Socialistische Partij

Reactie SP op accountantswet: publiek belang breder dan alleen controlefunctie

16-09-2004 * SP-Kamerlid Agnes Kant heeft namens de SP-fractie vandaag haar eerste schriftelijke reactie op de nieuwe Accountantswet gegeven. Zij maakt zich grote zorgen over de toekomst van het beroep. Het publieke belang van de accountant strekt zich volgens de SP verder uit dan alleen de controle functie. De accountant is bijvoorbeeld ook verstrekker van diverse wettelijke verklaringen en regelmatig ook de samensteller van de jaarrekening. De schriftelijke reactie van de SP kunt u hieronder lezen.

Schriftelijke bijdrage SP bestemd om te worden opgenomen in het verslag over wetsvoorstel Wet toezicht accountantsorganisaties (Kamerstuk 29 658)

De SP-fractie vindt dat het wetsvoorstel op twee punten fundamenteel gemankeerd is. Ten eerste is de introductie van het onafhankelijk toezicht beperkt tot de controle taak van accountants in plaats van tot de gehele beroepsuitoefening. Ten tweede is er geen sprake van een gedifferentieerd, ingrijpender, toezicht regime voor de controle op beursgenoteerde ondernemingen. Het feit dat de accountant als controleur voor zijn broodwinning afhankelijk is van de gecontroleerde wordt door het wetsvoorstel ongemoeid gelaten. Ook moet de scheiding tussen advies en controle beter geregeld worden. De introductie van onafhankelijk toezicht ziet de SP als een verbetering maar niet als voldoende verbetering.

Het publieke belang van een goede accountantswetgeving strekt zich volgens de SP verder uit dan alleen de controle functie. De accountant is meer dan alleen controleur maar bijvoorbeeld ook verstrekker van diverse wettelijke verklaringen en regelmatig samensteller van de jaarrekening. Volgens de SP is er niet alleen een publiek belang bij de gebruikers van accountantsdiensten maar ook een publiek belang voor de opdrachtgevers van accountantsdiensten. De SP-fractie heeft geen enkele behoefte aan de introductie van de titel 'extern accountant' nadat de Tweede Kamer eerder al heeft laten weten geen behoefte te hebben aan de introductie van de titel 'certificerend accountant'? In hoeverre stelt het kabinet hier nu een derde accountantstitel voor en kan de titel 'extern accountant' niet zomaar gevoerd worden? Kan het kabinet bevestigen dat zij geen enkel voornemen heeft de RA en AA-accountantstitel te laten vervallen? Door de introductie van onafhankelijk toezicht te beperken tot de wettelijke controle functie ontstaan er in feite twee soorten accountants: accountants wel onder onafhankelijk toezicht en accountants niet onder onafhankelijk toezicht. Verwacht het kabinet werkelijk dat de gebruikers van accountantsdiensten dit onderscheid zullen maken? Uitvloeisel van deze verkeerde visie van het kabinet is het laten vervallen van het tuchtrecht voor het niet-controle deel van de werkzaamheden van accountants en de niet wettelijk verplichtte controles. De SP-fractie is het daar zeer mee oneens. Realiseert het kabinet zicht dat gebruikers zich nu moeten gaan afvragen of het om wettelijke controle, vrijwillige controle, of andere accountantswerkzaamheden gaat? Het MKB en andere gebruikers hebben volgens de SP net zo goed recht op een wettelijke geborgde bescherming van accountantswerkzaamheden.

Volgens de SP zou veel meer een onderscheid moeten worden gemaakt, ook in het toezicht, tussen verschillende wettelijk verplichtte controle opdrachten. De controle op een klein net controleplichtig MKB-bedrijf is nu eenmaal een andere zaak dan de controle op de boeken van een groot multinationale onderneming. Dit wreekt zich ook in de keuze voor de Autoriteit Financiële Markten als toezichthouder. De AFM houdt toezicht op de financiële markten maar gaat zich nu ook bezig houden met het toezicht op de accountantscontrole bij ziekenhuizen, universiteiten, en niet-beursgenoteerde ondernemingen. Waarom is niet gekozen voor twee verschillende onafhankelijke toezichthouders waarbij de AFM alleen het verzwaarde toezicht op beursgenoteerde ondernemingen houdt met eventueel ook een verzwaarde kantoorvergunning?

De SP is van mening dat de boetes die de toezichthouder (hier: de AFM) kan opleggen betekenisvol moeten zijn om een disciplinerend effect daarvan uit te laten gaan. De extreem lage boetes die in het aandelenlease affaire zijn opgelegd zijn een heel slecht voorbeeld. Waarom is niet aangesloten bij de veel hogere boete maxima uit de Mededingingswet waarbij de boete maximaal 10 procent van de omzet bedraagt?

Tot slot vraagt de SP zich af hoe het wetsvoorstel zich precies verhoudt tot de komende herziene Achtste EU-richtlijn.