar de gemeente verwezen.

BZK Nationale ombudsman Iedereen kan met klachten over de overheid bij de Nationale Ombudsman terecht. Deze biedt burgers rechtsbescherming en draagt anderzijds bij aan de kwaliteit van de uitvoering van overheidstaken. Veel mensen kennen de Nationale Ombudsman niet of weten niet waarvoor ze er precies terecht kunnen. Deze campagne moet de kennis daarover verbeteren.

OCW Je groeit in het onderwijs Deze campagne maakt deel uit van een meerjarenstrategie met als doel de beroepen in het onderwijs positief te beïnvloeden. Daarbij gaat het zowel om het primair en voortgezet onderwijs als de beroeps- en volwasseneneducatie. Ondanks de huidige daling van het aantal openstaande vacatures zijn er op dit moment tekorten voor bepaalde vakken en schooltypen en is er een tekort aan directeuren in het primair onderwijs. Verder blijft het risico op een tekort groot in de vier grote steden en randgemeenten. Daarnaast zal in de periode 2007-2011 de verwachte uitstroom door de vergrijzing in het hele land zorgen voor tekorten. Pagina

3/8

V&W Van A naar Beter: spitsstroken De komende jaren worden op steeds meer knelpunten spitsstroken geopend. Deze stroken zijn weliswaar geen nieuw verschijnsel in Nederland, maar de inrichting van de bestaande stroken wordt aangepast en vanaf december 2004 krijgt de weggebruiker te maken met nieuwe verkeersborden en -regels, andere wegsignalering en een ander wegbeeld. Voor de verkeersveiligheid en de doorstroming is het van belang dat alle weggebruikers hiervan op de hoogte zijn. Deze Postbus 51-campagne is één van de manieren waarop weggebruikers worden geïnformeerd.
V&W Hulpdiensten middendoor Het is van levensbelang dat hulpdiensten als ambulance, politie en brandweer snel en veilig door kunnen rijden. Het komt steeds vaker voor dat de vluchtstrook bij calamiteiten niet gebruikt kan worden, bijvoorbeeld door wegwerkzaamheden, pechgevallen op de vluchtstrook, spitsstroken, bij viaducten etc. Daarom wordt nu overwogen de hulpdiensten middendoor te laten rijden bij file(vorming). Deze campagne introduceert de nieuwe maatregel bij het algemeen publiek. Weggebruikers worden ook via andere kanalen geïnformeerd.

V&W Autogordels achterin Doel van deze campagne is het vergroten van de kennis over het verplichte gebruik van autogordels achter in de auto zodat het aantal slachtoffers daalt. Het dragen van de gordel moet een gewoonte worden, zowel voor- als achter in de auto. Om dat te bereiken, worden voorlichting en (intensiever) politietoezicht in samenhang ingezet. Het ministerie werkt dan ook samen met politie, Openbaar Ministerie, decentrale overheden en maatschappelijke organisaties. De campagne is bedoeld voor alle automobilisten en passagiers, maar richt zich vooral op kinderen van vier tot twaalf jaar en hun ouders. Om kinderen ook zelf te leren aan de gordel te denken, is Goochem het gordeldier ontwikkeld. Goochem is een speelgoedbeest dat aan de autogordel kan worden bevestigd.

V&W Bob, Alcohol in het verkeer Het gebruik van alcohol in het verkeer leidt nog steeds tot doden, gewonden en tot andere schade. Bij 1 op de 5 dodelijke verkeersslachtoffers is alcohol in het spel. De 'Bobcampagne' is een campagne die wordt gestimuleerd door de Europese Unie. De kern van de campagne is het maken van afspraken over wie nuchter naar huis rijdt na een avond uit. Die persoon heet voor de gelegenheid Bob. `Bob' is eind 2001 gestart als een meerjarige campagne waarin wordt samengewerkt met partijen als de horeca- en alcoholbranche, politie en regionale en lokale overheden.

Pagina

4/8

V&W Fietsverlichting De gelijktijdige inzet van massamediale voorlichting (landelijk én regionaal) en gericht politietoezicht moet het gebruik van fietsverlichting verder bevorderen met als doel het aantal fietsongevallen te reduceren. Er wordt een mix van instrumenten ingezet waarbij communicatie en handhaving nadrukkelijk gekoppeld zijn.

V&W Afstand houden Agressief gedrag in het verkeer of als zodanig opgevat gedrag, blijkt de grootste ergernis van weggebruikers en is waarschijnlijk ook een belangrijke factor bij het ontstaan van ongevallen. Regelgeving alleen is onvoldoende om een gewenst verkeersgedrag te bewerkstelligen. Een combinatie van communicatie en handhaving moet hier wel aan bijdragen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met het Korps Landelijke Politiediensten en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. De campagne spitst zich toe op de onderwerpen afstand houden (Houd 2 seconden afstand) en het inhaalgedrag op 80 km wegen.

