Nuon bedrijfsresultaat over eerste helft 2004 29% hoger naar EUR 260
miljoen
Hoofdpunten:
* omzet + 3% naar EUR 2.539 miljoen (2003: EUR 2.476 miljoen)
* bedrijfsresultaat +29% naar EUR 260 miljoen (2003: EUR 202
miljoen)
* nettowinst +54% naar EUR 122 miljoen (2003: EUR 79 miljoen)
* operationele kasstroom EUR 344 miljoen (2003: EUR 15 miljoen)
* bedrijfskosten 2% lager naar EUR 630 miljoen (2003: EUR 643
miljoen)
* gemiddeld aantal storingsminuten per klant daalt naar 28,8 (2003:
33,6 minuten)
* aantal duurzame energieklanten +7% naar 695.000 (ultimo 2003:
650.000)
* resultaten over het tweede halfjaar van 2004 zijn naar verwachting
in lijn met resultaten over het eerste halfjaar
14 sep 2004 | Amsterdam | Nuon
De omzet van energiebedrijf Nuon is in de eerste helft van 2004 met 3%
gestegen naar EUR 2.539 miljoen (2003: EUR 2.476 miljoen). Deze
stijging is met name het gevolg van de integratie van voormalig
Reliant Energy Europe. De omzet van elektriciteit vertoonde een lichte
stijging. Als gevolg van de relatief warme winter viel de omzet van
gas licht terug. Het bedrijfsresultaat verbeterde met 29% naar EUR 260
miljoen (2003: EUR 202 miljoen.
De stijging van het bedrijfsresultaat werd gerealiseerd door de
bijdrage van Reliant Energy Europe, margeherstel in de zakelijke markt
en een goede beheersing van de operationele kosten binnen het gehele
bedrijf. De nettowinst steeg met 54% naar EUR 122 miljoen (2003: EUR
79 miljoen). Hoewel in het tweede halfjaar van 2004 hogere uitgaven
zijn voorzien op het gebied van onderhoud, marketing en
automatisering, verwacht Nuon dat de resultaten over het tweede
halfjaar van 2004 in lijn liggen met de resultaten over het eerste
halfjaar.
Reactie Ludo van Halderen, voorzitter Raad van Bestuur:
"Gezien de marktomstandigheden zijn we tevreden met de financiële
resultaten over het afgelopen halfjaar. Deze resultaten ondersteunen
onze strategie om te groeien in Noordwest-Europa. Het rendement op het
geïnvesteerd kapitaal is nog te laag. Wij behaalden het afgelopen
halfjaar circa 5% en streven zo snel mogelijk naar een niveau van
tenminste 7%. Dit willen wij bereiken door verdergaande
kwaliteitsverbeteringen, kostenreductie en het ontwikkelen van nieuwe
producten en diensten.
De volledige opening van de energiemarkt is rustig verlopen. Tussen 1
juli en 1 september jl. zijn in heel ons land circa 370.000
huishoudens overgestapt naar een andere leverancier. Dat is circa 4%
van de in totaal ruim 7 miljoen huishoudens. De wisselingen in ons
klantenbestand zijn in lijn met het algemene marktbeeld. Per saldo
bleef ons aandeel in de elektriciteits- en gasmarkt de eerste acht
maanden van het jaar nagenoeg ongewijzigd.
Hoewel de tevredenheid van onze klanten langzaam stijgt, is onze
dienstverlening aan hen nog niet op het gewenste niveau. Wij hebben
aanvullende maatregelen genomen om de kwaliteit van onze
dienstverlening te verhogen, waaronder op het gebied van de
bereikbaarheid van onze call centra en de afhandeling van klachten.
Sinds de komst van de volledige vrije markt en nieuwe regelgeving zijn
sommige processen onnodig ingewikkeld geworden. Deze brengen
bijvoorbeeld voor verhuisprocessen meer administratieve handelingen
met zich mee. Dit vraagt extra inspanningen van zowel de klant als de
energieleverancier."
Toelichting op financiële resultaten
Naast de invloed van de acquisitie van Reliant Energy Europe kwam de
stijging van het bedrijfsresultaat met name voort uit de focus op
kwaliteit, efficiencyverbetering en kostenreductie. In het eerste
halfjaar van 2004 kwamen de bedrijfskosten 2% lager uit op EUR 630
miljoen (2003: EUR 643 miljoen), vooral als gevolg van lagere uitgaven
aan ICT, marketing en personeelskosten. Vorig jaar heeft Nuon haar
beleid met betrekking tot de zakelijke markt aangepast en haar klant-
en contractportefeuille op orde gebracht. Dit heeft geleid tot een
positieve bijdrage aan de brutomarge. De verbetering van het
factureringsproces is zichtbaar in de voortgaande daling van de post
openstaande debiteuren, en is daarmee een van de fundamenten van de
verbeterde netto werkkapitaalpositie van de onderneming.
