Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Hilversum, 15 september 2004

Talpa en mtv networks sluiten overeenkomst over zendtijd

Het investeringsbedrijf van John de Mol - Talpa - en MTV Networks zijn een overeenkomst aangegaan over de exploitatie van de avondzendtijd op het Nederlandstalige TV-station Nickelodeon. Op z'n vroegst per augustus 2005 wil Talpa de Nickelodeon-zendtijd vanaf 18 uur dagelijks invullen met een programmering gericht op een brede doelgroep, waarmee een natuurlijke aansluiting op het familiaire karakter van de Nickelodeon programmering bereikt wordt.
Details kunnen in dit stadium nog niet worden gegeven, maar de nieuwe zender wil naast op families gericht entertainment ook sport uitzenden. In dat verband is Talpa geĂŻnteresseerd in de uitzendrechten van de Nederlandse Eredivisie. Deze rechten komen met ingang van het seizoen 2005-2006 vrij. MTV en Talpa zullen samen zo snel mogelijk gesprekken met kabelbedrijven en programmaraden aangaan om de benodigde toestemming voor doorgifte van de aangepaste programmaformule te verkrijgen.

De naderende overgang van analoge naar digitale televisie zal, in de overtuiging van Talpa, ook in Nederland binnen afzienbare tijd leiden tot een herschikking van het TV-landschap. Talpa wil daar een rol in spelen, waarmee het starten van een eigen televisiekanaal moet worden gezien als een eerste stap in die richting. Volgens de Talpa-visie vormt free-to-air broadcasting, met de bijpassende brede programmering, een interessant vertrekpunt op weg naar digitalisering en het daarmee samenhangende einde van de schaarste in de ether dan wel de krapte op de kabel.

Talpa vindt het nog te vroeg om details over de programmering van het nieuwe station bekend te maken, maar de zender wil duidelijk streven naar een substantieel marktaandeel en een breed samengesteld publiek. "Ik realiseer me heel goed", zegt John de Mol, " dat het druk is op de Nederlandse televisiemarkt en dat zo'n substantieel marktaandeel makkelijker gezegd is dan bereikt. Toch denk ik dat met goed product, een dosis geduld en een beetje lef een positie bij de best bekeken zenders binnen een aantal jaren bereikbaar is."
Over de keuze voor Nickelodeon zegt hij: "Ik ben erg enthousiast over MTV Networks als partner. Het is niet alleen internationaal maar ook in Nederland een sterke organisatie die met de zenders MTV, TMF, Nickelodeon en The Box een mooie positie inneemt. En het voordeel van Nickelodeon is, dat het station al bij vrijwel alle Nederlandse kabelhuishoudens op de afstandsbediening staat geprogrammeerd."

MTV Networks en Talpa zullen de komende maanden ook gebruiken om andere vormen van samenwerking te onderzoeken. Zo zal worden gekeken naar gezamelijke activiteiten op het gebied van jongerenformats, reclameverkoopactiviteiten en andere media.
Dan Ligtvoet, directeur van MTV Networks in de Benelux: "De samenwerking met Talpa en John de Mol spreekt MTV Networks om meerdere redenen erg aan. Heel belangrijk is het gegeven dat John de Mol zelf aan de wieg van vele formats heeft gestaan die juist door jonge mensen massaal werden omarmd. Met onze vier jongerenzenders Nickelodeon, MTV, The Box en TMF zal die creatieve factor in de samenwerking met Talpa een positieve stimulans gaan betekenen."

De snelgroeiende zender Nickelodeon is eigendom van MTV Networks, dat deel uitmaakt van het Amerikaanse Viacom. Sinds dit jaar is Viacom tevens grootaandeelhouder van het Duitse Viva Media, dat in Nederland de muziekzender The Box exploiteert.
Nickelodeon begon 25 jaar geleden als kinderzender in de Verenigde Staten en is inmiddels in 149 landen te zien. Het Nederlandstalige station bestaat sinds september 2002. In de zomer van 2003 werd een 24-uurs programmering ingesteld. De afgelopen zomer was Nickelodeon de bestbekeken jeugdzender van Nederland.

__________________