V&W Nederland leeft met water Deze vijfjarencampagne maakt de bevolking bekend met de gevolgen van het nieuwe waterbeleid. De campagne heeft al laten zien wat de overheid doet om de problemen aan te pakken. Hierdoor is de kennis van burgers over en het begrip voor gemaakte keuzes vergroot. In 2005 gaat de campagne een nieuwe fase in. Nu wordt duidelijk gemaakt hoe iedereen zelf in het dagelijks leven te maken kan krijgen met de getroffen en geplande maatregelen. Ook wordt een beroep op de burger gedaan om zelf een bijdrage te leveren om wateroverlast te voorkomen. Deze massamediale campagne dient als kapstok voor communicatieactiviteiten van provincies, gemeenten en waterschappen.

VROM Stad en land Het rijksbeleid voor ruimtelijke ontwikkeling geeft gemeenten en provincies ruimte om zelf meer aan de intekening van stad, land of dorp te doen. Het is de bedoeling dat hierbij inwoners en omwonenden worden betrokken. De campagne laat zien hoe zij invloed kunnen uitoefenen op de inrichting van hun directe leefomgeving. Het ministerie werkt samen met diverse gemeenten, VNG, IPO en met de ministeries: LNV, EZ en VenW. De campagne wordt pas gevoerd als behandeling van de Nota Ruimte door Eerste en Tweede Kamer positief is afgerond.

VROM Ventileren Steeds meer mensen die in een goed geïsoleerd huis wonen, vergeten te ventileren en leven in vervuilde lucht. Dit brengt verschillende risico's met zich mee zoals vocht, allergenen, radon en gassen. Deze campagne wil burgers bewust maken van die risico's en geeft hen praktische tips voor een gezond binnenmilieu. Hierdoor valt veel gezondheidswinst te behalen op het gebied van longkanker, astma en diverse allergieën.
Pagina

5/8

VROM Afvalscheiding Van alle huishoudelijk afval in Nederland moet 55% gescheiden worden ingezameld. Dit wordt echter niet gehaald. Vooral grotere steden blijven achter. Dit is nadelig voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Om de teruglopende motivatie van burgers positief om te buigen, maakt deze campagne nut en noodzaak van afvalscheiding (weer) duidelijk.

VROM Huursubsidie Huurders met een laag inkomen kunnen in aanmerking komen voor Huursubsidie. De campagne is erop gericht de potentiële aanvragers te wijzen op hun rechten en hen te vertellen hoe en wanneer ze subsidie kunnen aanvragen, waar ze informatie kunnen vinden en wie hen kan helpen bij de aanvraag. De Belastingdienst doet vanaf 2006 de uitvoering van de huursubsidieregeling en zal daar in de loop van 2005 over communiceren.

VWS Tabakswet: rookvrij de sociale norm De Tabakswet geeft mensen in openbare ruimtes, in het openbaar vervoer en op de werkplek het recht op een rookvrije omgeving. Na invoering van de wet in 2004 moet nu het ontmoedigingsbeleid worden gehandhaafd: niet-roken moet als sociale norm worden versterkt. Dit maakt preventie van roken bij onder meer de jeugd effectiever en verhoogt de intentie van rokers om te stoppen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met de Stichting Volksgezondheid en Roken (STIVORO).

VWS Tabaksontmoediging Ouders kunnen in belangrijke mate voorkomen dat hun kinderen gaan roken en/of aan tabaksrook worden blootgesteld. Ze zijn zich daar vaak niet (voldoende) van bewust. Deze campagne laat zien wat ze kunnen doen om hun kinderen te vrijwaren van de schadelijke effecten van roken en meeroken. De campagne omvat ook projecten om de omgeving van kinderen rookvrij te maken, o.m. op scholen en sportverenigingen. Niet-roken moet ook in de jeugdcultuur de sociale norm worden. Het ministerie werkt samen met de Stichting Volksgezondheid en Roken (STIVORO).

VWS Vrij veilig Het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA) - waaronder HIV - is de afgelopen drie jaar gestegen. SOA zijn infectieziekten en kunnen ernstige gezondheidsschade aanrichten. Het risico bestaat dat bij onvoldoende inspanningen om SOA te bestrijden, de verspreiding steeds verder gaat, onder meer door een toename van resistente virussen en bacteriën. De Vrij Veilig-campagne, die onderdeel uitmaakt van een meerjarenplan, levert een bijdrage aan het terugdringen van het aantal nieuwe SOA-infecties in Nederland door het bevorderen van veilig vrijgedrag. Hierbij ligt de nadruk op condoomgebruik. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met de Soa Aids Nederland. De campagne richt zich vooral op jongeren.

