Belgacom

Belgacom onderschept op 1 jaar tijd meer dan 1,1 miljard virussen en spam.

Gezien de continue toename van de hoeveelheid virussen en spam die terechtkwamen in de mailboxen van haar klanten lanceerde Belgacom precies een jaar geleden de Skynet Mail Protection . Deze anti-spam en anti-virus-oplossing (op het niveau van het netwerk) is begrepen in het abonnement van Belgacom ADSL Skynet Go en Plus-klanten. Op een jaar tijd konden zo in totaal 1,1 miljard virussen en ongewenste e-mails aan de bron worden tegengehouden.

Belgacom verwacht dat dit cijfer nog zal toenemen en treft daarom nog extra maatregelen. Virusschrijvers en spamverzenders werken vandaag regelmatig samen. Een virus zorgt ervoor dat de controle wordt verworven over een groot aantal computers, zodat een spamverzender deze computers kan gebruiken om spamberichten te verzenden. Zo worden onschuldige klanten het slachtoffer van deze nieuwe vorm van criminaliteit. Daarom activeert Belgacom voortaan automatisch de Skynet Mail Protection voor alle ADSL GO/Plus-klanten, hetgeen de hoeveelheid besmette computers gevoelig zal terugdringen. Tevens blokkeert Belgacom poort 25 voor uitgaand verkeer, om te beletten dat pc s van Belgacomklanten worden gebruikt voor het verzenden van virussen en spam.

Belgacom herinnert internetgebruikers eraan dat zij hun pc bijkomend moeten beveiligen
* via een firewall tegen hackers

* met een anti-virusprogramma tegen virussen die overgebracht kunnen worden via diskette of CD-ROM. Het fenomeen van virussen en spam is zeker niet afgenomen: geraamd wordt dat de hoeveelheid virussen en spam nogmaals met minstens 10% zal toenemen.

Daarom neemt Belgacom thans 2 extra maatregelen:


1. Automatische activering

Tot dusver moest de klant overgaan tot het activeren van de Skynet Mail Protection: aangeven dat hij er wilde gebruik van maken en daarbij ook melden van welke opties hij gebruik wil maken: antivirus of antispam, of beide. Van dan af is de mailbox automatisch beveiligd: virussen en spam worden tegengehouden op het niveau van de Skynet-mailservers, dus nog vóór ze de 'inbox' van het e-mailprogramma van de klant geraken.

Opgelet: Skynet Antivirus en Antispam werken enkel met Belgacom-mailboxen (bv. naam@skynet.be).

Zowat 20% van de klanten activeerde de dienst. Voor die klanten werd +/- 50% van hun mails tegengehouden, omdat het om spam ging.

Voortaan gebeurt die activering van die bescherming dus automatisch.


2. Sluiten van poort 25 voor uitgaand e-mail verkeer voor ADSL GO/PLUS klanten.

Door het blokkeren van poort 25 wordt vermeden dat men virussen en spam verstuurt over het Belgacom-netwerk (via computers van gebruikers die werden besmet door een virus). Alle e- mailverkeer dient voortaan via de e-mailservers (relay.skynet.be) van Belgacom te worden verstuurd.

Uitgaand verkeer voor het gebruik van MSN en teleworking blijft verder mogelijk en professionele ADSL-klanten (ADSL Pro, Pro-compact en Office) worden verder ondersteund voor het gebruik van hun eigen mailservers.


***

Meer info over de Belgacom Security oplossingen is te vinden op http://www.belgacom.be/security.


***

Meer informatie (voor journalisten) op de persdienst: Jan Margot, 02/202 85 01 of 0475/58 50 37