European Commission

IP/04/1106

Brussel, 16 september 2004

Commissie geeft joint venture VNU en WPP voor kijkcijfermeting groen licht

De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor een geplande joint venture van het Nederlandse VNU en het Britse WPP die hun diensten inzake kijkcijfermeting buiten Noord-Amerika zou combineren. Deze nieuwe onderneming zou weliswaar tot de drie grootste meetbedrijven in Europa behoren, maar na onderzoek meende de Commissie dat er op de markt nog steeds voldoende concurrentie zou zijn.

Op 11 augustus hebben het Nederlandse VNU NV en de Britse WPP Group Plc bij de Commissie hun plannen aangemeld om hun diensten inzake kijkcijfermeting buiten Noord-Amerika samen te brengen.

Deze operatie brengt AC Nielsen (dat in 2001 door VNU werd overgenomen ) en het Italiaanse AGB (dat eerder dit jaar in handen van WPP kwam ) samen. Zo ontstaat een van de grootste Europese bedrijven op de markt voor kijkcijfermeting - naast het Duitse GfK AG en het Britse Taylor Nelson Sofres Plc.

Voor kijkcijfermeting worden op min of meer continue basis voor de landelijke of lokale televisie het aantal kijkers gemeten. Deze informatie (de zgn. "ratings") wordt, samen met andere informatie over kijkgewoonten, gebruikt door programmakers, omroepen, uitgevers, mediaplanners en inkopers van zendtijd om te bepalen hoe ze consumenten en kijkers het best kunnen bereiken.

Uit onderzoek van de Commissie is gebleken dat het hier om een markt gaat waar de afnemers, onder wie vooral tv-stations en adverteerders, vaak samenwerken om, via veilingen, één aanbieder van kijkcijfermetingen te selecteren en er zo voor te zorgen dat de gegevens door allen kunnen worden gebruikt. In alle EER-landen, met uitzondering van Polen, is er inderdaad telkens maar één aanbieder van kijkcijfermetingen.

Ook constateerde de Commissie dat deze "winner-take-all"-veilingen op ongeregelde tijdstippen plaatsvinden en dat de contracten over lange perioden lopen, zodat er een sterke prikkel is om een contract binnen te halen. De afnemers kunnen ook aanzienlijke kopersmacht uitoefenen door gemeenschappelijke tenders te organiseren voor het aanbieden van diensten op het gebied van kijkcijfermeting.

Gezien deze marktkenmerken concludeerde de Commissie dat de vermindering van het aantal grote Europese spelers - van vier naar drie - geen grote hinderpaal zal zijn voor daadwerkelijke mededinging, vooral omdat alle geloofwaardige bieders sterke technologische platforms en een goeie marktreputatie bezitten.

Momenteel biedt VNU binnen de Europese Economische Ruimte (EER) haar AC Nielsen-dienst alleen in Zweden en Ierland aan. Via het recent overgenomen AGB is WPP actief in Cyprus, Griekenland, Hongarije, Italië, Polen, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk, maar ook buiten Europa.

Zowel VNU als WPP bieden een aantal andere diensten aan, onder meer op het gebied van marktonderzoek. Die blijven echter buiten deze operatie.

---

Zie de beschikking in zaak M.2291 - VNU / AC Nielsen op de website van de Commissie, of persbericht IP/01/192

De operatie werd uitsluitend door de Griekse mededingingsautoriteiten onderzocht. De zaak kwam namelijk niet voor EU-onderzoek in aanmerking.