Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Eurocamp blikt tevreden terug op het seizoen 2004

Eurocamp, succesvol aanbieder van verzorgde campingvakanties in compleet ingerichte bungalowtenten en luxe stacaravans op circa 180 Europese topcampings, blikt tevreden terug op het vakantieseizoen 2004.

Stijging van 15%
In tegenstelling tot vele sombere berichten uit de toeristische sector over het afgelopen zomerseizoen, meldt Eurocamp Benelux dat het aantal gezinsvakanties in 2004 is gestegen met 15%. Deze groei is met name gerealiseerd door de boekingen van stacaravans. De verhouding van stacaravan tot bungalowtent is inmiddels fifty-fifty. De conclusie is dat er duidelijk een opgaande lijn is waar te nemen in de behoefte aan meer comfort en luxe.

Opvallende gegevens
Eurocamp Benelux meldt met betrekking tot het seizoen 2004 enkele opvallende gegevens:
. De gemiddelde vakantieduur is iets afgenomen; van 12,6 nachten naar 12,1 nachten.
. Toenemende belangstelling voor de meivakantie; steeds meer gezinnen gebruiken deze voordelige periode voor een 2-weekse vakantie in met name warme gebieden.
. Onmiskenbare invloed van het EK-voetbal; ondanks de goede voorzieningen op diverse locaties bleven veel gezinnen thuis om de voetbalwedstrijden te zien.
. De verschuiving van de schoolvakanties - eerste schoolvakantie begon op 3 juli, in 2003 op 28 juni - was van invloed op de bezettingsgraad in deze periode. Dit werd echter weer in evenwicht gebracht door meer reserveringen voor eind augustus en begin september.

Ondanks de toename van last-minute aanbiedingen bij vele touroperators, kan Eurocamp terugkijken op een succesvolle vroegboekcampagne. Intussen loopt deze campagne voor het zomerseizoen 2005 ook al naar wens. Deze duurt tot 1 januari 2005.

Bestemmingen
In het vakantieseizoen 2004 waren de zonbestemmingen favoriet, in het bijzonder wanneer men de vakantiekeuze in juni of juli nog moest bepalen. Het Nederlandse weer was daar debet aan.
De Middellandse-Zeekust toonde een opmerkelijke verschuiving van de Rivièra naar de Languedoc-Roussillon. Ook de Adriatische kust in Italië stond sterk in de belangstelling; de groei bedroeg daar zelfs 50%. De dichtbijbestemmingen in Nederland en Luxemburg zijn met een groei van 35% eveneens in opkomst. Voor deze bestemmingen loopt het seizoen pas na de herfstvakantie ten einde.

Conclusie
Eurocamp Benelux is beslist tevreden; directeur Dick Poortinga ziet ook het komend seizoen met vertrouwen tegemoet. Extra redenen hiervoor zijn het succes van de vroegboek-campagne voor 2005 en de conclusies uit een onderzoek van juni 2004, waarin naar voren kwam dat circa 70% van de reserveringen voortkomt uit een eerdere, plezierige ervaring met Eurocamp. Een betere mond-tot-mondreclame kan Eurocamp zich niet wensen!

Amersfoort, 15 september 2004