Mede dankzij deze goede resultaten over het eerste halfjaar vertoonde
de operationele kasstroom een sterke verbetering naar EUR 344 miljoen
(2003: EUR 15 miljoen).
De totale netto schuldpositie daalde met circa EUR 296 miljoen tot EUR
2.187 miljoen (ultimo 2003: EUR 2.483 miljoen). De solvabiliteit
verbeterde licht dankzij de positieve resultaten en lagere
schuldpositie en kwam uit op 42,8% (ultimo 2003: 42,3%).
Stijging aantal duurzame energieklanten
Het aantal klanten dat gebruik maakt van één van de duurzame
energieproducten van Nuon nam toe met 7% naar ruim 695.000 klanten
(ultimo 2003: 650.000). Nuon heeft het gedeeltelijk wegvallen van de
overheidssubsidie op het gebruik van duurzame energie per 1 juli 2004
volledig gecompenseerd, zodat klanten dezelfde prijs voor Nuon
Groenstroom betalen als voor grijze stroom.
Daling aantal storingsminuten
Het gemiddeld aantal storingsminuten per klant daalde met ruim 14%.
Uit de cijfers van Continuon Netbeheer komt het voortschrijdend
12-maands gemiddelde per 30 juni 2004 uit op 28,8 minuten per
Nuon-klant (2003: 33,6). Dit komt mede door een betere uitwisseling
van gegevens bij graafwerkzaamheden én door technische verbeteringen.
Algemene gang van zaken
In de eerste zes maanden van 2004 heeft Nuon verder gewerkt aan de
invulling van drie prioriteiten: focus op klantgerichtheid, sturing op
kwaliteit, efficiency en kostenreductie, en aandacht voor normen en
waarden.
Van januari tot en met juni 2004 is veel aandacht besteed aan de
integratie van het voormalige Reliant Energy Europe. De eerste helft
van 2004 stond ook in het teken van de voorbereiding op de totale
liberalisering van de energiemarkt. In deze periode heeft Nuon
speciale zorg besteed aan de communicatie met haar klanten over de
veranderingen per 1 juli 2004. Mede op initiatief van Continuon
Netbeheer is in juni 2004 het nationaal storingsnummer voor
stroomstoringen 0800 9009 geïntroduceerd.
Uit onderzoek blijkt dat de tevredenheid van de consumentenklanten
zich op een hoger niveau bevindt dan in 2003. Ook de zakelijke klanten
zijn in het afgelopen halfjaar over de gehele linie meer tevreden dan
in 2003. Dit komt voort uit betere prestaties op het gebied van onder
meer prijsstelling en facturering.
In België en Duitsland kreeg de grensoverschrijdende groeistrategie
verder gestalte. In Duitsland werd Industriepark Düren overgenomen,
het zesde industriepark waarvoor Nuon het gehele (energie- en
facilitair) management verzorgt. In België steeg het aantal klanten
tot boven de 170.000 (ultimo 2003: 130.000), waardoor Nuon in
Vlaanderen inmiddels de grootste nieuwe energieaanbieder is.
Over Nuon en Continuon Netbeheer
Nuon is een toonaangevende Nederlandse energieonderneming, die met
elektriciteit, gas, warmte en aanvullende diensten 2,7 miljoen klanten
bedient in met name Nederland, België en Duitsland. De onderneming is
actief in productie, handel, transport en levering van (duurzame)
energie. Nuon streeft naar evenwichtige groei voor alle betrokkenen:
aandeelhouders, medewerkers, klanten, milieu en maatschappij. De omzet
in 2003 bedroeg EUR 5,1 miljard. Nuon heeft bij Standard & Poor's een
lange termijn rating van A+ met negative outlook. Moody´s Investors
Service hanteert een lange termijn rating van A2 met stable outlook.
Bij Nuon werken circa 9.000 medewerkers (inclusief
meerderheidsdeelnemingen). De belangrijkste aandeelhouders van Nuon
zijn de provincies Friesland, Gelderland en Noord-Holland en de
gemeente Amsterdam. Continuon Netbeheer, het netwerkbedrijf van Nuon,
beheert 95.000 kilometer elektriciteitsleidingen en 35.000 kilometer
gasleidingen. Het netwerk behoort met een betrouwbaarheid van 99,994%
tot de top van de wereld.
Presentatie bij halfjaarcijfers
Een korte presentatie, behorende bij de halfjaarcijfers van 2004.
Presentatie | PDF, 204 kb
halfjaarcijfers 2004
Download hier
Download PDF viewer
Nuon