Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

14 september 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Herinrichting Oosterkade
De straat en de kademuur van de Oosterkade (Utrecht-Oost) krijgen een opknapbeurt. Het college stelt hiervoor ¬ 400.000 beschikbaar. Naar verwachting starten de werkzaamheden in december 2004. Nieuwe aanlegsteigers komen in de loop van 2005.

De Oosterkade is een typische Utrechtse kade met bedrijven en woningen aan het water. Het huidige straatprofiel past daar goed bij, maar het materiaal heeft niet de allure die bij een historische kade past. De plannen om de Oosterkade op te knappen dateren uit de jaren negentig. Nu het gebied in herontwikkeling is en de bodem is gesaneerd, is de tijd rijp. Er komen gebakken klinkers in de straat in plaats van de betonstenen die er nu liggen. Het trottoir wordt breder en de bomenrij aan de noordkant wordt langer. De prachtige Luikse keien langs de kademuur blijven uiteraard liggen. Het is de bedoeling in 2005 aan de kade enige aanlegsteigers met bijbehorende trapjes te plaatsen. Hierdoor ontstaan meer mogelijkheden voor de pleziervaart. De huidige hoge kademuur is niet geschikt om aan te leggen.

Het gebied rond het Ledig Erf en de Gansstraat heeft veel kansen door de gunstige ligging aan de rand van de binnenstad. De aanpak van de Oosterkade geeft de leefbaarheid van het gebied een positieve impuls.


2. Centrumplan Vleuten vastgesteld
Het Centrumplan Vleuten is door het college definitief vastgesteld. Daarbij is rekening gehouden met de reacties uit de inspraakprocedure. Op het grasveld aan de Dr. Oolderslaan worden twee in plaats van drie appartementengebouwen gebouwd. Tevens zijn acht geplande eensgezinswoningen geschrapt. Aan de Pastoor Ohllaan komen twee appartementengebouwen en een deel van het parkeerterrein aan de Nieuwe Vaart wordt bebouwd. Het gaat hier om woningen en ruimte voor voorzieningen. Het in de jaren tachtig gebouwde voorste deel van het voormalige gemeentehuis van Vleuten (waarin nu het wijkservicecentrum gevestigd is) blijft gehandhaafd. Wel wordt op termijn de laagbouw aan de achterzijde gesloopt. Het Centrum Vleuten wordt als een verblijfsgebied ingericht met een 30 km regime. Verkeerskundige maatregelen, parkeerterreinen en herinrichting van de openbare ruimte moeten zorgen voor vergroting van de verkeersveiligheid en voor een aangenaam verblijfsklimaat. De uitvoering van het centrumplan gebeurt in twee fasen. In fase 1 wordt het gebied ten oosten van de Schoolstraat, de ontwikkellocaties Hindersteinlaan en omgeving en de scholendriehoek aan de pastoor Ohllaan aangepakt. Na 2008 start fase 2. Het gaat dan om het het gebied ten westen van de Schoolstraat. Tot die tijd blijven hier het wijkservicecentrum, de politie en de tijdelijke school gehuisvest. Om het tekort op het plan te dekken is een bedrag van bijna ¬ 4,5 miljoen gereserveerd.


3. Mogelijkheid voor terrassen op de Neude
Als horeca-ondernemers initiatief nemen om terrassen op het Neudeplein te exploiteren, staat het college daar zeer positief tegenover. Terrassen kunnen bijdragen aan een goede uitstraling van dit historische plein midden in de binnenstad. Het aantal terrassen in Utrecht is op dit moment lager dan in andere steden.

In dit verband zijn eerder de omgeving van het stadhuis, de nieuwe haven aan de Weerdsingel en het Vredenburgplein genoemd.

De Neude wordt als proef beschouwd. Als het lukt om in goed overleg tussen ondernemers, politie en gemeente een beheersbaar inrichtingsplan te maken, dan kan de gemeente in de toekomst ook de mogelijkheden en onmogelijkheden van andere locaties bekijken. Om het mogelijk te maken in 2005 terrassen op het Neudeplein te hebben overlegt de gemeente op korte termijn met de ondernemers op de Neude.

De Neude is tijdens het terrassenseizoen vaak in gebruik voor evenementen. Er moet daarom een goed evenwicht gevonden worden tussen evenementen en terrassen en zomogelijk een combinatie daarvan. Er zal daardoor minder of geen ruimte meer zijn voor activiteiten die alleen gericht zijn op de promotie van een individuele organisatie of een enkel bedrijf. De wijkraad Binnenstad en de ondernemersvereniging zijn betrokken bij de verdere uitwerking.


4. Ontwerpen HOV-baan oostelijk deel Rijksstraatweg in De Meern vrij voor consultatie De twee ontwerpvarianten voor de HOV-baan op de Rijksstraatweg (tussen Meentweg en Meerndijk) in De Meern zijn door het college vrijgegeven voor consultatie. Bewoners van De Meern en andere belanghebbenden kunnen tot en met 13 oktober a.s. hun voorkeur uitspreken voor een van de twee ontwerpen voor dit deel van de HOV-baan.

In 2000 stelde het college van Vleuten-De Meern al een definitief ontwerp voor de busbaan op dit deel van de Rijksstraatweg vast. Dit ontwerp ging uit van een vrije busbaan met een naastgelegen parallelweg voor het overige verkeer. Deze parallelstrook was bedoeld voor zowel auto's als fietsers. Bewoners van de Rijksstraatweg uitten destijds bezwaren tegen dit ontwerp.

