AutoRai

16-9-2004

Nieuwe Alfa 147 debuteert op de Salon van Parijs

Tijdens de Salon van Parijs stelt Alfa Romeo de nieuwe Alfa 147 voor. De sportieve Italiaanse hatchback is qua design met name aan de voorzijde veranderd. Het front is verder in lijn komen te liggen met grotere broers Alfa 156 en Alfa 166. Koplampunits, grille en bumperpartij werden nieuw getekend.

Niet alleen veranderingen aan de voorzijde
Aan de achterzijde is de achterklep gewijzigd en zijn de lichtunits eveneens aangepast. Voortaan zijn ze meer driehoekig gevormd en worden ze omlijst door een verchroomd randje.

Verfijning interieur
Binnenin valt direct op dat er nu gekozen kan worden voor een duo tone kleurstelling van het dashboard. Diverse combinaties zijn mogelijk, waaronder het chique blauw/grijs. Verder werd het oppervlaktemateriaal van het dashboard aangepakt, onderging het instrumentarium grafische wijzigingen, is er een nieuwe bekleding voor de stoelen en deurpanelen, terwijl ook de vorm van de achterste hoofdsteunen is gewijzigd. Ze kunnen eenvoudig omlaag voor een optimaal zicht naar achteren.


1.9 JTD 16V nu 150 pk sterk
Het motorenpalet bestaat evenals voorheen- uit drie benzine- en drie turbodieselkrachtbronnen. De range begint met het 1.6 TwinSpark 16V tweetal (105 pk en 120 pk versie). Meest potente benzinemotor is de
2.0 TwinSpark 16-klepper (150 pk). Nieuw, en ook 150 pk sterk (305 Nm koppel), is de 1.9 JTD 16V common-rail turbodieselmotor. Deze MultiJet viercilinder vervangt de 140 pk sterke telg en wordt geflankeerd door een 115 pk en 100 pk variant van de befaamde 1.9 JTD 8V. Op het gebied van de transmissies komt Alfa met een doorontwikkeling van de ingenieuze Selespeed versnellingsbak. Dankzij diverse aanpassingen zal de bestuurder de gerobotiseerde transmissie voortaan als nóg gebruiksvriendelijker ervaren. Ongeacht of hij/zij nu manueel van verzet wisselt, dan wel de bak in de automaat-modus heeft staan.

Introductie van Comfort-onderstel
Een andere noviteit is de introductie van het zogenaamde Comfort-onderstel. Deze nieuwe configuratie, standaard op de 150 pk sterke 1.9 JTD 16V en optioneel op de andere versies, combineert een double wishbone wielophanging (voor) met een geavanceerde MacPherson layout aan de achterzijde. Resultaat is een grotere mate van comfort, zonder negatieve gevolgen voor de handling. Het reguliere onderstel van de nieuwe Alfa 147 is overigens naar een nog hoger plan getild dankzij nieuwe veren, een andere afstelling en het gebruik van een nieuwe, holle stabilisatorstang (voorzijde). Wijzigingen die ook nog eens hebben geleid tot een gewichtsreductie van 1,7 kg.

Maximale veiligheid
Zoals te doen gebruikelijk ontbreekt het de Alfa 147 aan niets op het gebied van de actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Zo zijn systemen als ABS, EBD, VDC en MSR standaard dan wel optioneel leverbaar. Uiteraard horen front airbags, zij-airbags en window-airbags tot het standaard pakket.