Ingezonden persbericht


WERKGEVERS GOEDERENVERVOER TEGEN KABINETSPLANNEN

Den Haag/Zoetermeer 16 september 2004 De werkgevers in het beroepsgoederenvervoer over de weg, verenigd in Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV Goederenvervoer) en Transport en Logistiek Nederland (TLN), wijzen eensgezind de kabinetsplannen voor wijziging in de VUT- en prepensioenregelingen af. De kabinetsplannen komen er in feite op neer dat het voor veel werknemers onbetaalbaar wordt om van deze regeling gebruik te maken.

De VUT-regeling in het beroepsgoederenvervoer is op last van de overheid in 2001 omgezet in een prepensioenregeling. Bij deze recente omzetting is de richtleeftijd al verhoogd van 59 naar 60 jaar, waarbij er werknemers zijn die langer zullen doorwerken, omdat zij een te korte opbouw hebben. Deze omzetting heeft voor zowel werkgevers als werknemers grote kosten met zich meegebracht. De overheid toont zich geen betrouwbare partner als deze recent ingevoerde regeling nu al op de helling komt te staan. De financiering van het prepensioen is een lange termijn kwestie. Er wordt uitgegaan van 39 jaar opbouw per werknemer.

KNV Goederenvervoer en TLN zijn van mening dat iedere sector zijn eigen beleid moet kunnen bepalen. De goederenvervoersector is arbeidsintensief, waarbij voornamelijk lichamelijke arbeid wordt verricht en waarin de werknemers al jong beginnen. Vaak heeft een werknemer er op zijn zestigste al veertig jaar zware arbeid opzitten. De werkgevers vrezen dat, als de kabinetsplannen doorgaan, het aantal oudere arbeidsongeschikten in deze sector flink zal toenemen.

De goederenvervoerders over de weg pleiten voor een continuering van de prepensioenregeling, waarbij financiering op collectieve basis geregeld is, omdat anders het financiële fundament onder het prepensioen wegvalt. Hierbij geldt als kanttekening dat het huidige kostenniveau van VUT en prepensioen (totaal 11,58%, waarvan 8,83% voor werkgever en 2,75% voor werknemer) het absolute maximum is.

KNV Goederenvervoer en TLN zijn van mening dat het kabinet te makkelijk voorbijgaat aan de uitvoeringsaspecten van zijn plannen. Wijziging in ouderdomsregelingen zijn op een korte termijn vrijwel niet zorgvuldig te regelen en zullen zeer arbeidsintensief en tijdrovend en daarmee ook zeer kostbaar zijn. Daarnaast vrezen KNV Goederenvervoer en TLN dat de pensioenfondsen ook op langere termijn geen goede uitvoering aan deze kabinetsplannen kunnen geven.

In het beroepsgoederenvervoer over de weg zijn in Nederland 140.000 personen werkzaam.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Noot voor de redactie (