(T.A.V.: redactie)
Titel: UPC lanceert massaal digitale telefonie in Nederland
UPC NEDERLAND
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 14-09-2004 14:00
VoIP beschikbaar voor 2,4 miljoen huishoudens
Internetsnelheden gaan fors omhoog
Amsterdam, 14 september 2004 - UPC Nederland start deze maand met
digitale telefonie via VoIP. Gebruikmakend van haar geavanceerde
breedband IP-technologie is UPC de eerste in Nederland die grootschalig
goedkope digitale telefonie via VoIP aanbiedt. Het basisabonnement zal
9,95 euro kosten. Voor 14,95 euro kunnen klanten 's-avonds en in het
weekend onbeperkt bellen naar vaste telefoonnummers binnen Nederland.
UPC zal deze maand ook de snelheden van enkele van haar internetdiensten
fors verhogen. Zo gaat chello plus naar 8 Mbps downstream. In Almere zal
UPC een test met 30 Mbps downstream starten, gevolgd door een commerciële
lancering. In Amsterdam begint volgend jaar een proef met een 50 Mbps
breedbandproduct.
Lage prijzen, gegarandeerde kwaliteit en nieuwe gebruiksmogelijkheden
UPC gaat haar 2,4 miljoen klanten een structureel laag geprijsde
telefoniedienst van hoge kwaliteit aanbieden via haar eigen kabelnetwerk,
gebaseerd op VoIP (Voice over IP) technologie. De VoIP-dienst zal
digitale telefonie van UPC gaan heten. De eerste grote stad waar deze
dienst zal worden aangeboden is Rotterdam. In november volgt Amsterdam.
Begin 2005 zal het product beschikbaar zijn in andere UPC-gebieden in
Nederland.
UPC zal de digitale telefoniedienst ook elders in Europa gaan aanbieden,
te beginnen in Hongarije.
De klant profiteert direct van de lage kosten van de revolutionaire
VoIP-technologie, vergeleken met die van traditionele vaste telefonie.
Het basisabonnement zal 9,95 euro per maand kosten. Dat is bijna vijftig
procent lager dan het BelBasisabonnement van KPN (dat kost 18,16 euro).
Een abonnement waarbij men in het weekend en 's-avonds gratis kan bellen
naar vaste telefoonnummers kost 14,95 euro per maand. KPN biedt een
vergelijkbaar abonnement niet aan.
Combinatiepakketten (een combinatie van telefonie en internet) zullen ook
zeer goedkoop zijn. Er is al een combinatiepakket vanaf 24,90 euro. De
prijs van het abonnement gaat bij de meeste pakketten omlaag.
Zo kost het basisabonnement, gecombineerd met de meeste chello-varianten,
slechts 6,95 euro. Tikken zullen tien tot vijftien procent minder kosten
dan die van KPN.
Volgend jaar zullen nieuwe innovatieve diensten beschikbaar komen zoals
fax-to-mail en voicemail-to-email.
VoIP-technologie
Omdat UPC gebruik maakt van haar eigen breedband internet netwerk en de
meest geavanceerde IP-technologie, kan zij een hoge kwaliteit telefonie
via IP aanbieden. UPC heeft speciaal voor telefoongesprekken bandbreedte
gereserveerd op haar IP-netwerk, dat zij volledig controleert. Dit
garandeert betrouwbare verbindingen en een uitstekende geluidskwaliteit.
Wanneer een gesprek het UPC-netwerk verlaat, wordt het gerouteerd als een
traditioneel gesprek. Hiermee verschilt het volledig van technologieën
die gebruik maken van Voice over Internet, waarbij gesprekken over het
voor iedereen toegankelijke internet worden gerouteerd. Dergelijke
technologieën kunnen slechts 'best effort' kwaliteit garanderen en hebben
geen gegarandeerde bandbreedte.
Hogere snelheden op het internet
Gebruikmakend van haar toekomstvaste netwerk en de nieuwste technologieën
kan UPC steeds hogere internetsnelheden bieden. Zo gaat deze maand nog de
snelheid voor chello plus van 4600 Kbps naar 8 Mbps downstream.
In Almere zal in oktober een test beginnen met 30 Mbps downstream,
gevolgd door een commerciële lancering. In Amsterdam start UPC begin
volgend jaar een proef met een 50 Mbps downstream breedbandproduct.
Diederik Karsten, Algemeen Directeur van UPC Nederland, benadrukt hoe
innovatief de nieuwe telefonie- en internetdiensten zijn: 'We lanceren
een nieuwe 'future proof' telefoondienst en verhogen de snelheden van
internet. We bieden niet alleen de meest geavanceerde telefonie- en
internetdiensten, die een hoge kwaliteit hebben en aantrekkelijke prijzen
genieten. Maar ook zorgen we, samen met digitale televisie, voor een
breed scala van geïntegreerde telecommunicatieoplossingen voor onze
klanten. In concurrentie met andere aanbieders gaan we nu echt steeds
nieuwe dingen laten zien. De consument profiteert hiervan. Door onze
klanten digitale televisie, internet en telefoon in combinatiepakketten
aan te bieden kunnen we onze klanten aanzienlijke kortingen bieden.'
= = =
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mark Zellenrath, telefoon
06 29 543 519 of Ronald van der Aart, telefoon 06 21 898 275.