Productschap Margarine


16.09.2004

Consumentenbond wil keuze voor goede voeding vergemakkelijken

Zeven eisen voor gezonde voeding

De keuze voor gezonde voeding moet gemakkelijker worden voor de consument. Dat is de kern van de nieuwe campagne van de Consumentenbond. Steeds meer mensen lijden aan voedingsgerelateerde ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en darmkanker. 40% Van de Nederlanders kampt met overgewicht en een op de acht kinderen is te zwaar. De houding van de overheid en de voedingsindustrie wordt te vrijblijvend gevonden om deze problematiek te bestrijden. Als reactie hierop komt de Consumentenbond nu met zeven consumenteneisen.

Onder de campagneslogan Bond Kiest Gezond gaf de Consumentenbond op donderdag 8 september het startschot voor zijn nieuwe campagne om gezonde voeding toegankelijker te maken. De bond heeft minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de woordvoerders volksgezondheid uit de Tweede Kamer op deze dag tevens zeven consumenteneisen aangeboden.

Dit zijn:

1. Iedereen moet toegang hebben tot gezonde producten. Prijs en aanbod mogen geen belemmering vormen.

2. Duidelijke etiketten, waarop de consument in een oogopslag kan zien of een product een gezonde keuze is.

3. Eerlijke reclame. Een verbod op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen.

4. Een verantwoord aanbod in supermarkten, kantines en horecagelegenheden

5. Eerlijke keuze, waarbij gezondheidsclaims op ongezonde producten moeten worden verboden.

6. Gezonder aanbod. Bedrijven moeten de productsamenstelling verbeteren, bijvoorbeeld door gezondere vetten te gebruiken.
7. Heldere informatie. De keuze voor gezonde voeding moet een gemakkelijke keuze worden.

Minister Hoogervorst is volgens zijn woordvoerder blij met de aandacht die de Consumentenbond vraagt voor gezondere voeding. Hij voegt hier echter wel aan toe dat het huidige kabinet geen voorstander is van nieuwe regelgeving, maar dat in overleg met zorgverzekeraars en de industrie gekeken wordt hoe het probleem aan te pakken via preventieve maatregelen. Want, zegt hij, "het is niet alleen verkeerde voeding. Het gaat ook om de levensstijl van mensen en hangt ook samen met te weinig beweging."

Ook de VAI (Nederlandse Voedingsmiddelen Industrie) en de SMA (Stichting Merk Artikel) hebben inmiddels gereageerd op de eisen van de Consumentenbond, en geven aan dat er al enige tijd intensief wordt geïnvesteerd in genoemde eisen, waaronder het geven van voorlichting en het optimaliseren van de productsamenstelling. Bovendien is er reeds een reclamecode ontwikkeld die beperkingen oplegt ten aanzien van reclame gericht op kinderen.

Nadere informatie wordt verstrekt door Bianca Leemkuil, tel. 070-3195145, e-mail leemkuil@mvo.nl.