H&K / REAAL VERZEKERINGEN

REAAL Verzekeringen gaat intermediairmarkt versterken

REAAL gaat samen met 'winnaars' de intermediairmarkt versterken Marketing Game en opvolgende activiteiten unieke ondersteuning aan de markt

Utrecht, 15 september 2004 Vandaag wordt tijdens het REAAL Marketingevenement 2004 het startschot gegeven voor de nieuwe ondersteuningsaanpak van REAAL Verzekeringen. Tijdens het evenement krijgt een groep van 200 intermediairs de nieuwe aanpak gepresenteerd. Na het evenement gaat REAAL intermediairs ondersteunen met een individueel coachingstraject. REAAL laat met deze aanpak zien dat ze het intermediairkanaal onvoorwaardelijk steunt. Ondersteuning vanuit de verzekeraar en effectieve marketing en ondernemerschap vanuit de intermediairs moeten ervoor zorgen dat de intermediairmarkt behouden blijft en de consument gegarandeerd blijft van onafhankelijk advies. Maar liefst 79% van de Nederlanders staat bij een financieel adviseur in de boeken. Als het intermediair de juiste marketing op deze groep loslaat, ligt er een enorm potentieel. REAAL ziet mogelijkheden voor die intermediairs, die inspelen op de sterk veranderende markt en bereid zijn extra inspanning te verrichten. REAAL gaat deze 'winnaars' intensief ondersteunen.

Het belang van extra ondersteuning voor de intermediairmarkt staat buiten kijf. De verzekeringsmarkt zal zich de komende jaren verder stabiliseren en de kansen voor het intermediair gaan verschuiven van nieuwe klanten naar cross-selling, oftewel het vergroten van de polisdichtheid per klant. Het intermediair zal bovendien hard moeten vechten voor het marktaandeel van haar kanaal. De concurrentie van internet, directwriters en banken zorgt ervoor dat het intermediair zich verder moet ontwikkelen. Uitstekende vakkennis en klanten voorzien van onafhankelijk advies zijn daarin essentieel. Goed ondernemerschap en effectieve marketing zijn echter zeker zo doorslaggevend.

REAAL Marketingevenement 2004
De 200 intermediairs die vandaag deelnemen aan het REAAL Marketingevenement 2004, worden ingedeeld in teams van zes personen. In verschillende spelrondes moeten de teams strategische marketingkeuzes maken en reageren op ontwikkelingen tijdens het spel. Doel van de game is de waarde van de fictieve klantportefeuille te maximaliseren door meer klanten, meer omzet per klant of de relatieduur per klant te beïnvloeden. Op het einde van de dag is duidelijk welke keuzes goed bleken en welke minder succesvol. Op deze manier ervaren de intermediairs ter plekke het belang van investeren in marketing en kennis. Het REAAL Marketingevenement is ontwikkeld door REAAL in samenwerking met TPG/Cendris en MCC, ook verantwoordelijk voor andere bekende simulatiespellen als de NIMA Marketing Game.

In navolging van het evenement start REAAL dit najaar met een gericht individueel ondersteuningstraject. In de eerste fase van dit traject wordt gezamenlijk met de financieel adviseur een strategisch plan opgesteld. De tweede fase bestaat uit de realisatie van het plan. REAAL geeft de ondernemer hierbij exclusief toegang tot haar uitgebreide netwerk van specialisten op het gebied van Verkoop, Marketing, Communicatie, Innovatie, Administratie, Automatisering, Personeel, Opleidingen, Juridische Zaken en Financiën.

REAAL is er van overtuigd dat deze één-op-één ondersteuning duidelijke toegevoegde waarde levert. Hans Wilkes, Directeur Verkoop REAAL Verzekeringen licht toe: 'De consument vraagt maatwerk van een financieel adviseur. Met standaard producten die niet flexibel zijn, is een consument niet geholpen. Hetzelfde geldt voor het intermediair: standaard ondersteuning vanuit een verzekeringsmaatschappij voldoet niet. Elke financieel adviseur heeft zijn eigen problemen en factoren die het succes bepalen. Door per situatie te bekijken waar een ondernemer mee geholpen kan worden, zijn we in staat die ondersteuning te bieden waarop men wél zit te wachten.'

Onvoorwaardelijke keuze voor intermediair
REAAL kiest met deze aanpak onvoorwaardelijk voor het intermediair. 'De consument is gebaat bij objectief advies en vindt dat alleen bij een financieel adviseur. Bovendien is een intermediair met extra marketinginspanningen als geen ander in staat om bij bestaande klanten cross-selling toe te passen. Er liggen voldoende kansen, maar die moeten wel opgepakt worden. Wij gaan ze daarbij niet alleen ondersteunen, maar roepen bovendien in onze consumentencampagnes de klant op om naar hun financieel adviseur te gaan; een extra duwtje in de rug dat door het intermediair actief opgepakt moet worden.' aldus Wilkes.

Over REAAL Verzekeringen
REAAL Verzekeringen maakt deel uit van de bankverzekeraar SNS REAAL Groep. SNS REAAL Groep heeft een balanstotaal van EUR 53,0 miljard en er werken bijna 5.500 medewerkers. REAAL Verzekeringen biedt particuliere en zakelijke klanten een compleet aanbod van flexibele en betrouwbare verzekeringsproducten. REAAL werkt exclusief via het intermediair, heeft vestigingen in Utrecht, Alkmaar en Zoetermeer en telt circa 1.800 medewerkers. REAAL Verzekeringen heeft een realistische kijk op verzekeren en weet wat er speelt in de markt en in de maatschappij. Productleiderschap is de focus van de onderneming met als doel innovatieve producten, een uitstekende administratieve afhandeling en ondersteuning.