16-9-2004
Nieuwe Alfa 147 debuteert op de Salon van Parijs
Tijdens de Salon van Parijs stelt Alfa Romeo de nieuwe Alfa 147 voor.
De sportieve Italiaanse hatchback is qua design met name aan de
voorzijde veranderd. Het front is verder in lijn komen te liggen met
grotere broers Alfa 156 en Alfa 166. Koplampunits, grille en
bumperpartij werden nieuw getekend.
Niet alleen veranderingen aan de voorzijde
Aan de achterzijde is de achterklep gewijzigd en zijn de lichtunits
eveneens aangepast. Voortaan zijn ze meer driehoekig gevormd en worden
ze omlijst door een verchroomd randje.
Verfijning interieur
Binnenin valt direct op dat er nu gekozen kan worden voor een duo tone
kleurstelling van het dashboard. Diverse combinaties zijn mogelijk,
waaronder het chique blauw/grijs. Verder werd het oppervlaktemateriaal
van het dashboard aangepakt, onderging het instrumentarium grafische
wijzigingen, is er een nieuwe bekleding voor de stoelen en
deurpanelen, terwijl ook de vorm van de achterste hoofdsteunen is
gewijzigd. Ze kunnen eenvoudig omlaag voor een optimaal zicht naar
achteren.
1.9 JTD 16V nu 150 pk sterk
Het motorenpalet bestaat evenals voorheen- uit drie benzine- en drie
turbodieselkrachtbronnen. De range begint met het 1.6 TwinSpark 16V
tweetal (105 pk en 120 pk versie). Meest potente benzinemotor is de
2.0 TwinSpark 16-klepper (150 pk). Nieuw, en ook 150 pk sterk (305 Nm
koppel), is de 1.9 JTD 16V common-rail turbodieselmotor. Deze MultiJet
viercilinder vervangt de 140 pk sterke telg en wordt geflankeerd door
een 115 pk en 100 pk variant van de befaamde 1.9 JTD 8V. Op het gebied
van de transmissies komt Alfa met een doorontwikkeling van de
ingenieuze Selespeed versnellingsbak. Dankzij diverse aanpassingen zal
de bestuurder de gerobotiseerde transmissie voortaan als nóg
gebruiksvriendelijker ervaren. Ongeacht of hij/zij nu manueel van
verzet wisselt, dan wel de bak in de automaat-modus heeft staan.
Introductie van Comfort-onderstel
Een andere noviteit is de introductie van het zogenaamde
Comfort-onderstel. Deze nieuwe configuratie, standaard op de 150 pk
sterke 1.9 JTD 16V en optioneel op de andere versies, combineert een
double wishbone wielophanging (voor) met een geavanceerde MacPherson
layout aan de achterzijde. Resultaat is een grotere mate van comfort,
zonder negatieve gevolgen voor de handling. Het reguliere onderstel
van de nieuwe Alfa 147 is overigens naar een nog hoger plan getild
dankzij nieuwe veren, een andere afstelling en het gebruik van een
nieuwe, holle stabilisatorstang (voorzijde). Wijzigingen die ook nog
eens hebben geleid tot een gewichtsreductie van 1,7 kg.
Maximale veiligheid
Zoals te doen gebruikelijk ontbreekt het de Alfa 147 aan niets op het
gebied van de actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Zo zijn
systemen als ABS, EBD, VDC en MSR standaard dan wel optioneel
leverbaar. Uiteraard horen front airbags, zij-airbags en
window-airbags tot het standaard pakket.
AutoRai