CDA

CDA

16-09-04

Koedijk: Leerrechten kunnen bijdragen aan meer flexibiliteit en maatwerk in onderwijs

Donderdag 16 september presenteerde een commissie van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA het rapport De ontbrekende schakel. Leerrechten als verbinding tussen arbeidsmarkt en onderwijs. Commissievoorzitter Kees Koedijk lichtte het rapport toe. Vraag en aanbod in het onderwijs matchen onvoldoende. De uitval in het onderwijs neemt bijna epidemische vormen aan.

Volgens Koedijk is er sprake van institutionele verkokering. Er is meer flexibiliteit en maatwerk nodig. Het rapport werkt uit hoe leerrechten daaraan kunnen bijdragen. Volgens Koedijk moeten de veranderingen in goed overleg met bestaande instellingen tot stand komen. Hij wees tevens op het belang van een goede accreditatie.

Gelijkmatige invoering

Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven nam het rapport als eerste in ontvangst. Ze benadrukte het belang van een hoger scholingsniveau voor de kenniseconomie. Bij kenniseconomie moet niet alleen worden gedacht aan de bovenkant, maar ook aan diegenen die minder scholing hebben genoten. Ze onderschreef de gedachte in het rapport dat leerrechten meer maatwerk kunnen leveren in het onderwijs. Een gelijkmatige en gespreide invoering van leerrechten acht ze van belang. Met Staatssecretaris Rutte heeft ze afgesproken een reactie te zullen geven op het rapport.

Geen 30-jaarsgrens

Gerda Verburg, vice-voorzitter van de CDA-Tweede Kamerfractie, sprak van een leerrecht als voorrecht. Bij leerrechten is de student geen consument, maar regisseur. Ze hoopte dat de ontbrekende schakels elastische schakels zouden zijn die maatwerk leveren. Van beide zijden moet worden bekeken hoe dat het beste kan. Onaangenaam verrast is ze over het voorstel van staatssecretaris Rutte om studenten boven de dertig niet langer te bekostigen. Het past niet bij levenslang leren om mensen niet-ingezette leerrechten te ontnemen.

Positieve jaloezie

MKB-voorzitter Loek Hermans sprak van positieve jaloezie ten aanzien van het rapport. Tien jaar geleden publiceerde het MKB zelf een voorstel om tot leerrechten te komen. Maar toen viel het zaadje op de rots. Met het CDA-rapport wordt een geweldige stap gezet, constateerde hij. Volgens Hermans biedt het rapport mogelijkheden om de discussie snel af te ronden. Over de rol van het MKB merkte hij op dat terecht een beroep wordt gedaan op het bedrijfsleven. Flexibiliteit in arbeidsverhoudingen is nodig om te kunnen leren.