Het huidige college vindt dat meerijden op de vrije busbaan op het oostelijk deel van de Rijksstraatweg mogelijk zou moeten zijn. In een onderzoek zijn de consequenties van het meerijden van auto's op de busbaan in kaart gebracht. Dat leidde tot een nieuw schetsontwerp. Dit nieuwe ontwerp gaat ervan uit dat meerijden in oostelijke richting - dus van de Meerndijk richting de Meentweg - door autoverkeer op de vrije busbaan wordt toegestaan voor bewoners van dit deel van de Rijksstraatweg. Ook in dit ontwerp wordt langs de vrije busbaan een parallelweg aangelegd. Deze parallelweg is bedoeld voor fietsers en fungeert tevens als ventweg voor bestemmingsverkeer. Door het aanbrengen van een parallelweg kan bestemmingsverkeer op een veilige manier parkeren. Bovendien kunnen auto's inritten van huizen en bedrijven aan de Rijksstraatweg bereiken, zonder dat ze de doorgang van HOV-bussen verstoren. Op meerdere plaatsen kan vanaf de busbaan de parallelweg worden bereikt. Dit nieuwe ontwerp houdt nadrukkelijk rekening met de eerder geuite bezwaren van bewoners van de Rijksstraatweg tegen het eerdere ontwerp. Over het ontwerp is intensief overleg gevoerd met Rijkswaterstaat die het HOV-netwerk in Utrecht voor het grootste deel financiert.

Half september wordt een Stadsplan verspreid met informatie over beide ontwerpen. Het Stadsplan bevat ook informatie over de consultatieprocedure. Dinsdag 21 september a.s. houdt de gemeente een inloopavond voor bewoners in de directe omgeving van de geplande busbaan. Het college neemt de reacties van bewoners mee in de besluitvorming over de verdere uitwerking van een van de voorliggende ontwerpen.


5. Personeel en Cijfers 2003
De groei van het ambtelijke apparaat is in 2003 tot staan gebracht. Bij vrijwel alle gemeentelijke diensten van Utrecht daalt het aantal banen op dit moment. Dit is tegen de landelijke trend in. Het ziekteverzuim is het afgelopen jaar verder gedaald van 9,75% naar 8,54%. Dat blijkt uit de rapportage Personeel en Cijfers 2003 die het college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld. Met dit overzicht wil het college de raad jaarlijks een beeld geven van de ontwikkeling van het gemeentelijk personeelsbestand.

Dat de omvang van het ambtelijk apparaat in 2003 gelijk is gebleven (met ca. 4900 fte en ca. 5530 medewerkers) is vooral het gevolg van de medio 2003 ingestelde selectieve externe vacaturestop. Bij de toetsing van verzoeken om extern te werven heeft het college specifieke aandacht besteed aan de opvulling van vacatures door jongeren, allochtonen en medewerkers in de laagste loonschalen.

Het aantal personeelsleden van allochtone afkomst is in 2003 gelijk gebleven (ruim 13%). Relatief veel allochtonen stroomden uit. Daar stond tegenover dat ongeveer evenveel allochtonen zijn aangenomen. In 2003 was een op de zeven nieuwe medewerkers van allochtone afkomst.

Het aantal personeelsleden jonger dan 30 is iets afgenomen (van 11,4% naar 10,3%) maar altijd nog hoger dan het gemiddelde bij de lagere overheid (9,5%).

Het aandeel parttimers is in 2003 toegenomen. Dit heeft echter niet geleid tot een zodanige herverdeling van het werk dat ook het aantal personeelsleden toenam. Het grote aandeel parttimers binnen de diensten betekent wel iets voor de flexibiliteit van de organisatie. Het leidt daar soms tot plannings- en afstemmingsproblemen.

Bij de meting van 30 juni 2004 staat het aantal arbeidsplaatsen overigens op 4120 fte. Het grote verschil met het cijfer over 2003 hangt samen met de verzelfstandiging van de GVU.


6. Grotere schuren op woonwagenlocaties Leidsche Rijn. Woonwagenstandplaatsen aan de Emmerichlaan en de Walter Kollolaan in Leidsche Rijn krijgen bergingen met een groter vloeroppervlak dan eerder voorzien. Het college verleent vergunningen voor het vergroten van de fundering van de schuren. Hierover zijn afspraken gemaakt met de toekomstige bewoners, die vanwege de verbreding van rijksweg A2 verhuizen naar nieuwe locaties. Hen is toegezegd dat ze schuren krijgen die ongeveer even groot zijn als hun huidige bergingen. Tegen het verlenen van vergunning zijn negen zienswijzen ingediend, die te maken hebben met de grootte en hoogte van de schuren, de verrommeling van de locaties en de parkeerdruk. De bezwaren zijn volgens het college niet zo zwaarwegend dat medewerking aan de vergunningverlening geweigerd moet worden. Het college wijst er op dat voor elke nieuwe woonwagenlocatie een beheerplan wordt gemaakt om overlast tegen te gaan. Zienswijzen die betrekking hebben op de hoogte van de schuren zijn buiten beschouwing gelaten omdat die op een later moment door het college behandeld worden.

Content-Type: application/msword; name= "week38.doc" x-mac-type="42494E41"; x-mac-creator="4D535744" Content-Disposition: attachment; filename= "week38.doc"