Gemeente Groningen

woensdag 15 september:
Gemeente Groningen moet bezuinigen op minimabeleid

De gemeente Groningen moet volgend jaar 3,3 miljoen euro bezuinigen op het minimabeleid. Evenals in 2004 krijgt de gemeente in 2005 minder geld van de rijksoverheid. In 2004 is het tekort eenmalig opgevangen door gemeentelijk geld in te zetten. Voor de komende jaren moet er echter een structurele oplossing komen. Het college van B&W stelt voor de noodzakelijke bezuinigingen deels op te vangen met gemeentelijk geld, omdat een besparing van 3,3 miljoen euro de minima in de stad onverantwoord hard zou treffen. Door het inzetten van 500.000 euro reïntegratiegelden blijft er een te bezuinigen bedrag over van 2, 8 miljoen euro. In afwachting van meer duidelijkheid over de financiële positie van de gemeente in de komende jaren wil het college van B&W een deel van de bezuiniging afdekken met incidentele middelen. Hiermee komt het te bezuinigingen bedrag voor 2005 uit op 1,5 miljoen euro. Deze bezuiniging realiseert de gemeente voor een deel door efficiencyverbetering. Het is echter onvermijdelijk om daarnaast op de voorzieningen voor de minima te bezuinigen.

Het minimabeleid van de gemeente Groningen bestaat uit: individuele bijzondere bijstand, schuldhulpverlening, de Stadjerspas en specifieke projecten als de maaltijdvoorziening. Op al deze terreinen zal worden bezuinigd, maar door de inzet van gemeentelijk geld kunnen bijna alle voorzieningen in meer of mindere mate overeind worden gehouden. Zo blijft de Toeslag Ouderbijdrage Schoolfonds (TOS) gehandhaafd. Uit de niet-verplichte ouderbijdrage betalen scholen bijvoorbeeld schoolreizen. Door de TOS te handhaven kunnen kinderen van minima aan dergelijke schoolactiviteiten blijven deelnemen. Ook kan door de inzet van gemeentelijk geld de Stadjerspas blijven bestaan.

Individuele bijzondere bijstand
De begrote uitgaven in 2005 voor individuele bijzondere bijstand bedragen 4,3 miljoen euro. Hierop wil de gemeente Groningen 810.000 euro bezuinigen. Bijna de helft van deze besparing realiseert de gemeente door de aanvullende bijstand voor jongeren van 18 tot 21 jaar te verlagen, een maatregel waartoe de gemeenteraad in mei dit jaar al heeft besloten. Met het verlagen van de vergoeding voor woninginrichting en duurzame gebruiksgoederen bespaart de gemeente 200.000 euro. Een van de overige maatregelen is het invoeren van een drempelbedrag van 111 euro voor bepaalde kosten waarvoor bijzondere bijstand kan worden aangevraagd. Dat betekent dat mensen hun bonnetjes opsparen tot ze boven dit bedrag uitkomen. Hierdoor voorkomt de gemeente dat de uitvoeringskosten die zij zelf maakt hoger zijn dan de kosten die de cliënt heeft gemaakt.

Ook op de maaltijdvoorziening moet bezuinigd worden. Uitgangspunt is dat de kwaliteit van de maaltijden gewaarborgd blijft.

Schuldhulpverlening
De kosten voor schuldhulpverlening (2,7 miljoen euro) moeten met 700.000 euro omlaag. Net als bij de individuele bijzondere bijstand wil de gemeente strenger zijn bij de beoordeling of schuldhulpverlening echt nodig is. In opdracht van de gemeenteraad werkt de dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE) nu al aan strengere voorwaarden voor toelating tot schuldhulpverlening.

Besparingen bereikt SOZAWE ook door de tijdsduur van schuldhulpverlening (besparing: 250.000 euro) en budgetbeheer (besparing: 200.000 euro) te beperken. Deze diensten worden aangeboden door respectievelijk Bureau Geldzorg en de Groningse Kredietbank (GKB), afdelingen van SOZAWE. De op handen zijnde samenvoeging van deze twee afdelingen bespaart nog eens 100.000 euro.

Stadjerspas
De Stadjerspas ten slotte moet 200.000 euro van de begrote 750.000 euro inleveren. Deze bezuiniging realiseert de gemeente door bijvoorbeeld extra kortingen op onder andere het lidmaatschap van sportverenigingen af te schaffen. De 'gewone' kortingen voor deze activiteiten blijven bestaan. De coupons voor gratis zwemmen en schaatsen worden uit het pakket gehaald, maar ook hier worden de 'gewone' kortingen gehandhaafd.

De voorgestelde bezuinigingen zijn structureel en gelden dus ook voor de jaren na 2005. Het college heeft bij deze bezuinigingen een visie gehanteerd die uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van klanten en maatwerk. Daarnaast heeft het college rekening gehouden met de gevolgen van het verstrekken van bijzondere bijstand voor de reïntegratie van bijstandsklanten. Bijzondere bijstand moet het aanvaarden van werk niet in de weg staan.
Met de bezuinigingen resteert voor 2005 en 2006 een incidenteel tekort van 3,4 miljoen euro (1,7 miljoen euro per jaar). Dit tekort betaalt Groningen uit incidentele middelen, waaronder de reserve minimabeleid. Voor het tekort in 2007 en verder moet nog een structurele oplossing worden gevonden.
Verdere behandeling
Wethouder Koen Schuiling bespreekt de voorgestelde bezuinigingen op het minimabeleid met de leden van de raadscommissie Werk en Inkomen op woensdag 13 oktober a.s.