Pagina

6/8

VWS Zorgverzekeringswet en zorgtoeslag Met het invoeren van de basisverzekering komt het verschil tussen de particuliere ziektekosten- en de ziekenfondsverzekering te vervallen. De invoering van de Zorgverzekeringswet en de Wet op de zorgtoeslag leiden tot belangrijke veranderingen voor de burger. Deze zal zich bij een verzekeraar moeten aanmelden. Het voornemen is dat iedere volwassene een nominale premie betaalt. Men kan bij de Belastingdienst een beroep doen op de zorgtoeslag als de hoge premielasten zich niet verhouden tot het gezinsinkomen.

VWS FLASH: actieve leefstijl Dagelijks bewegen heeft een positief effect op het voorkomen van verschillende ziekten, zoals chronische aandoeningen, hart- en vaatziekten en diabetes. Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking beweegt echter onvoldoende. Onder de naam FLASH! (Bewegen, Lopen, Actiemomenten, Sporten, Huishoudelijke activiteiten) stimuleert deze campagne gezond gedrag en laat zien hoe een half uur per dag bewegen op natuurlijke wijze in het dagelijkse leven is in te passen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met het NISB (Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen) en zet hiermee de campagne van 2004 voort.

FIN Toeslagen Voor een aanvraag voor of informatie over huursubsidie en de zorgtoeslag kunnen mensen met ingang van 1 januari 2006 bij de Belastingdienst terecht. Dat is anders dan ze gewend zijn. Bovendien wordt de huursubsidie op een andere manier berekend dan tot nu toe het geval is en is de zorgtoeslag geheel nieuw (zie ook de campagne van VWS: Zorgverzekeringswet en zorgtoeslag).

FIN Automatische Voorlopige Teruggaaf In 2004 heeft de Belastingdienst de automatische Voorlopige Teruggaaf (VT) ingevoerd. Belastingplichtigen hoeven niet meer zelf hun VT-formulier in te vullen, maar alleen nog maar de ingevulde gegevens door de Belastingdienst te controleren. De campagne start in 2004 en wordt in 2005 eenmaal herhaald.

DEF Veteranendag Op 29 juni 2005 vindt de eerste Nederlandse Veteranendag plaats. Dit is een jaarlijks terugkerend maatschappelijk initiatief, dat bij de bevolking erkenning en begrip voor het werk van zowel oude als jonge veteranen wil genereren. Om dat te bereiken wordt onder meer een publiekscampagne gevoerd, waarvan deze Postbus 51-campagne deel uitmaakt.

AZ 4 en 5 mei Ieder jaar wordt aandacht besteed aan de (doden)herdenking op 4 mei en de viering van de bevrijding op 5 mei in relatie tot het thema `vrijheid' en het behoud daarvan. Deze massamediale campagne is de `drager' van verschillende (lokale en regionale) communicatieactiviteiten, die door derden worden ingevuld. De 4 en 5 mei activiteiten, waar de Postbus 51 campagne deel van uitmaakt, worden in nauwe samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en een aantal ministeries uitgevoerd.
Pagina

7/8

Achtergrondinformatie

Onder een massamediale voorlichtingscampagne wordt verstaan: een communicatieproject, dat gebruik maakt van massamedia (tv, radio en/of een combinatie van middelen met landelijk bereik), dat (mede) namens de rijksoverheid wordt gevoerd of (gedeeltelijk) wordt gefinancierd door de rijksoverheid. Er is een onderscheid te maken tussen campagnes die gebruik maken van Postbus 51-zendtijd en -middelen en de campagnes die hier géén gebruik van maken.
Vanwege mijn verantwoordelijkheid als zendgemachtigde van de rijksoverheid voor Postbus 51, worden alleen de campagnes die Postbus 51-middelen inzetten aangemeld via deze brief. Campagnes die geen gebruik maken van Postbus 51 dienen door de ministeries rechtstreeks via begrotingsstukken of beleidsnota's aan de Tweede Kamer te worden gemeld.

De Rijksvoorlichtingsdienst heeft de Postbus 51-aanmeldingen voor 2005 getoetst in overleg met de interdepartementale commissie Publiekscommunicatie en Informatie. Dit is gebeurd aan de hand van de volgende criteria:
- is het onderwerp van de campagne onderdeel van kabinetsbeleid of regeerakkoord?

- dient de campagne een algemeen maatschappelijk belang of is er een maatschappelijk risico als de campagne niet wordt gevoerd?
- gaat de campagne over beleid dat ­ op het moment dat de campagne start ­ door het parlement is aanvaard?
- werving mag geen doel zijn van de campagne.
- imagoverbetering van een institutie/organisatie (corporate communicatie) mag niet het primaire doel van de campagne zijn.
- is de informatie relevant voor de burger?
- is het algemeen Nederlands publiek de doelgroep?
- biedt de campagne een handelingsperspectief?

Tot slot wordt een eindafweging gemaakt en de beschikbare zendtijd verdeeld. De prioritering gebeurt op basis van de criteria:
- Is het campagneonderwerp een prioriteit van het kabinetsbeleid en/of regeerakkoord?

- Is er een evenwichtige `weergave' van het regeringsbeleid (spreiding campagneonderwerpen)?