Ingezonden persbericht


Stichting Reklame Rakkers reageert op eisenpakket Consumentenbond:

Liever educatie dan reclameverbod

Amsterdam, 14 september 2004: Stichting Reklame Rakkers vindt het eisenpakket dat door de Consumentenbond op 9 september is gepresenteerd aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid, waarin gepleit wordt voor een reclameverbod voor ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen, onvoldoende. Stichting Reklame Rakkers waardeert het initiatief Bond kiest Gezond van de Consumentenbond, maar mist daarbij de cruciale rol van opvoeding en educatie.

Stichting Reklame Rakkers is overtuigd dat er slechts verandering van gedrag wordt bereikt met goede, actuele onderwijs- en voorlichtingsmethoden gericht op kinderen, hun ouders en leerkrachten en gelooft niet in positieve resultaten van een reclameverbod. Wel waardeert zij het initiatief van de VAI (Nederlandse Voedingsmiddelen Industrie), die recentelijk een voorstel heeft gedaan tot de ontwikkeling van een voedingsmarketingcode aan Minister Hoogervorst van Volksgezondheid.

De Stichting vindt het niet reëel te denken dat kinderen volledig zijn af te schermen van elke vorm van marketingcommunicatie. Kinderen kijken immers niet alleen naar kínderprogramma s op televisie en worden via internet, productverpakkingen, tijdschriften, logo s op kleding en etuis ook geconfronteerd met commerciële communicatie. Het gevaar van een reclameverbod is bovendien dat wanneer kinderen uiteindelijk de leeftijd bereiken waarop zij wel met reclame mogen worden geconfronteerd, zij niet zijn opgeleid tot kritische en bewuste kinderconsumenten.

Juist daarom heeft Reklame Rakkers het voorstel voor de herziening van de kerndoelen van het Primaire Onderwijs in Nederland (april 2004) als uitgangspunt genomen voor haar activiteiten. Voor het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld is namelijk als kerndoel voor het basisonderwijs gesteld dat kinderen moeten worden voorbereid op hun rol als consument. De plaats die media en reclame intussen innemen in onze maatschappij rechtvaardigt nieuw, actueel onderwijs- en voorlichtingsmateriaal. Dat is precies wat Reklame Rakkers beoogt.

ACHTERGROND INFORMATIE

Stichting Reklame Rakkers, een initiatief van maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke instellingen, Nederlandse media, de overheid, communicatiebranche en het bedrijfsleven richt zich op educatie aan kinderen op het gebied van reclame en media, met het doel de mediavaardigheid en het commercieel bewustzijn van kinderen te vergroten.

Reklame Rakkers richt zich zowel op de school als op de thuissituatie, omdat media en reclame alom aanwezig zijn in het leven van kinderen en de mediatierol van de ouders belangrijk is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek door Dr. Moniek Buijzen van de Universiteit van Amsterdam.

De activiteiten van Reklame Rakkers bestaan uit het ontwikkelen van een lespakket voor de basisschool, periodiek onderzoek, een kenniscentrum en website, een interactief pakket voor ouders en een uitgebreide voorlichtingscampagne. Reklame Rakkers heeft hoge verwachtingen van deze methode mede gebaseerd op het succes van het project Mediasmart in de UK, waarmee nauw wordt samengewerkt.

EINDE BERICHT



Ingezonden persbericht